Annons:
Etikettbeteende
Läst 2449 ggr
Drakellen
2019-11-14 19:45

Min hund vaktar mig

Hej, min Pepsi är nu 1 år och ca 9 månader och jag har upptäckt två nya och lite ocharmiga sidor av honom. Den ena är hans lätthet till att ta skall och börja rent sagt dumskallar när helst han tycker att han uppmärksammas för lite. Oftast tolkar jag det som att han vill leka, är uttråkad eller vill ha allmän uppmärksamhet. Han har ett högt skall som jag vill kunna kontrollera så att vi kan bo i lägenhet. Han är inte en hund som skäller konstant hela tiden eller är extrem på något sätt, men det är tillräckligt för att jag ska vilja bli av med det. Han vet vad ”tyst” och ”det räcker nu” betyder för vi har tränat in det konsekvent och han lyssnar till det när han vill. Situationerna brukar vara sådana att jag gör något orelaterat från honom och han ställer sig med alla tassar i makten och börjar skälla uppfordrande och slutar inte förens han är nöjd. (Disclaimer, jag vet att hundar inte kan ”jävlas” och att de inte är medvetet irriterande) Han tar ögonkontakt och blänger medan han skäller, trots mina tillsägningar. Jag vill träna bort detta och skulle gärna ha andra hundägares input i hur jag bäst går tillväga. Problem två är att han vaktar mig. Inte mot andra hundar, utan mot andra människor, speciellt män. När min pojkvän kommer över och kramar mig eller kysser mig så blir Pepsi knäpp och börjar råskälla och hoppa. Han lugnar sig efter ett tag men om pojkvännen gör ett snabbt utfall och börjar kittla mig eller överraskar mig med en kram bakifrån, så börjar allt igen och han har väldigt svårt att slappna av efteråt. Min pojkvän har extremt svårt för Pepsis reaktioner och det svåra i det är att Pepsi totalt ignorerar vad jag eller han än säger åt honom. Detta gäller även om det är en vän som gör något liknande. Någon som har några tankar på hur jag kan få honom att slappna av mer med att män är fysiska med mig, eller tips på hur man kan vänja av/träna bort skällandet?

Annons:
hemul
2019-11-14 21:01
#1

Men vaktar han verkligen? Alltså försöker han få bort din kille? Det låter inte riktigt så på beskrivningen. Många hundar blir ju till sig när människor har kroppskontakt, men det är mer som att de blir uppspelta och vill vara med. Men ska ni klappa på varann nu? JAG är ju här och vill bli klappad på! Kanske misstolkar, men det känns mer som om det är så det är, krav på uppmärksamhet.

JoannaLi
2019-11-15 05:16
#2

Med pojkvänssituationen skulle jag säga att hundar ofta finner kontakt mellan människor som hotfull eller läskig, eftersom att den inte ser några vanliga "vänliga signaler" (svårt för oss att sänka öronen tex 😂), kan det vara något sånt? Särskilt iom att han reagerar extra starkt på utfall. Isf hade jag för det första försökt sätta bort honom för större grejer, så att han slipper stressa. Det kan ju också befästa om han blir rädd, vill avvärja pojkvännens "aggressiva utfall" mot dig, och sen blir pojkvännen irriterad på honom tex. I andra hand, erbjud ett gott tugg i en fast bädd som ni döper till "gå och lägg dig" eller vad som helst. Jobba mot att han självmant går och lägger sig när ni är nära.

Majken!
2019-11-15 07:40
#3

Oavsett anledning så är det ett ohyffsat beteende av hunden, stäng ute den eller tvinga den att ligga stilla på en och samma plats.

Hornslandet
2019-11-15 08:32
#4

Kan ju mycket väl vara att hunden blir upphetsad när det blir livat och börjar skälla. Särskilt när min hund var lite yngre så ville han gärna vara med om jag kramade nån, och liksom hoppade upp på oss (däremot inte så igång och skällde..).

Håller med #3 lite, oavsett vad är det oönskat beteende. När min hund av olika skäl i sitt liv varit på och stört mig när jag ska göra nått (tex riva och slita i golvmopp när man ska städa, dra i jackan när man ska klä på sig, osv..) så har jag kört med platsliggande. Det är alltid bättre han får en instruktion/uppgift om vad han SKA göra än att bara försöka skrika åt honom/banna honom för vad han INTE ska göra. Då blir det bara osäkerhet och hit-å-dit.

Om det funkar att ge honom en tuggis eller nån slags godis-grej som inte behövs övervakas så är det nog inte dumt att köra med, då får han gå och lägga sig i bädden och göra sitt medans ni gör erat. Kan han platsligga utan nått sånt eller är filttränad eller dyl så kör så då.

Inget fel att stänga hunden ute i ett annat rum heller en stund, om den inte skäller en massa (då jag antar ni bor i lägenhet).

I övrigt så låter det lite som att en ung hund går igång på när gäster kommer och annorlunda saker händer. Kan tänka mig att ju mer samma person spenderade tid med dig och hunden så skulle sånt här ge med sig. Killen måste ju också lära sig umgås med och hantera hunden.

hemul
2019-11-15 09:16
#5

Ja, skälla och hoppa låter inte särkilt aggressivt, tycker jag.

Upp till toppen
Annons: