Annons:
Etikettövrigt
Läst 1099 ggr
Juwel34
11/21/19, 9:30 AM

Erfarenheter med dalmatiner

Hej!  Jag och min sambo har länge tänkt på att skaffa oss en hund och just nu har vi fastnat för dalmatiner.  Vi är väl pålästa och tycker att det låter som en hund som skulle passa vår livsstil väldigt bra. Vi är två väldigt aktiva människor som är beredda att lägga ner väldigt mycket tid och energi på hunden. 

Jag är uppvuxen med hund och min sambo har aldrig haft någon. Det blir alltså vår första "egna" hund.

Det som däremot skrämmer mig är alla uppfattningar och dåliga erfarenheter människor har med just dalmatiner.  Att det ska vara omöjliga att handskas med även om man lägger ned mycket energi och tid. 

Vad tror ni? Jag arbetar flexibelt och kan ha med hunden på dagarna, samt att vi tänkt ge den minst 2 timmar motion varje dag plus en massa aktiveringslekar. Samt gå en hel del kurser. Vi har även tänkt använda oss av klicker metoden, är det något som fungerar på denna rasen?

Hur mycket tid och energi har ni lagt ner på er dalmatiner för att tex träna vardagslydnad etc och tror ni att det vi tänkt räcker för att hunden ska må bra? (förstår självklart att det är inviduellt för varje hund, men iaf en riktlinje) 

Hur är det medpälsen? Jag är van vid labrador och Berner Sennen hund, där jag upplevde att labradoren fällde en hel del, men har hört att dalmatiner är värst?

OBS!! Vill endast höra tankar och åsikter från er som antingen haft en dalmatiner eller har en just nu. INTE någon som känner någon eller som endast har träffat på en dalmatiner, då jag inte tycker det ger ett rättvist betyg. 

Annons:
Jojaton
11/21/19, 10:10 AM
#1

Mig veterligen finns det ingen aktiv medlem här inne som har dalmatin just nu i alla fall. Har ni kollat efter rasgrupper på Facebook? Där får ni kanske lättare att hitta personliga erfarenheter från ägare 😊 Klickermetoden går att använda till alla hundar - metoden används även på delfiner, höns, katter och även människor 😉 Man måste ”bara” vara bra på tajming, ha bra belöningar och ha en målbild att sträva efter.

Johanna - Instagram

Juwel34
11/21/19, 10:24 AM
#2

#1 tack för tipset!!

Sunflower_
11/21/19, 11:33 AM
#3

Tror det är superviktigt att lägga ner tid på att hitta en dalmatiner med bra mentalitet, juste eftersom detta kan svaja inom rasen. Har hunden dålig mentalitet kan man lägga ner otroliga mängder tid och energi utan att ändå lyckas handskas med hunden. Så ett tips är att vara otroligt noga i val av uppfödare och hund!

Juwel34
11/21/19, 11:51 AM
#4

#3 Tack! Det ska vi tänka på !!

Förresten, hur tar man reda på om det är en "bra" uppfödare?

Jojaton
11/21/19, 12:15 PM
#5

Träffa så mycket hundar från uppfödaren du bara kan, i olika sammanhang (hemma, på promenader, utställningar, tävlingar, träning osv) det kan vara svårt - men är det säkraste sättet att bilda sig en uppfattning. Annars upplever jag att jag får en bra uppfattning om en uppfödare passar mitt tänk utifrån trådar och disskusioner på Facebook.

Johanna - Instagram

Duvethon
11/23/19, 4:28 PM
#6

Jag har haft en som kommer från en väl ansedd uppfödare. Vår var ingen familjehund, han krävde extremt mycket motion (vi cyklade med honom, det var en bra aktivitet) han gjorde utfall mot hanar. Så hög aktivitet skulle jag säga. Spontant skulle jag säga, välj tik.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Upp till toppen
Annons: