Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 940 ggr
Godisautomaten
11/18/19, 10:23 AM

Uppfödare eller hundstall?

Vad tycker ni, ska man skaffa hund från uppfödare eller från något hund stall?  Uppfödare känns ju lite mer tryggare alltså man får stamtavla och man kan gå med i Rasklubbar och man får ju stöd från uppfödaren men samtidigt vill jag rädda en hund från ett hund stall och ge den ett bra liv för nuförtiden så finns det väldigt många hundar som behöver hjälp. 🐶

Annons:
Hornslandet
11/18/19, 10:40 AM
#1

Tycker inte man ska det ena eller det andra. Inget fel i att ta hand om en hund som behöver nytt hem, inget fel heller i att köpa en valp från bra och seriös uppfödning.

Godisautomaten
11/18/19, 2:45 PM
#2

Ja det är ju sant

JoannaLi
11/18/19, 3:53 PM
#3

Det finns också alternativet att ta en omplacering med stamtavla. Det bästa av båda världar? Jag har tagit två, personligen.

Changrila
11/18/19, 5:52 PM
#4

Hur hundvan är du? Fundera ärligt över den frågan och kom ihåg att många hundar som omplaceras via tex hundstallet behöver verkligt kunniga ägare. Att "rädda" en hund till ett hem där det inte finns kunskap nog att jobba med eventuella problembeteenden är inte sjysst mot hunden.

Är du inte väldigt hundvan så tycker jag att det bästa är att köpa antingen en valp från seriös uppfödare av någon lämplig ras - eller köpa vuxen lämplig hund som omplaceras trots att den är okomplicerad. Många sådana hundar omplaceras, men ofta säljs de just av någon uppfödare, eller går till "någon som känner någon". De kommer alltså sällan ut på annons någonstans.

Det bästa när det gäller hundköp är alltså att vända sig till seriösa uppfödare och väl insatta personer i den eller de raser som du tror passar dig bäst. På så sätt kan du få hjälp att hitta en hund som passar dig bra.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Upp till toppen
Annons: