Annons:
Etikettbeteende
Läst 1572 ggr
mansa
2019-11-06 23:02

Hund förändrad av vinterjackan

Tjena har en knäpp grej jag gärna bollar med er. Vår vovve på snart 1 år, en superfin amstaff-tik, blir väldigt förändrad när hennes nya vinterjacka åker på. Hon är en snällis men gillar gärna att dra i kopplet framåt, nosa på allt som doftar, gärna skutta fram mot andra hundar och sånt halvjobbigt beteende jag försöker träna bort. Men idag drog jag på hennes första vinterjacka i livet och helt plötsligt blev hon den lugnaste hunden på jorden. Hon ser lite besvärad ut och vill inte riktigt gå. Men sen börjar hon röra långsamt och nära intill mig, ingen tanke på att dra framåt. Hon är lyhörd, skippar att sniffa på saker och andra hundar på promenaden är inte så intressanta. Har någon en teori till varför jackan förändrar henne så pass mycket? Jag har testat en sån Thundershirt som sitter åt och den har en väldigt lugnande effekt på henne. Nästan att hon blir lite avtrubbad och sömnig. Är det kanske samma sak med jackan? att den sitter åt och lugnar? Mycket intressant.

Annons:
hemul
2019-11-07 01:10
#1

Kanske. Det där är intressant.

Det finns en film som heter Temple Grandin. Den handlar om en verklig kvinna som är autistisk. Hon utbildar sig till nåt som har med kor att göra, kommer inte ihåg exakt. På skolan upptäcker hon att hon kan lugna sig själv genom att ställa sig på alla fyra i en slags trånga bås som de använder när det ska göra vad det nu var med korna. Så hon bygger en egen "bur" som hon har på sitt rum. Hon blir senare professor och gjorde en gjorde en massa bra för kossorna, alltså förändrade hur man hanterade dem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Temple_Grandin
https://www.grandin.com/

Den har vi ju det där med tunga boll- och kedjetäcken som många med ångestproblem upplever som lugnande. När jag läste om det första gången förstod jag varför jag saknade mina gamla tunga vaddtäcken (som jag förstörde genom att försöka tvätta dem själv) så mycket. Duntäcken och moderna, lätta syntettäcken är ju fjäderlätta. Blir inte alls lika gosigt. Saknar fortfarande den där trygga känslan man fick av ett tyngre täcke. Någ kedjetäcke behöver jag nog inte, men just ett sånt gammaldags skulle jag ge bra mycket för om det gick att köpa!

Oj, var inte meningen att skiva så mycket. Man jag tror absolut att trånga plagg och/eller tyngd på kroppen kan ha en lugnande effekt i vissa fall.

flocken
2019-11-07 05:46
#2

Min förra hund hade ptsd (posttraumatisk stress) Fick han välja hade han täcke /tröja året om. Gärna riktigt tajta. Då mådde han som bäst. Vid anfall var jag tvungen att ligga på honom, sen ringa på hjälp.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Elsis matte
2019-11-07 11:41
#3

Fast jag tycker tyvärr det snarare låter som att hon är lite besvärad av täcket. Att hon går vid din sida och inte intresserar sig för det hon normalt gillar tyder på att hon är i ett mindset där hon söker stöd. Jag har sett samma sak på hundar som har nosgrimma/halti, de kan bli väldigt dämpade. Men jag har inte sett hunden. Hur upplever du själv hennes sinnesstämning, är hon glad och avspänd eller snarare dämpad och försiktig?

hemul
2019-11-07 15:33
#4

Ja, det tänkte jag också först. Men iom att Thundershirt funkat… Fast det är klart, den kan ju ha haft samma effekt.🤔

mansa
2019-11-07 15:34
#5

Elsis matte ->

Vet du vad. Du kanske har delvis rätt. Jag kan inte påstå att hon är superdämpad och ledsen. Men hon är inte heller glad och i gasen. Exempelvis brukar hon kissa och bajsa typ en minut efter att vi kommit ut ur porten. Jag märker att när jackan är på så kan hon hålla sig betydligt längre, säkert 30-60 minuter. Idag tog jag av jackan utomhus efter 30 minuter och då kissade hon och bajsade direkt. Så det är ju något med jackan som kanske dämpar henne. 

Dämpad och försiktig är nog en bra beskrivning. Inte lika livlig. Men inte heller ihopkrupen eller ledsen.

Fisherling
2019-11-07 15:49
#6

#5 Det låter som att hunden inte tycker om att ha kläder på sig och därför blir dämpad. Vår labbe tycker inte heller det är jättekul med täcken, men han visar det genom att gå och stryka sig längs väggar, ruska sig och rulla runt.

Annons:
Elsis matte
2019-11-07 18:03
#7

Om hon håller sig så länge med täcket och direkt gör ifrån sig utan det, så är det definitivt så att det stör henne. Jag skulle antingen låta hunden gå utan, oftast klarar de sig bara de håller sig i rörelse, eller så testar du ett lätt och smidigt täcke. Till exempel BoT Hugo är en variant som kan accepteras av hundar som inte gillar kläder, men det finns många enkla, smidiga täcken av olika märken.

hemul
2019-11-07 20:58
#8

Kan ju också vara så att hon vänjer sig efter några gånger. Klart något nytt känns ovant.

Upp till toppen
Annons: