Annons:
Etikettbeteende
Läst 994 ggr
DonQuijote
2019-11-21 14:50

Unghund med extrem separationsångest

Jag skrev ju ett inlägg om min hund som vägrade vara hos hundvakt. Jag hade testat alla tips, gått till tränare etc utan resultat. Han fick börja med medicin (clomicalm) men förändringen är… minimall. Generellt är han mycket mindre stressad men inte när det kommer till att vara hos hundvakt. Minsta tecken på att han ska lämnas någonstans och han slår över i stress. Han skäller, sliter åt alla håll i kopplet och hos hundvakten kommer han aldrig ner i varv. Han slutar skälla/gå runt/söka konstant uppmärksamhet först när han är så trött att han slocknar och sover för att sedan börja om från början. 

Han är besatt av mig på ett sätt jag aldrig varit med om hos en hund förut. Det är som att världen går under om inte jag är med honom varenda sekund och detta är inte något jag har uppmuntrat. Han är också alldeles för på andra hundar om jag inte är med, men är jag där har han tvärtom ett väldigt bra hundspråk. Jag upplever att det blir värre och värre och det beror säkert delvis på att det nu är fruktansvärt jobbigt för mig med hans extrema reaktioner. Han är ett och ett halvt år och det har pågått sedan han var sex månader. Är det någon av er som varit med om liknande med en unghund?

Annons:
Semlalatte
2019-11-21 16:58
#1

Hur ser träningsupplägget ut idag? När du skriver ”detta är inget som jag uppmuntrat”, hur menar då mer specifikt?

Lona
2019-11-21 17:29
#2

Hur länge har han ätit Clomicalm? Vilken dos?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

kinjelooo
2019-11-21 18:30
#3

Din första tråd är ju inte så gammal, vad är det två månader? Kanske svårt att förvänta sig resultat efter så kort tid?

mansa
2019-11-24 21:30
#4

Min enda spontana tanke är att det bästa är om du kan hitta en och samma hundvakt, och att denna person är villig att lägga ner tid på att skapa en relation med hunden. Kanske komma hem till er och vara där och visa hunden att personen är snäll och trygg och tillhör er flock. Öva i små doser och sen gradvis öka tiden hos samma hundvakt.

Upp till toppen
Annons: