Annons:
Etikettbeteende
Läst 2368 ggr
mansa
11/12/19, 9:26 AM

Ta med vovven på restaurang

Tjenare. Undrar om någon här har bra tips på hur man kan träna sin unghund att följa med på restaurang? Hon är snart ett år men brukar gny eller gnälla så fort hon blir uttråkad eller när hon inte får uppmärksamhet ute. Målbilden är att vi går in på en restaurang, slår oss ner och hon lägger sig och halvsover under eller vid bordet tills vi är klara. Konkreta tips eller förslag mottages tacksamt. Gärna på övningar eller generella filosofier.

Annons:
Hornslandet
11/12/19, 9:55 AM
#1

Miljöträning och mer miljöträning. Samt passivitetsträning i alla dess former, det spelar ingen roll om det är på restaurang eller annat, det kommer hjälpa.

Problemet blir ju att hon dels kanske känner sig underaktiverad, har överskottsenergi. Det är inte så lätt med alla unga hundar som kanske SPRICKER av energi.. Dels kommer det sannolikt bli bättre över tid, men särskilt om ni tränar på det.

En sak dock, var inte så rädd för att gå på café där hunden får hänga med. Även om du tror hon kommer gnälla osv. Det blir lätt att man drar sig för det pga att man tror man ska störa andra eller nått - men so what? Man kan alltid gå därifrån. Köp en kaffe i takeawaykopp bara så kan ni ju gå precis när du vill. Det behövs repetitioner och träning om det ska förbättras.. Min gnällde och kunde skälla också när vi först gick på café nångång när han var rätt ung.. Vi har inte gått ofta på sista året, men runt 2-3 år gammal som han då blev så var det liksom inga problem. Han ligger och tittar och beter sig bättre inne på caféet än om vi skulle sitta vid en bänk ute. Det är också värt att inse, du vet kanske inte hur hon kommer bete sig. Kanske gör alla intryck att hon blir mer cool, inte mindre! Annars kör ni på tills det funkar.

mansa
11/12/19, 10:03 AM
#2

Tack vilket fint och bra svar. Håller med. Man blir lite skraj för det även om inget kan hända liksom. Antar att det är någon social press att inte störa folk eller att man har en knäpp hund eller att man inte kan hundar.

Hornslandet
11/12/19, 10:13 AM
#3

Äsh, hundar skäller. Det är ju levande varelser. Visst ska man inte störa folk för mycket, men nått skall här eller där är helt OK, finns värre störningar på restauranger och caféer. Blir det mer är det bara att gå, därav kan det ju vara smart att inte köpa världens mesta fika utan bara ta en kaffe och kaka eller så :)

Du har ju dessutom en jättebra ursäkt som har en unghund ;)

Fisherling
11/12/19, 10:17 AM
#4

Varning för vägg av text! 

Filtträning är ett bra redskap för hundar som har svårt att komma till ro. Du väljer en filt och börjar träna i hemmet, utan störningar.

Metod ett: Visa. Då säger du t.ex "gå och vila" eller "till filten" och visar helt enkelt hunden vart du vill att den ska gå, vilket är till filten. När du lagt hunden på filten får den godis, sen ett frikommando och du lockar bort den om den inte går iväg själv. Repetera. När hunden söker upp filten bara av att du säger kommandot så har den börjat fatta. Den kan fortsätta behöva ha lite hjälp att slutföra beteendet vid det laget, t.ex att den bara ställer sig på filten, då får du upprepa kommandot och hjälpa den att lägga sig ner, sen får den godis. Repetera tills hunden kommit till det läge där den av kommandot söker upp filten och lägger sig ner på den, utan att du hjälper den.

Metod två: Shaping. Då använder du klicker och hunden får själv lista ut uppgiften, vilket är metoden jag använde för jag tycker det är mycket roligare och hunden får en mer aktiv roll i att välja beteendet som ger belöning. Först får den belöning för att titta på filten, sen röra sig mot den, röra vid den, ställa sig på den och så vidare tills den lägger sig ner på filten. Då börjar jag säga kommandot när den precis lagt sig och klicka, sen precis innan den lägger sig, sen tidigare och tidigare tills jag kan ge kommando och hunden lägger sig på filten.

Självklart ska du inte träna detta så pass att hunden tröttnar, utan kör kanske 3-5 repetitioner per träningspass, men ofta.

Steg två är att jobba upp stadgan på filten, vilket går fortast med omvänt lockande. Omvänt lockande kan du träna in separat, och är ett enkelt koncept. Du har en godis i handen och sitter framför hunden. Så länge den försöker ta godisen håller du handen stängd. Så fort den tittar bort, stannar upp eller liknande så öppnar du handen. Var snabb! Hunden lär försöka ta godisen, då är det bara att stänga handen igen. Så fort du kan hålla handen öppen i kanske 1 sekund så berömmer du och ger godis från andra handen. Repetera och utöka tills hunden låter bli att försöka ta godisen under längre tid, för den vet att det är kriteriet för att faktiskt få belöning. Vid det här laget, oavsett om hunden sitter/ligger/står, så kan du lägga in kriteriet "håll positionen". Kriteriet "ta inte godisen" vet den redan om, du lägger bara till ett nytt. Bryter hunden positionen (t.ex ställer sig från sitt) så stänger du handen. Vänta ut, går hunden tillbaka till urprungspositionen av sig själv öppnar du handen igen, behöver den hjälp så kan du säga "ligg" och öppna handen när den gör det.  I början ger du godis ofta för att förstärka att den gör rätt. Du kan försvåra detta genom att flytta handen närmare och längre bort, röra på dig, gå runt hunden, knuffa lite lätt på den (s.k motståndsträning, hunden måste aktivt välja att behålla positionen).  När hunden är riktigt säker på uppgiften "öppen hand betyder håll positionen och försök inte ta godisen" (t.ex du kan hoppa runt, kasta godis omkring den med andra handen, dunsa med en leksak bredvid, springa ifrån) så får den godis mer och mer sällan. (Har hunden lätt för att pipa, lägg in tystnad i kriterierna. Pip = Stängd hand.)
Så i början kanske det ser ut såhär: Öppen hand > Godis > Flytta lite på handen > Godis > Rör lite på dig själv > Godis > Rör lätt vid hunden > Godis > Frikommando
I slutet kan det se ut såhär, som för mina hundar som tränat detta länge: Öppen hand > Trycka på hunden så den måste spjärna emot för att hålla positionen > Springa ifrån hunden > Hoppa runt den > Dunsa med favvoleksaken i golvet > Göra massa glada, taggande ljud > Godis > Frikommando.

Sedan kombinerar du de två. Du ger kommando att gå till filten, när hunden gör det öppnar du handen för att signalera "bra, du gör rätt, fortsätt så". Utöka successivt tiden mellan godisarna tills hunden kan ligga lugnt en längre stund och vänta på belöning.
Efter det är det bara att ta ut konceptet från hemmet. Ta med filten, välj en lugn plats där det inte är så mycket störningar, upprepa träningen.  Går det bra, välj en plats med lite mer störningar nästa gång. Går det dåligt så backar du till platsen utan störningar, går det bra går ni vidare till en stökigare plats och så vidare. 
Ni kanske går från att sitta själva i skogen, till en ödslig parkering, till en lugn park, till utanför en affär, till en tågstation, till en tunnelbanestation inomhus i rusningstid etc. När hunden fixar uppgiften i de stökigaste miljöerna är det dags att jobba bort handhjälpen.
Då börjar du om på en enkel plats och byter bort handen mot att ge godis oftare (jag brukar börja med att ge godis men sen droppa godis när hunden ser avslappnad ut och inte tittar på mig) samt mjukt beröm och lugna klappar om hunden gillar det, som att man säger "jag vet att handen inte är där, men uppgiften är densamma och du gör helt rätt, fortsätt så". 

Jag var otroligt noggrann med detta med min äldre tik, och henne kunde jag lämna okopplad på en filt 10 meter bort från en agilityplan under tiden jag var funktionär på en tävling när hon var kanske 1,5 år. Det gick ganska fort från en aktiv uppgift med förväntan på belöning till "ah, lika bra att jag chillar, nu kommer inget hända på ett tag".

mansa
11/12/19, 6:00 PM
#5

Värdsklass på era inlägg. Tack så hemskt mycket Fisherling. Kommer läsa detta tusen gånger. Du är ju helt fantastiskt skicklig och generös.

Fisherling
11/13/19, 8:58 AM
#6

#5 Kul att du uppskattar min vägg av text! Kunde inte låta bli. Är man utbildad hundinstruktörer för valp- och allmänlydnad så är man :P Tänkte att det antagligen är många som har samma problem och att det kunde vara nyttigt med en utförlig ”how-to”-guide.

Annons:
Upp till toppen
Annons: