Annons:
Etikettbeteende
Läst 1267 ggr
Duvethon
11/23/19, 4:43 PM

Unghund svårt att varva ner

Skriver detta inlägget nu då jag är väldigt less på situationen. Det mesta går bra hittills med min unghund som är lite mer än 2 år men han har svårt att varva ner hos andra, det är så ”illa” att jag inte vill ta med honom längre. Han springer runt, skäller, och kan inte varva ner. Just nu är vi hos en släkting och han står och skäller på oss medan vi fikar. Det som brukar fungera är att ta med ben så han sysselsätter sig men just nu är benen slut så blir hemgång för oss…

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Fisherling
11/23/19, 5:23 PM
#1

När Asni var yngre och jag hälsade på mina vänner med hund så satte vi helt enkelt upp en liten hage av kompostnät med filt, vatten och kanske något ben som hon fick vara i. Dels för att deras hund blir stressad om det är lösa hundar i lägenheten, dels för att hon skulle lära sig att man inte härjar runt när man är på besök. Efter någon gång så låg hon mest och sov. Nu har hon inte varit med dit på ett tag, men vi skulle antagligen sätta upp samma grej idag.

JoannaLi
11/23/19, 6:51 PM
#2

Jag hade kopplat och platsat hunden intill mig. Om det är svårt för hunden, så kan man kanske börja med 20 minuter, och så får hunden kanske ligga i bilen resterande tid.

Duvethon
11/23/19, 8:04 PM
#3

Ska testa era tips Fisherling och Joanna! Kompost tror jag är lite svårt då han kommer skälla (personen vi besöker är ljudkänslig) men ska testa det i hemmiljö! Ska testa att platsa på filt vid sidan. Tror det är dags att fokusera på passivitetsträning nu då han har fått mycket energi från ingenstans känns det som….

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Hornslandet
11/23/19, 9:47 PM
#4

Alltså det kan säkert funka bra för vissa att köra med ben osv. Men personligen är jag lite anti det, iaf såsom det varit med min hund. För honom är sånt en rätt aktiv aktivitet så att säga, inget som lugnar just. Försökte olika såna saker förut när jag skulle ha honom att vänta i bil mellan varven på träning..tex. 

Jag tänker som så att mitt mål är att hunden är lugn och passiv tex när jag är hos nån annan. Fine, den kan få hälsa, nosa och kolla av lägenheten, men sen ska den även kunna finna ro. Ger jag min hund då aktivitet så blir han bara mer upptrissad, iaf var det så förr när han var yngre.

Jag skulle lätt koppla honom intill mig som #2 säger. Eller helt enkelt sitta med honom i knät/framför mig tills han hade varvat ner och blivit lugn (det gjorde jag ofta med honom som valp).

CayKantos
11/24/19, 9:20 AM
#5

#4 min är likadan. Ben gnagande är inte direkt lugnande men inte direkt stressande heller. Han äter sitt ben, sen när han är klar går han därfirån och fortsätter vad han nu gjorde innan. Ett måltid helt enkelt.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Semlalatte
11/24/19, 1:47 PM
#6

Håll honom kopplad, alternativt ta med en filt som du konsekvent hänvisar honom honom till. Övar ni på detta och bemästrar det hemma kommer det bli bra mycket enklare att ha tillämpa samma princip när ni är bortbjudna.

Annons:
Duvethon
11/24/19, 3:21 PM
#7

#6 Ska börja träna på detta idag! Superbra tips alla!!! Ben och dylikt har jag använt som en tillfällig lösning, på kurserna har de ofta förespråkat ”slickande/äta/tugga” då det ska vara en lugnande aktivitet. Men jag tror det är som ni säger - äta är ju faktiskt en aktivitet och inte passivitet/lugn som är mitt mål. Ska uppdatera hur det går…..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

mansa
11/24/19, 8:55 PM
#8

Har du testat en thundershirt?

CayKantos
11/24/19, 8:57 PM
#9

Jag använde mig mycket av canvasbur nör apan bar valp.. Vilket funkade super! MEN! hunden lär sig oftast att vara lugn i buren men inte utanför. Så nu kör jag han kopplad och binder upp han vid tex matbordet hemma hos folk då det tillåter han att vila, jag att röra på mig och begränsar honom i miljön. Har varit en STOR skillnad och han vet direkt han måste vila om jag kopplar honom och är till och med lugnare även okoppöad då situationen är väldigt likt.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
11/24/19, 10:32 PM
#10

#5 Ah.. Min är nog mer att han går igång ett snäpp på det - men blir trött efter (ungefär som andra aktiviteter). Men börjar han tugga så slutar han i princip inte av sig självt. Tex om det är en stor RAUH eller nått som skulle ta ett antal timmar att sätta i sig - så skulle han nog inte sluta…

Vill iofs inte att han ska sätta i sig så mycket i en stöt ändå, så han får "apportera" såna tuggisar till mig efter x tid så tar jag fram den vid ett annat tillfälle igen.

#7 Man läser det ju överallt, hela tiden.. att det är lugnande. Men inte för alla individer, haha.

#9 Numera kopplar jag inte min hund så ofta, är iofs inte så ofta på besök hos nytt folk heller.. Men om jag är hos föräldrarna i trädgården och han skulle få för sig att härja och skälla på grannarnas vilda hund - då åker kopplet fram. Precis som du säger har även min hund förstått väldigt tydligt att binder man upp med kopplet så försöker han inte ens gå därifrån, då blir han lite automatiskt passiv.

Upp till toppen
Annons: