Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1595 ggr
Maleficum
11/21/19, 11:02 PM

Rycka öronhår?

Vad ska man egentligen göra?

Uppfödaren säger öronen måste ryckas för att inte ge problem och veterinären säger att man absolut inte ska rycka då det snarare kan skapa problem.

Veterinären säger att det enligt forskning inte ska ryckas öronhår då det ger microsår som snarare kan skapa problem än avhjälpa problem och att, om det behövs, snarare ska klippas i öronen (och att man dessutom aldrig kan få ut allt hår ur hörselgången iaf då det växer så djupt ner).

Sen säger andra att man ska rycka för att hålla rent och luftigt för att minska problem och att man inte ska klippa för att det kan ge problem!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
hemul
11/21/19, 11:07 PM
#1

Jag skulle lyssna på veterinären helt enkelt för att det han säger låter mest trovärdigt.

kinjelooo
11/22/19, 8:03 AM
#2

Ryck några näshår på dig själv och se hur det känns. Detkan inte vara stor skillnad mellan din näsa och hundens öra, jag skulle iaf inte göra det på min hund. Idag finns det så många olika öronrengöringsprodukter så man behöver verkligen inte plåga sin hund på detta sätt. Tycker jag.

soozen
11/23/19, 12:55 AM
#3

Jag plockar öronhåren på de två av mina hundar som har hår där.  Det gör uppfödaren också. Sånt mjukt lockigt fjun. Ena hunden tycker t.om. det är skönt 🙂 (andra är valp så hon tycker det mesta som involverar att vara stilla är onödigt ännu) 

Efter plockning trivs dem bättre, inget kli i öronen eller skaka på huvudet.

Lona
11/23/19, 11:33 AM
#4

#2, Fast om det är så tätt att örat inte luftas så blir det lätt otit oavsett hur bra preparat man använder och hur noga man är.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Frida B
11/23/19, 3:12 PM
#5

För mig är det väldigt självklart att man lyssnar på veterinären när det gäller hälsofrågor.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Maleficum
11/23/19, 5:02 PM
#6

Tack för alla svar :)

När man nu haft en öronhårs lös hund tidigare blir det ju helt plötsligt annat att fundera över och som alltid så finns det alltid massa motsägande råd från olika håll om vad ska och inte ska göra så man blir helt förvirrad.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Fisherling
11/23/19, 5:18 PM
#7

Jag skulle också lita mer på en veterinär gällande hälsofrågor än på de som ”alltid gjort så” och därför tycker det är rätt och bra.

Upp till toppen
Annons: