Annons:
Etikettbeteende
Läst 1257 ggr
Ollimolli
2019-11-12 17:19

Rescue-hund livrädd för att gå ut

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla, hoppas någon kan hjälpa oss! Vi har adopterat en 1,5 åring blandrastik från Brasilien. Hon är underbar inomhus, väldigt kelig, kärleksfull och lugn. Men problemet är att hon är livrädd för att lämna lägenheten. Så fort man satt på koppel och halsband och öppnar dörren lägger hon sig ner eller springer till andra sidan lägenheten och hoppar upp i soffan och är helt skräckslagen. Har prövat att locka med godis, att gå ut innan och vänta, men det enda som funkat hittills är att bära upp henne och ta henne utomhus. När vi väl är ute går det okej, hon är rädd för många ljud men går ändå bra en stund innan hon vill in igen. Dessutom varken kissar eller bajsar hon ute :/ Har någon några tips på vad man kan göra? Det har bara gått tre dagar så ska självklart ha tålamod men någon kanske sitter på något knep!

Annons:
Semlalatte
2019-11-12 17:33
#1

Jag har jourhundar då och då och dessa har generellt svårt för hala golv i början. Kan det vara så i ert fall också tro?

Ollimolli
2019-11-12 17:45
#2

Semlalatte: Det kanske kan stämma! Vi kan stå vid dörren och allt är lugnt men så fort den öppnas så blir hon skraj. Hur gjorde du för att hjälpa dina jourhundar överkomma sina rädslor? :)

Semlalatte
2019-11-12 18:48
#3

#2 Det är lite olika beroende på individ vad som fungerat bäst där. På den senaste använde jag en matta som jag bar ut i trappuppgången att ”mellanlanda” på. Hon var väldigt matmotiverad så jag började vid tröskeln inne i lägenheten och kastade ut godis på mattan. Hon smög försiktigt ut, snappade åt sig godiset och pep tillbaka in över tröskeln (jag avgränsade hallen en bit in med kompostgaller för att undvika att hon smet in för långt i lägenheten). Sådär höll vi på tills hon slutade tveka. Därefter bytte vi utgångspunkt till ”trappuppgångsmattan” och jag började kasta godis ifrån den istället, längre ut i trapphuset. För varje gång hon återvände till mattan hade jag vikt ihop den lite och tillslut fanns det bara plats för en tass, sen tog jag bort den helt. Igen, jag upprepade, upprepade och upprepade tills dess att hon rörde sig avslappnat och obesvärat över golvet. En annan hund (som inte alls var matmotiverad) avgränsade jag hallen på samma sätt som ovan. Sen bar jag ner honom för halva trappan och lät honom därefter gå andra halvan själv, både upp och ner. Samma sak där så upprepade vi tills det inte var en grej för honom längre. Ömka inte. Var lättsam och lugn och låt det ta den tid det tar :)

gangstertant
2019-11-12 21:36
#4

Jag tänker att hon kanske inte är van vid vädret?Det är rätt kallt och ruggigt nu. Lycka till!

Sunflower_
2019-11-12 21:48
#5

Om det nu är hala golv hon inte gillar så kan det även fungera att ta henne (lyfta om det går) sätta sig själv på det hala golvet med henne mellan sina ben. Ha det godaste godiset hon vet och belöna. Lägg godis på golvet och blir hon tryggare kan du lägga längre och längre bort så hon behöver röra sig på golvet. Dock beror det lite på hur svårt hon har att överkomma rädslan får hon panik och för stort stresspåslag kan det förvärra rädslan med ”tvång”. Men att lugnt och metodiskt stötta henne genom att ha henne mellan dina ben på golvet, håll i henne lugnt så hon inte springer iväg och mata med godis så det blir en tryggare plats, kan fungera. Sen är det precis som #3 säger, ömka inte. Börja inte ojja dig eller prata som att du tycker synd om henne utan håll ett lugn och prata med henne lugnt. Jag hade tidigare en jourhund som hade problem med att gå igenom dörröppningar, det var en stor hund så han kunde inte bli buren. Det som funkade då var att ta på ett koppel och bara gå med bestämda steg. Till en början stretade han men tillslut kom han över tröskeln och då fick han beröm. Efter några gånger försvann den rädslan för han insåg att det inte var något farligt med det. Dock måste man vara försiktig så man inte råkar förvärra rädslan. Det är ju kanske lite svårt att miljöträna stegvis när ni bor i lägenhet (antar då mer centralt/i stan med mycket grejer som händer). Men försök träna stegvis, gå till den ”lugnaste platsen”, alltid samma runda och försök göra utomhus till sn trygg och rolig plats med godis och leksaker. Men kom ihåg att det viktigaste ändå är att det är tryggt, för mycket påtryck av att tex leka kan bli stressigt. Men att kasta en boll på en gräsyta kan få henne att släppa loss lite. Man får testa helt enkelt och hela tiden läsa av hunden och se vad som funkar för den.

Upp till toppen
Annons: