Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 766 ggr
Kristallkronan
2019-11-05 18:18

Saxar klippning

Tänkte prova att klippa min blandis Lhasa apso/dvärgschnauzer/Chinese crested powderpuff själv. Pälsen är åt powderpuff/Lhasa apso. Rakmaskin har jag men skulle behöva tips på olika saxar och vart på kroppen de är lämpliga. Eller kan man klippa hela hunden med en och samma sax? Ska de bara vara trubbiga eller även vassa? Vart på kroppen rakar ni och vart kör ni enbart sax? Jag har kollat lite på youtube men skulle gärna höra andras tips.

Annons:
Maleficum
2019-11-05 21:15
#1

Om man kör med rakmaskin eller sax beror väl lite på hur mycket päls man vill spara och hur frisyren ska se ut.

Hade en powderpuff/pudel blandning som bodde hos mig sina sista tre år och för att göra det enkelt och bekvämt för oss båda så rakade jag ner i princip hela honom med maskin (så han såg ut som en nakenhund i princip). Använde bara saxen för att eventuellt klippa bort lite längd på öronen. Använde samma sax som jag har till mina angorakaniner.

Hade olika skär på maskinen som lämnar olika längd + kam man kunde sätta på så det lämnar ännu mer päls.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

S.L
2019-11-09 18:07
#2

Jag har klippt med maskin oster a5 på blandraser samt york med olika skär på kroppen beroende på årstid och ägarens önskemål. Klippt med olika saxar jag har inte kört med böjd sax annars har jag det på huvudet på pudel. Jag har 3 olika saxar en lång och 2 kortare samt 1 böjd. Vad har du för maskin och skär?

Upp till toppen
Annons: