Annons:
Etikettraser
Läst 618 ggr
Wilola
2019-11-24 15:25

Tips på ras

Jag har börjat fundera på en till hund, dock inte förrän om 3-4 år, men vill börja kolla på raser nu så att jag är helt säker på vad jag vill ha. Jag har just nu en hund av sällskapsras, men vill ha en till hund som är mer aktiv både fysiskt och mentalt. Jag gillar att springa och cykla, men min nuvarande hund är inte så pigg på det, han föredrar promenader. Hunden ska inte vara för aktiv, den ska inte klättra på väggarna om vi har någon dag då vi bara ligger i soffan och kollar film (jag har mina ups and downs, har perioder då jag är väldigt låg och inte har lust med något och vill inte att hunden ska må dåligt av detta och bli understimulerad). Jag vill träna lite allt möjligt, men inte på tävlingsnivå. Min nuvarande hund tränar jag freestyle, dogparkour och spår med. Men jag skulle gärna testa på agility, nosework, rallylydnad och lydnad. Vill inte ha en ras med päls som behöver klippas regelbundet, men om borstning behövs är det okej. Den ska inte heller vara för folkkär då jag själv är introvert.

Annons:
Lona
2019-11-24 16:44
#1

Vad har du för ras nu? Lättare när man har något att utgå ifrån. 🙂 Ungefärlig storlek som du vill ha på nästa hund?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Wilola
2019-11-24 17:11
#2

#1 Min nuvarande är en mops/chihuahua. Var dock bara 13 när jag fick honom, och mitt hundintresse har utvecklats under de här 6 åren, så jag vill ha lite mer att jobba med. Storlek ska väl vara lite mittemellan. Inte mindre än en cockerspaniel och inte större än en collie

Alvirpo
2019-11-24 20:45
#3

Är kanske lite partisk, men i mina öron låter det som att det skulle passa en Staffe perfekt. Är typ den storlek du vill ha, beror lite på linjer hur högrest alt kompakt hunden är, men en lite större hane kan lätt vara runt 40 cm eller mer, är det för litet så kanske amstaff är värt att kika på. Sen det krävs absolut ingen pälsvård. Tvärtom har de otroligt tunn päls så de flesta behöver istället täcken vid dåligt väder/vinter. Beror självklart på linjer hur mycket will-to-please de har, men de allra flesta tycker att det är kul att hitta på saker, skillnaden är väl hur lättmotiverade de är. Men finns mer arbetande linjer som absolut passar bra för träning (och även tävling) i många hundsporter, men som samtidigt inte kräver enorma mängder aktivering. Och de absolut älskar närhet och att mysa i soffan, så slappa dagar inomhus brukar inte vara något problem, speciellt vid dåligt väder.

Men sen är den ju ganska folkkär, absolut inte på golden/labbe- nivå, men dom flesta ääälskar människor. Men det behöver inte vara någon negativt! Är man själv introvert är det ofta lättare med en social hund än en osäker. Det är lättare att träna en översocial hund att ta det lugnt än att träna en osäker hund att acceptera människor om man inte själv tycker om det!

Andra raser som jag kom att tänka på men som jag inte alls har någon direkt erfarenhet av är pudel (mellan) och schapendoes, men de faller väl istället på pälsvården.

Upp till toppen
Annons: