Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 725 ggr
[Tismon]
11/20/19, 2:24 PM

Bära/hålla

Hej! Jag har haft ett problem länge med min labbe när det kommer till att kunna bära på saker. Jag har tidigare försökt träna på det men gav upp en stund då jag tänkte att det kanske skulle bli lättare när han inte var valp och lika naffsig. Inget har hänt. I princip så tuggar han på allt roligt som jag egentligen vill att han ska kunna bära. Tidigare har jag försökt att hålla i objektet i fråga och sen låta han få hålla det i munnen, klicka och belöna och tanken är att han ska kunna hålla längre och längre utan att tugga. Mitt problem är att så fort han sätter munnen över det börjar han tugga och tugga och man får inte stopp på det. Jag har försökt få honom att hålla i saker samtidigt som han går, för jag tänkte "han kanske slutar tugga på det om han måste röra på sig". Men nejdå, han tuggar på det samtidigt som han går. Jag kan heller för den delen inte ge honom kramdjur eller liknande vilket är lite sorgligt för de är mjuka och behagliga för munnen men han ska alltid slita och tugga sönder dem. Har ni några tips?

Annons:
CayKantos
11/20/19, 3:11 PM
#1

Jag körde tugg = du förlorar saken. Sen handlar der om milisekunder. Fick ibland hjälpa med en lugn hand under hakan, men bra att bli av med fort så dom inte vänjer sig med det.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
11/20/19, 4:01 PM
#2

Ett tips är att testa med olika saker av olika material också. Inte bara mjuka saker eller trä! Testa metall! Min hund som också varit lite tuggig med apporter håller metallapporten jättefint! Och jag tror det kan smitta av sig på andra saker också..

[Tismon]
11/20/19, 4:01 PM
#3

#1 Tar jag bort saken när han tuggar blir han bara förvirrad och börjar göra en massa tricks (ligg, tass, blyg hund) Hur lyckades du med hand under hakan? Min hund rör sig för snabbt 😮

[Tismon]
11/20/19, 4:05 PM
#4

#2 Jag har aldrig sett metallapport innan! 😮 De finns inte på vanliga djuraffärer eller måste man beställa dem online? Vad ska man tänka på när det kommer till storlek och så?

Hornslandet
11/20/19, 5:20 PM
#5

#2 De finns att köpa online och på vissa affärer.. googla "metallapport" bara :)

Jag tycker inte man måste tänka så mycket, bara testa. Men de är lite dyra, så du kan ju kolla upp vilken storlek det skulle vara för din hund om ni skulle tävla!

Men du kan ju även testa med andra grejer hemma gratis. Du kan säkert hitta grejer av metall nånstans hemmavid? Kanske tycker inte din hund så mycket om att tugga på metall direkt (skulle jag gissa på), så det är ju inte fel att testa träna med! Kan krävas tålamod och en del försök om din hund ogillar att ta metallgrejer i munnen, men bra träning! Jag har kört med allt från nyckelknippa till stora skruvar, karbinhakar till pennor, böcker, jacka, sovsäck osv som apporteringsträning med min hund! Det är skoj att variera!

CayKantos
11/20/19, 8:52 PM
#6

#3 jag ser till hunden sitter. Har antingen redan handen under hakan utan o röra eller nära. Sedan ber jag han o ta den och håller sedan lugnt under hakan. Omvänt lockande är det som har funkat bäst för oss dock. :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Upp till toppen
Annons: