Hej, min Pepsi är nu 1 år och ca 9 månader och jag har upptäckt två nya och lite ocharmiga sidor av honom. Den ena är hans lätthet till att ta skall och börja rent sagt dumskallar när helst han tycker att han uppmärksammas för lite. Oftast tolkar jag det som att han vill leka, är uttråkad eller vill ha allmän uppmärksamhet. Han har ett högt skall som jag vill kunna kontrollera så att vi kan bo i lägenhet. Han är inte en hund som skäller konstant hela tiden eller är extrem på något sätt, men det är tillräckligt för att jag ska vilja bli av med det.
Han vet vad ”tyst” och ”det räcker nu” betyder för vi har tränat in det konsekvent och han lyssnar till det när han vill. Situationerna brukar vara sådana att jag gör något orelaterat från honom och han ställer sig med alla tassar i makten och börjar skälla uppfordrande och slutar inte förens han är nöjd. (Disclaimer, jag vet att hundar inte kan ”jävlas” och att de inte är medvetet irriterande) Han tar ögonkontakt och blänger medan han skäller, trots mina tillsägningar. Jag vill träna bort detta och skulle gärna ha andra hundägares input i hur jag bäst går tillväga.
Problem två är att han vaktar mig. Inte mot andra hundar, utan mot andra människor, speciellt män. När min pojkvän kommer över och kramar mig eller kysser mig så blir Pepsi knäpp och börjar råskälla och hoppa. Han lugnar sig efter ett tag men om pojkvännen gör ett snabbt utfall och börjar kittla mig eller överraskar mig med en kram bakifrån, så börjar allt igen och han har väldigt svårt att slappna av efteråt. Min pojkvän har extremt svårt för Pepsis reaktioner och det svåra i det är att Pepsi totalt ignorerar vad jag eller han än säger åt honom. Detta gäller även om det är en vän som gör något liknande.
Någon som har några tankar på hur jag kan få honom att slappna av mer med att män är fysiska med mig, eller tips på hur man kan vänja av/träna bort skällandet?