Annons:
Etikettraser
Läst 3887 ggr
Ullis123
11/5/19, 8:55 AM

Bedlington eller Powder Puff?

Hej, Nu har vi funderat på hund länge och just nu står valet mellan Bedlington eller Powder Puff. Familj med 4 barn i åldrar mellan 5-16 år. Jobbar dagtid så hunden kommer så småningom behöva hunddagis/dagmatte etc. Vilken ras tror ni passar oss bäst och varför? Tycker själv att båda raserna passar bra in på det vi söker: •Klippras som är enkel att bada (måste bada hunden ca 1 gång/vecka pga mild allergi hos mig) •Lugn inne - aktiv ute Ni som känner till dessa raser: •Är någon av dem mer enmanshund alt tycker om hela familjen? •Tål ljud (som kan förekomma i barnfamilj) •Kan med träning klara några timmar ensam i vuxen ålder (ifall vi har hundrastare) •Valpar är såklart krävande, men är någon av dessa raser en riktig utmaning under tex unghundstiden? Vi har stor hundvana sen tidigare och senast hade jag en underbar Kerry Blue hane. Allt var toppen med honom förutom att jag var rädd att han inte skulle ge sig om nån hund attackerade honom, totalt orädd ch startade iofs aldrig bråk och gjorde aldrig utfall. Sen söker vi nu em något mindre hund, Bedlington är max-storlek (pga av att ju större hund desto mer jobb med badande, som jag ändå måste göra varje vecka pga allergi) Vi söker i första hand en ren sällskapshund som klarar dagar med mindre aktivitet men ändå en hund som kan tycka om och funka att gå på tex rallylydnad och agility eller annat den visar intresse för. Någon som har erfarenhet av någon av raserna eller båda och vill ge lite input i val av ras?

Annons:
Jojaton
11/5/19, 10:37 AM
#1

Jag har typ ingen erfarenhet av powder puffs, och begränsad av bedlingtons. Men de jag träffat har varit otroligt mysiga och goa, alltid velat hänga med, glada och trevliga. Men sen får man ju inte glömma att de är terriers och absolut kan säga till rätt kraftigt när de tycker de har skäl till det. Har tyvärr ingen erfarenhet i träningssammanhang så vet inte hur lätta/svåra de är att ha att göra med där.

Johanna - Instagram

Ullis123
11/5/19, 12:55 PM
#2

Tack för svar. Ang Bedlington så har jag förstått att de är betydligt mildare än de flesta andra terrierraser. Jag tyckte inte min Kerry hane var för tuff, förutom att han nog inte skulle vika ner sig för en annan hane och det har ju förstås med terriertemperamentet och oräddheten att göra. Men mot människor var han helt fantastisk.

JoannaLi
11/6/19, 2:48 AM
#3

#2 min uppfattning är att det finns en del osäkerhet inom Bedlington, kanske framförallt socialt. Tillsammans med en liten portion terrierskärpa. Så jag tänker att man i alla fall bör hålla ett öga på det! I övrigt föredrar jag dem, men jag gillar ju terrier.

Jojaton
11/6/19, 11:17 AM
#4

#2 Har precis som #3 också hört om viss svajighet i mentaliteten, och även om de inte är den allra skarpaste terrierrasen så är de mer terrier än vad utseendet kanske ger sken av 😊

Johanna - Instagram

Grejte
11/6/19, 12:38 PM
#5

Jag har inte träffat någon av raserna men av det jag läst på hundforum har jag uppfattat kineser som också lite nerviga/svajig mentalitet? Men det kanske är stor skillnad mellan Powder Puff och den nakna?

Changrila
11/6/19, 6:21 PM
#6

Med tanke på din allergi och dessutom "höga" krav på mentaliteten så skulle jag råda dig att titta mindre på ras, mer på individ och kolla efter en omplacering. (Jag tycker inte alls att du har orimliga krav, men hos många sällskapsraser är det tyvärr svajig mentalitet vilket inte är så kul när det finns barn i huset.) Just med allergin kan det ju tyvärr vara så att en hund fungerar jättebra, men nästa hund av samma ras inte fungerar alls och dessutom är valpar mer allergiframkallande än vuxna hundar.

Inom många raser omplaceras riktigt bra hundar av olika anledningar. Det kan vara uppfödare som har en tik som är färdig i aveln eller som har sparat någon hund som inte trivs i flocken, det kan vara privatpersoner som fått ändrade familjeförhållanden osv. Många av dem kommer aldrig ut på annons, men genom att kontakta seriösa uppfödare av raser du är intresserad av samt rasklubb så kan du komma mycket långt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
malinroth
11/6/19, 6:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#7

Jag har två bedlington terrier. Två individer som är väldigt olika varandra på många sätt . Min äldsta (9år) är väl den jag skulle säga är mest rastypisk är en väldigt enkel och okomplicerad liten dam. Hon är lugn och trygg och tystlåten och fungerar bra i alla situationer hon utsätts för (humdmöten, nya människor, barn, veterinären osv). Skulle inte säga att hon är reserverad mot nya människor men hon blir inte översvallande glad när man träffar på folk men däremot hälsar hon gärna och kryper upp i knät på vem som helst för att gosa. När hon var yngre var det full rulle ute men nu när hon är lite äldre har hon blivit ganska bekväm och strosar runt i kung och ro när vi är ute. Tog henne som omplacering vid ca 1 år och var redan då som en liten tant. Hon älskar att gosa, vara i skogen och viltspår! Min unghund (snart två år) är en ganska osäker individ, vilket tyvärr har förstärkts då hon haft ett par riktigt dåliga hundmöten och även blivit biten ganska illa när hon var valp. Vi jobbar dock på det och har hittat en metod som fungerar för oss och som gör att vi får fler och fler bra hundmöten vilket känns riktigt bra. Hundar hon känner eller lär känna funkar hon jättebra med. I mörker är hon mer osäker än när det är ljust och hon ser vem och vad vi stöter på. Nya människor fungerar oftast bra men hon kan reagera om de har avvikande gångstil eller närmar sig henne klumpigt. Barn brukar inte vara några problem. Trots hennes osäkerhet är hon verkligen en fantastisk hund på många andra sätt. Hon är jättefin att träna med, jättefin kontakt och villig att vara till lags. Älskar att vara ute och springa och även att använda nosen. Mycket kärvänlig och tycker om att mysa! Hon är lite mer av en enmanshund än den äldre, hon är verkligen mattes lilla tjej. Vi är en vuxen och ett barn i familjen och även om tyr sig väldigt mycket till mig är hon samtidigt mån om att ha koll på vart barnet är och gillar honom också. Tycker det låter som att bedlington skulle passa bra. De kräver inte jättemycket men vill ju såklart leva ett någorlunda aktivt liv och både sträcka ut sina lurviga och få använda hjärnan. 😊

Ullis123
11/6/19, 10:12 PM
#8

Tack för alla svar. Hmm, vet inte om jag blev klokare dock. 😬 Är ju väldigt fäst vid båda raserna. Får väl fundera på vilken som kan passa bäst in i vårt liv just nu. Sen är det nog viktigt att hitta bra uppfödare och kolla föräldrarnas mentalitet. Att det finns vissa linjer med mentala brister har jag hört talas om när det gäller Powder Puff, men att det fanns likande problem med Bedlington visste jag faktiskt inte. #7 Måsten säga att din Bedlington på bilden är ju helt otroligt söt! Och båda dina låter ju otroligt mysiga. Helst vill vi ju ha en riktig kelgris☺️ men som orkar hänga med på allt också.

Jojaton
11/6/19, 10:20 PM
#9

Se om det finns aktiviteter från rasklubbarna i närheten, då finns det kanske möjlighet att träffa individer och se vad som känns bäst för just dig! Rasgrupper på Facebook kan också vara ett bra sätt att komma i kontakt med ägare. Det finns många raser som jag fastnat för på papper, men när jag sedan träffat individer så har det varit något som känts fel.

Johanna - Instagram

Ullis123
11/7/19, 11:03 AM
#10

#9 Ja du har rätt, att de bästa är att försöka träffa båda raserna. Får försöka komma och hälsa på lite uppfödare, annars brukar jag prata med hundägare jag träffar på ute, men dessa två raser är kanske inte de allra vanligaste, så gäller att ha lite tur 😬

Upp till toppen
Annons: