Annons:
Etikettövrigt
Läst 2984 ggr
Valiera
2019-11-13 23:22

Hjälp, vet inte hur jag ska göra.

Hej jag ska försöka förklara på bästa sätt, sitter verkligen fast.

På hundgården där jag tar min hund finns det en husky/alaskan malamute som brukar dyka upp någon gång i veckan. Den är runt 1 år gammal och har väldigt mycket energi. Den är inte tränad och hoppar gärna upp på människor i och utanför gården.

Nu är det så att ägaren/ de som tar med hunden till gården inte alls har koll på sin hund. Kvinnan som tar med den är i själva verket ägarens mamma. vi märkte att hon endast va på gården med hunden i 5-10 minuter. Tydligen tycker hon att han har lekt/sprungit av sig och är trött efter det, men det är solklart att hunden skulle kunna springa i 2 timmar till.

Enligt mamman så har de gett upp på att träna hunden, de tycker att han har för mycket energi och är en "hopplös och dum hund som inte förstår någonting". Hon tycker att han drar för mycket och går därför inte till hundgården/ på promenader så ofta. På dagarna så sitter han tydligen på kontor, i en bur då hon själv har sagt att han inte kan vara släppt. Riktiga ägaren spenderar inte tid med honom och därför tar mamman med honom till jobbet.

Vi har försökt prata med mamman och förklarat att han skulle må bra att få träna mentalt och fysiskt men hon blev bara arg och sa att han inte förstår något och det inte skulle göra något gott. Sen dess blir hon bara arg när vi är på hundgården och låter inte hunden leka med alla hundarna utan blir arg om hon tycker att någon hund "leker för hårt". Hunden kan inte några kommandon som kom hit eller sit och gör det den vill. När de ska gå står hunden och gallskriker för den vill gärna vara kvar och leka och stretar emot.  Jag vet att huskyn är väldigt pratsamma hundar men man ser verkligen på den hunden att den skulle vilja göra mer och må bra av att göra mer/träna.

Vad kan man göra? Vad kan jag göra, vill ju att hunden ska må så bra som möjligt.

Annons:
Sunflower_
2019-11-14 00:09
#1

Börja med att fastställa det du faktiskt vet, vad har du fått hör av kvinnan själv? Inga spekulationer om hur du tror hunden har det eller att den är ouppfostrad, det är trots allt en unghund. Att hunden endast var på hundrastgården 5-10 minuter säger absolut ingenting. Om dvs hon själv inte sagt att detta är den enda aktivitet hunden får under dagen. Att hon inte vill att andra hundar ska leka för hårt med hennes hund ser jag inget problem med. Som jag förstår det har kvinnan själv berättat att hunden sitter i bur på dagarna (det är ju faktiskt olagligt),att dem inte vill träna hunden pga dum och att den endast får ett fåtal promenader pga att den drar. Stämmer det? Isf hade jag försökt kontaktat kvinnan och visa en oro över hundens situation. Du har ju testat att prata med henne, men ifall du vet vart hon bor eller vad hon heter kanske du kan skriva ett brev eller fb meddelande till henne? Fråga om hur hunden har det och berätta att du ser viss oro med hur du uppfattar att det är. Bättre att uppfattas fundersam och hjälpsam än anklagande och dömmande.

Valiera
2019-11-14 01:30
#2

Det jag fått höra är: den är inte tränad för det går ej att lära den något. Det är svårt att gå ut med den och därför drar de till hundrastgården om inte hennes son kommer och tar ut hunden någon gång. Den är med på kontor men kan inte vara lös därav buren. Har försökt prata utan att vara dömande och kan inte namnet på henne. Men man får höra samma sak : hunden kan inte och det går inte och därför ska de inte göra något åt saken.

Valiera
2019-11-14 01:32
#3

Men det är sant jag vet inte hela historien men av det jag fått veta så känner jag stor oro till hundens mentala hälsa. Jag kan inte heller få annat bekräftat eftersom hon inte vill prata om det mer.

Fisherling
2019-11-14 07:46
#4

Men vad trodde de att de skulle få av en draghundskorsning? En hund med will to please som inte drar? Blir så trött på folk. Att förvara hund i bur är olagligt. Hade det inte gått att prata vett i dem hade jag anmält.

Hornslandet
2019-11-14 09:49
#5

Alltså. Den hunden vill och behöver dra. Så enkelt är det. Finns dock ett antal idioter i städer (framförallt) som har huskys/malamutes som aldrig får dra, och kan tänka mig att i princip alla får problem med de hundarna. 

När jag läser texten ovan ser det dock ut som ni inte heller sagt nått om det.. Bara att den ska träna mer, och leka mer med andra hundar (det håller jag inte med om är problemet här alls).

_"Sen dess blir hon bara arg när vi är på hundgården och låter inte hunden leka med alla hundarna utan blir arg om hon tycker att någon hund "leker för hårt"
_
Just detta är inte fel av henne. Den behöver inte leka med alla hundar och inte med dem som nu skulle leka för hårt heller.

Nånstans måste man prata med och förklara lugnt, VÄNLIGT, och sakligt för en sån här person att detta är raser som är framavlade för att dra, de vill dra, de älskar att dra.. Men de är inte hundar man skaffar för att träna tricks (såklart kan du göra det också, men du ska inte ha såna förväntningar). Varför inte prata lite om hur fruktansvärt kul det är att dra med hund? Helt ärligt så tycker jag det är bland det roligaste inom hundträning, och det är även ganska enkelt. Man kan göra det på en rad olika vis, både människa och hund får träning, och det är ingen hög inlärningströskel (särskilt inte med en draghundsras).

Valiera
2019-11-14 10:06
#6

När jag skrev att hon blir arg om en hund ”leker för hårt” menade jag inte att hunden leker hårt med hennes hund. Utan hon tycker det och blir arg på ägarna om hon ser att de hoppar lite och springer efter varandra. Menade inte att hundarna leker hårt utan att hon själv tycker det och blir sedan arg på alla andra. Ja det finns de som har pratat med henne om att det är en draghund . Dock går det inte att prata vidare med henne. Ska försöka prata roligare om drag- om hon nu vill konversera med mig.

Annons:
Fisherling
2019-11-14 10:30
#7

#6 Det låter som att det är lika bra att den hunden inte leker med andra hundar. Dels för att det inte är kul för någon inblandad när ägaren blir arg, dels för att en draghundskorsning med så mycket uppdämd energi kan ha lätt för att gå över i jakt, vilket kan bli farligt för de andra hundarna, speciellt om de är mindre än hunden i fråga.

Hon verkar rätt svår att prata med, så försök verkligen att inte kräva något av henne utan bara prata positivt om allt kul man kan göra med en hund som gillar att dra och springa.

Det finns massvis med olika kul sätt att ta vara på hundens vilja att dra. Barmarksdrag, canicross, drag på skidor och weight pull är några jag kan komma på rakt av. Det finns massvis med fb-sidor med information, prova-på-träffar och regelbundna träningar, vissa erbjuder till och med att man får låna utrustningen under dessa tillfällen. Finns till och med prova-på-tillfällen för kapplöpning på greyhoundbana efter trasa som är öppen för alla hundar över 1 år, jättekul för hundar som gillar att springa.

Hornslandet
2019-11-14 11:04
#8

Ja alltså, det är inte det svåraste i världen att aktivera en draghund. På med en passande sele, en expanderlina och ett midjebälte och kuta (på ett lämpligt ställe utan mycket trafik/folk i början iaf..). Eller skidor om man är bra på det, men det är krångligare. Kickbike är en investering, men värt om man har en draghund. 

De lägger ju ändå viss tid på hunden genom att de går promenader och går till hundhagar. En del av den tiden kunde de lägga på drag, och plötsligt få ett mycket roligare liv med sin hund. För nu verkar de ju inte trivas.

kinjelooo
2019-11-14 15:29
#9

Håller med ovanstående. Dock vill jag tillägga att kvinnan i fråga inte själv har valt den situationen hon är i, som jag förstått det. Hon äger inte hunden utan tar han om den för sin son(?) så jag tycker att det är svårt att kräva av henne att börja dragträna hunden. Det är inte hon som har skaffat den och inte hon som valde rasen. Hon verkar inte intresserad av det så det enda man kan göra är att upplysa henne och hoppas på att hon förmedlar vidare till sin son. Eller att de omplacerar hunden. Att hon inte vill gå in i rasthagen tycker jag inte heller är konstigt, rasthagar mycket överskattade, det är rå hundar som mår bra av den typen av ”underhållning”.

Hornslandet
2019-11-14 15:48
#10

Om det bara är så att hon är dagmatte åt den så behöver hon ju rimligtvis inte göra nått mer än hunden än vara sällskap och gå ut med den så den får göra sina behov - all annan aktivitet bör ägaren sköta om.

Håller med om att det inte är nån jättehöjdare med rastgårdar alltid.

Valiera
2019-11-14 16:53
#11

Hon är inte dagmatte åt hunden hon tar hand om den på heltid eftersom hennes dotter inte gör det. Jag ser problemet i att hon inte heller har valt att ta hand om hunden. Då är det ju inte alls roligt att ha hund.

Sunflower_
2019-11-14 18:35
#12

Hunden behöver ju uppenbarligen en annan livssituation. Ifall hon inte orkar eller vill ge hunden det, vilket är helt förståligt, så försök få henne att inse att det bästa är att omplacera hunden. Det kan ju inte vara roligt för henne att ha en hund hon inte vill ha och absolut inte bra för hunden.

hemul
2019-11-14 21:05
#13

Men… brukar inte den allmänna meningen här vara att man INTE ska låta sin hund leka med främmande hundar i rastgården? Och nu är det fel att någon inte gör det.

Att hon inte låter hunden vara så länge i rastgården kan ju kanske hänga ihop med det, att det är andra hundar där och då väljer hon att gå därifrån?

Inte vet jag. Men det gör väl ingen annan heller.

Annons:
Fisherling
2019-11-15 09:35
#14

#13 TS är ju inte direkt en aktiv medlem, inte konstigt att det kommer folk som inte har koll på den allmänna konsensusen inom det här specifika forumet.

hemul
2019-11-15 12:19
#15

Syftade väl mer på svaren än på frågan. 🙂

Grejen är att vi inte vet. Eller hur?

Sunflower_
2019-11-15 13:04
#16

#15 Vilka svar här uppmuntrar till lek med främmande hundar i rastgård?

hemul
2019-11-15 13:15
#17

Är det inte det det blir om man släpper en hund i en rastgård? Särkilt en ouppfostrad hund?

Jag menar bara att med den information vi har kan man inte säga att kvinnan gör fel. Möjligtvis skulle hon inte alls gå till rastgården. Men hon kanske gör det i hopp om att den ska vara tom eller att det bara ska vara hundar där som funkar med hennes. När så inte är fallet går hon igen. Svårt att se nåt fel i det om det skulle vara så.

Igen - vi vet inte.

Sunflower_
2019-11-15 14:06
#18

#17 Fast det handlar ju inte om att hon ska vara mer i rastgården, det har ingen heller sagt. Det handlar om att kvinnan själv säger att ägaren inte tar hand om hunden, de vill inte träna hunden för att den är dum, går endast fåtal promenader pga att den drar och sitter i bur på dagarna (vilket även är olagligt). Det är ju saker kvinnan själv sagt enligt Ts så visst visst vet vi en del. Ingen som svarat har påpekat att det är fel att kvinnan endast är i rastgården en kort stund, snarare påpekat det motsatta?

Valiera
2019-11-17 01:59
#19

Nu har jag pratat med kvinnan.ungefär så här har hon sagt ” jag har en dum hund. Han förstår inte mycket. Vi kommer till rastgården så han ska få motion och det räcker med ett par minuter. jag går inte med honom i koppel eftersom han drar mycket. Min son kommer ibland och tar ut honom. Det är egentligen min dotters hund men hon har tappat lite av intresset för vi har gett upp på att lära upp honom. Det blir inte bra så vi slutar bara. På dagarna är han med mig på kontoret men han måste vara inlåst för att det ska funka. det är svårt då han inte förstår någonting. Det är lättare att ta han till hundgården än att gå på promenader. Han är för stark. Jag Tar hand om honom men min dotter är hans ägare. ” Frågade om drag skulle kunna va ett alternativ och berättade att det fanns massor med olika alternativ men de har inte ork eller tid för det.

Valiera
2019-11-17 02:03
#20

Väntade med att skriva för att kunna läsa och ta in era åsikter och synpunkter sedan måste jag fråga henne och försöka förstå hennes situation bättre men det är inte lätt att prata med någon som inte är villig. Vill man inte att ens hund ska leka med andra hundar så behöver man väl inte gå in när det är små hundar bara eller hundar som gillar att leka lite hårdare? Man behöver inte stå och skälla ut alla andra och säga åt dem att ta sina hundar.

Annons:
Fisherling
2019-11-17 08:18
#21

Jag tycker faktiskt synd om både kvinnan och hunden. Antagligen har dottern köpt sig en fulavlad huskyblandning för att ”åh de är ju så otroligt vackra och uppfödaren säger att de funkar jättebra som sällskapshundar”. Mycket möjligt borde inte dottern ha köpt hund alls, men absolut inte en draghundskorsning. Det blir jobbigt för att hunden visar sina naturliga egenskaper och hunden slussas över till mamman som antagligen inte alls vill ha hund egentligen utan därför bara gör minsta möjliga för att komma igenom dagen. En tråkig och allt för vanlig historia. Jag tror alla inblandade skulle må bättre om hunden omplacerades till ett hem som faktiskt vill ha en hund som drar. Sen kan det vara värt att nämna att hennes hund inte är korkad. Det är inte så att den inte förstår, den har ingen anledning till att lyssna. Polarhundar är självständiga och svårmotiverade, de har aldrig avlats på att samarbeta med människor eller vilja göra oss nöjda. De är avlade för att trivas med vår samexistens under tiden de får nyttja sin extrema vilja att dra. Så istället för att säga ”hunden är korkad” kanske hon ska fråga ”vad har jag gett hunden för anledning till att lyssna på mig?” En polarhund och andra självständiga raser kan man tänka på som en snorkig anställd. Utan riktigt bra lön så kommer de inte göra ett SKVATT av det som beds av dem.

MyCola
2019-11-18 11:04
#22

Mötte en hund och ägare i liknande situation. Sonen köpte en jobbig blandning, ville inte ha den och gav den till sin mamma. Då jag hade möjlighet att hjälpa till, och gärna ville få mer erfarenhet av "problemhundar" erbjöd jag mig att ta hand om den några timmar i veckan. Jag antar att hon fick mer hopp och lite hjälp på vägen, och därav investerade i en sele (tidigare strypkedja), nytt koppel, klicker och veterinärkoll.

Kanske inte så aktuellt att ta hand om en främlings hund just för dig, men lite hjälp på vägen. Om hon skulle kunna se potentialen i hunden kanske hon skulle lägga ned mer tid och investera mer på den. Förklara träningsmetoder, bättre hundhållning och lär henne mer om rasen eller rent av förklara hur och varför omplacering skulle vara bättre. Tror faktiskt det skulle underlätta för henne att få prata med någon annan hundkunnig.

Valiera
2019-11-19 12:12
#23

#21 du förklarar allt så bra! Ja omplacering är ett alternativ men har de inte omplacerat hunden än och tycker att den är jobbig så kommer de säkerligen inte gör det nu. #22 skulle kunna hjälpa dem om de var villiga för att få hjälp. Det är bara så svårt att kommunicera med henne då hon stänger av och blir arg. Jag förstår att hon blir arg eftersom hon själv inte har valt situationen. Känner bara att den hunden kan så mycket mer och vill så mycket mer.

Retriever456
2019-12-23 00:09
#24

Blir nyfiken, hur går det? Någon update?

Upp till toppen
Annons: