Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1162 ggr
Kristallkronan
11/6/19, 10:36 AM

Valp lyssnar inte

Jag har en valp på ca 7 månader och jag tycker det är svårt att lära honom saker. Om jag försöker lära honom sitt så sätter han sig ner om jag ovanför honom har handen med godis. Detta har vi gjort länge men det går liksom inte att komma vidare så att han sätter sig på kommando. Det är som att han bara koncentrerar sig på godisen och inte hör eller lyssnar på vad jag säger. De enda som lyckats med just nu är när han får mat, i början satt han och kollade på matskålen som att det var den som pratade och skulle säga varsågod. Men nu kollar han på mig istället och väntar på att jag ska säga varsågod. Behöver hjälp med tips att komma vidare.

Annons:
Majken!
11/6/19, 10:43 AM
#1

Gå en kurs tillsammans med valpen så du får lära dig mer om inlärning och får hjälp framåt.

Jojaton
11/6/19, 11:14 AM
#2

Hade också tipsat om att gå en kurs! Om du inte har godis i handen utan bara står, kan han sätta sig av sig själv då? Jag tycker sådana beteenden som sitt, ligg, stå osv är enklare att fånga än att locka fram - ofta kopplar de snabbare ihop kommandot med beteendet när de själva kommer på vad de ska göra.

Johanna - Instagram

Elsis matte
11/6/19, 11:36 AM
#3

Håller med om att det kan vara en god idé att gå kurs och läsa böcker för att få lite mer grunder. Hundar har inget talat språk och kommer i första hand söka information om vad du önskar via kroppsspråk och situation. Om du samtidigt visar med godis och säger sitt kommer godiset överskugga ordet. Grunden för att lägga till en muntlig signal är att först säga kommandot, sedan visar du. Hunden lär sig då att "sitt" förutspår visandet och reagerar redan på det.

Grejte
11/6/19, 12:35 PM
#4

Vad är det för ras? Vissa raser är "lättare" att träna än andra, eller tycker det är mer roligt snarare vilket gör det lättare. Har en av varje här hemma och det är som dag och natt på t.ex kommandot "sitt". En sätter sig ner innan man knappt hunnit säga klart ordet och den andra står precis som din och glor på godisen(eller tittar efter vart det är om jag inte visar det) och tar bra tid på sig att sätta sig.  De kräver olika olika sätt i inlärningen, att jag tränar dom på olika sätt och andra krav.  Gå en kurs är ett jättebra tips, både nyttigt och roligt!

hemul
11/6/19, 6:59 PM
#5

Jag tycker hundar brukar lära sig enkla saker rätt snabbt om det finns godis och de vill ha det - hur bra de genomför det är en annan femma. Eller de brukar ivf fatta att man vill att de gör nåt, sen kanske det bli fel.

Tänker på det du skriver att han sätter sig om du har godis OVANFÖR nosen. Har du märkt om det är så generellt att han lyder tecken bättre än röstkommandon? Vad händer om han vet att du har godis, men du har det i fickan eller andra handen och bara gör "sitttecknet" med tom hand? Tänker om det kan vara så att han helt enkelt inte hör så bra. Nån koll på det? Reagerar han normalt när ni ropar på honom och sånt?

Kristallkronan
1/28/20, 3:29 PM
#6

Förlåt för mitt sena svar. Min app buggar så har inte sett att jag fått svar. Han reagerar på tecken och gör mer som han ska då, men han har inga problem med hörseln, kommer alltid när jag ropar vare sig det är inne eller ute. Men när jag nu lär honom Ligg, så förstår han efter bara några gånger att han får godis när han lägger sig. Men han lägger sig då utan att jag ens gjort ett tecken eller sagt nått. Så om jag har hållt på med ligg i några minuter och tar fram en godis så lägger han sig då utan att jag visat någonting.

Annons:
Upp till toppen
Annons: