Annons:
Etikettraser
Läst 2416 ggr
Summeriii
11/15/19, 6:21 PM

Miniature American Shepherd?

Vill gärna höra era åsikter om MAS, ni som kan lite om rasen.😀

Annons:
Herveaux
11/15/19, 6:23 PM
#1

Om du använder Sök-funktionen hittar du flera trådar med samma fråga. 
Testa att söka på 'Hela iFokus' så hittar du trådar från våra andra hundforum också.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Fisherling
11/15/19, 8:59 PM
#2

Har nästan aldrig träffat en MAS utan någon form av hälso- eller mentalitetsproblem. Och jag har träffat rätt många både i vardagen, på kurs och tävling. Har definitivt aldrig träffat en MAS som fått mig att tänka "jo men det kan nog bli något bra av den där rasen". 

Tyvärr verkar utseende gå före allt annat.

Semlalatte
11/16/19, 2:36 PM
#3

#2 Jaså? Vill du utveckla lite? Har själv varit lite halvt inne på rasen nämligen (:

Fisherling
11/16/19, 5:59 PM
#4

#3 Hälsomässigt vet jag tyvärr flera som redan i ung ålder fått ledproblem. Allergier verkar inte heller ovanligt. 

Mentalt, ptja, du behöver inte ta mitt ord för det. Bara att gå in på avelsdata och kolla de få BPH-protokoll som finns. Gjorde en del stickprov nu. Alla jag tittar på visar passiv oro och väldigt lite intresse för omvärlden. Majoriteten av hundarnas reaktioner är "inga tecken" och "ingen hälsning", de som mot förmodan hälsar gör det inte förrän testledaren lockar aktivt och gör det "under en kort stund" vilket är mindre än 3 sekunder. För mig tyder allt det på i grunden väldigt osäkra hundar, framförallt gällande andra människor, som stänger av mentalt när det blir jobbigt.

Sen är inte alla så passiva, det var några stycken också som enligt protokollet aktivt försökte komma undan.

Lona
11/16/19, 6:31 PM
#5

Alltså, det finns säkert bra MAS men utgångsläget var inte direkt det bästa när de skapade rasen.
Ta en ras som Australian Shepherd som har minst sagt svajig mentalitet på sina håll och redan är uppdelad på minst två typer: en för utställning/utseende och en för mentalitet/arbete/funktion. Redan där säger det väl sig självt att den ena typen inte direkt är särskilt bra mentalt och sannolikt heller inte avlad med tanke på hälsan. (Det är belagd forskning att show- kontra arbetsavel resulterar i detta, se tex Kenth Svartbergs avhandling.)
Ta då den showinriktade gruppen och välj ut de utseendemässigt mest lämpliga hundarna, som har rätt storlek och gärna "rolig färg" och skapa en ny ras. Resultatet blir…inte så bra. Raser som nyligen blivit godkända brukar dessutom vara ganska ohomogena i rastypen, resultatet kan bli lite hipp som happ både mentalt och exteriört.
Man hade haft ett bättre utgångsläge om man inriktat sig på att välja små, mentalt stabila individer ur bruks/arbetsaveln men det är en motsättning i sig - vettigt folk avlar inte efter de premisserna. 

 Är man intresserad av en mindre, arbetsvillig hund av vallhundstyp till tex agility så rekommenderar jag sheltie. Lite kass mentalitet där också på sina håll men sannolikt betydligt lättare att hitta en seriös uppfödare som satsar på bra hundar vad avser mentalitet och arbetsegenskaper.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
11/16/19, 6:37 PM
#6

#5 Dessutom är avelsbasen så liten att de tydligen på något vänster fått igenom att de ska få korsningspara med aussies.. Inte så svårt att gissa vilken typ av aussie som kommer gå in i den aveln.

Annons:
Stolth
11/18/19, 9:20 PM
#7

Jag har själv en MAS på 10 månader som är helt fantastisk på alla sätt och vis (kanske är lite partisk 😉). Visst, han visar inget superintresse för andra människor men det gör mig absolut ingenting. Folk han känner älskar han, väldigt social och arbetsvillig liten hund med en enorm personlighet!

panini
11/20/19, 1:15 AM
#8

Jag har ofta hört att det finns svajningar inom rasen med mycket rädda och känsliga individer så jag tror man måste vara extremt noggrann när man väljer uppfödare och individ, men personligen så har jag aldrig stött på en "dålig" MAS och har bara fått bra intryck av de jag har mött. Träffar en del ute på agilitytävlingar och alla verkar vara pigga och alerta, samt så finns det två stycken i min träningsgrupp som jag träffar varje vecka. Dessa två är framåt, glada, orädda, ställer upp på allt. Väldigt sociala också! Inte sådär överdrivet som labbar kan vara kända för, men de visar gärna att de tycker om en 😉

CayKantos
11/20/19, 9:45 AM
#9

Känner en supertrevlig individ. MEN det betyder inte att den är enormt osäker. Den blir lätt rädd och traumatiserad och har enormt svårt att komma över det.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: