Annons:
Etikettövrigt
Läst 2562 ggr
Wilola
2019-11-03 15:35

Promenader i regn

Ni som har hundar som verkligen hatar att vara ute i regn, tvingar ni ut dem på promenad iallafall eller går ni bara ut för att kissa/bajsa när det regnar?

Annons:
Turast
2019-11-03 15:38
#1

Släpper ut mina på gården bara Aussien har inga problem med regn men collien är inte imponerad och han har armbågsproblem så bör inte bli kall så vi skiter i långa promenader när det är pissväder faktiskt

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Hornslandet
2019-11-03 17:02
#2

Kanske kan det hjälpa med regntäcke om det är just att bli blöta de hatar? Har tyvärr ingen erfarenhet.. min hund verkar bara bli piggare på promenad när det öser ner. 

Men annars är det väl inget fel att bara rasta lite snabbt om det är skitväder och hunden inte gillar det?

JoannaLi
2019-11-03 17:03
#3

Jag täckade och släpade. Han pinnade på rätt bra så länge man inte tittade på honom, då led han. Så det handlar väl mest om individen och till vilken grad den hatar regn.

Changrila
2019-11-03 20:20
#4

Jag klär på mina regntäcken eller overaller och sedan tvingar jag ut dem. Vi går i princip alltid inne i skogen när det regnar, för det är trevligast där och träden skyddar ofta i alla fall lite mot allt det blöta. Däremot, om det är så att det ska vara fint väder alla dagar i veckan förutom en dag då det regnar, då tar vi vilodag under regndagen.

Jag håller alltid koll på väderleksprognoserna för att kunna lägga upp hundarnas träning så bra som möjligt. Det gör jag året om, allt blir så mycket enklare då.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

oh-la
2019-11-03 20:34
#5

Min hund smälter i regn… i alla fall är det vad hon försöker få mig att tro när vi går ut i regn. Spelar ingen roll vad man gör, minsta droppe på hennes känsliga kropp och hon stryker längs väggar, söker skydd i trappuppgångar och försöker smita in genom varenda öppen dörr, in i varenda bagagelucka som står öppen. Resten av tiden släpar jag henne, och hon kastar sig så fort hon inte tror jag håller i henne. Försöker jag släppa ut henne på tomten när det regnar springer hon och gömmer sig i källaren och hoppas vi ska glömma henne. Därför kastar jag bara ut henne för att hon ska få kissa och bajsa på tomten när det regnar. Känns helt meningslöst att släpa runt en hund som så klart avskyr det. Hon är en staffe… dom är inte kända för att älska regn.

Alvirpo
2019-11-03 20:48
#6

Alltså, även med regntäcke så stannar min kille upp och skakar på hela kroppen varje gång han får så mycket som ens en regndroppe på öronsnibben. Så blir liksom inte mycket till promenad när det regnar, vi kommer ju inte så långt när han måste stanna och skaka på sig vartannat steg 😂 Det går att tvinga honom att gå en runda, men han är miserabel hela tiden. Så vid dåligt väder ser jag bara till att han får göra sina behov regelbundet och sen myser vi ner oss under täcket - då är han nöjd. Är absolut inget problem för honom att missa långpromenaderna och lek i trädgården ett par dagar om det är så, han föredrar lek och aktivering inomhus 10 gånger av 10 om det regnar.

Annons:
panini
2019-11-03 21:31
#7

Varken jag eller hundarna uppskattar regnet så då blir det bara en snabb kissrunda 😉

Hornslandet
2019-11-03 21:51
#8

Bara för att jag är nyfiken: Ni som har hundar som verkligen inte gillar att gå promenad i regn - är det samma när ni tränar nått? Eller kan de tex vilja träna agility/lydnad/spåra/söka/whatever men inte gå rastningsrunda? 

Samt, har nån en hund som hatar regn men gillar att simma/bada?

Alvirpo
2019-11-03 22:09
#9

#8 Min hatar bara vatten som kommer ovanifrån, typ regn och att duschas. Att bada/simma hemma i älven eller leka i snö är kalaskul. Tror mest det handlar om ifall det är frivilligt eller ej.

Och som jag sa, det går att få med sig honom på promenad, men han är inte en lycklig hund. Detsamma gäller ev träning eller whatever, det går men han är inte alls särskilt motiverad. Får han välja går han och gömmer sig under täcket. Om det bara duggregnar lite kan han gå med på att leka lite i trädgården, typ apportera, kampa, söka leksak  (om det är en tillräckligt kul leksak) och enklare typ trickträning, men bara en ganska kort stund. Sen tycker han att han blir för blöt så då springer han till dörren och vill in.

 Värt att nämna då är att han inte är sådär super-motiverad på träning även när det är fint väder. Liksom  "godis är gott och leka är kul, men måste jag verkligen göra massa jobbiga grejer matte?". Klickerträning/shaping är det han tycker är roligast, då det är rätt kravlös och det blir mycket små godisar för lite jobb. Men om man testade det ute i regnet är nog att springa till dörren det enda beteende han skulle bjuda på haha.

Maleficum
2019-11-03 22:10
#10

Vår labbe gillade inte regn så det blev oftast bara ut och kissa och bajsa vid regnväder (ibland knappt det :P).

#8 I Glettas fall så var hon ingen typisk labbe då hon tyckte apportering var helt meningslöst och bada gjorde man helst i gyttjiga vattensamlingar uppe i berget, men rent vatten (oavsett uppifrån dom regn eller nerifrån som tex pölar) var oftast superäckligt i hennes värld (sommartid kunde hon få lite bad sug ibland och bada i havet och eventuellt gå lite vattentramp om man hade med sig tillräckligt gott godis att muta med) :P Med hennes normalt dåliga fokus blev ju inte bättre i regn och det var knappt hon kunde stå ut med att söka mat ute på tomten vid regnväder (ofta tog hon några bitar och sen strunta i det och gick in i stället och kolla anklagande på en).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

oh-la
2019-11-04 07:23
#11

#8, min hund tappar all belöningsmotivation i regn. Hon lägger allt fokus på att komma undan och går inte att motivera. Vi skulle kunna göra promenaden hur rolig som helst, hon vill hem! Jag tror heller inte att det är jag som format fram det, jag gillar ju regnpromenader. I övrigt älskar hunden vatten och att bada. Hon älskar också vatten från vattenslangar, så att spola henne en varm sommardag går hur bra som helst. Det är bara regn som hon avskyr.

Wilola
2019-11-04 18:34
#12

Tack för alla svar. Anledningen till att jag frågar är för att jag har en liten hund som stretar emot när det regnar, och då känns det inte bra att tvinga honom, men samtidigt får jag dåligt samvete när det regnar i flera dagar och han inte får någon motion (spelar ingen roll om det bara är någon droppe regn, han vill ändå inte…)

Hornslandet
2019-11-05 09:29
#13

#12 Kanske bara passa på att träna och leka mer inomhus de dagarna då? Nosework, uppletande, tricks, balansträning tex funkar ju bra hemma i vardagsrummet. Då får du inte dåligt samvete, hunden får träning och alla mår gott? :)

Annons:
Fridaaaa
2019-11-05 19:30
#14

Ut i trädgården, regnar det mer än 2 dagar så blir det korta promenader

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MadameMim
2019-11-12 10:45
#15

Det är bara som många säger, täcka på och knata ut. Min ena hatar när marken är blöt,vattenpölar o dylikt. Så försöker undvika stora vattenpölar men annars så får dom bara acceptera precis som jag , att det regnar. Oftast är det när man ska ut som det är stretande inte när man väl går. Bara att gå , börjar hunden gå kan man belöna för att förstärka det positiva att gå 😊

oh-la
2019-11-12 14:51
#16

#15, funkar nog på vissa hundar. Jag har gett upp efter 5 år med belöningar, lek, täcken, träning… Hon ger sig inte heller. Spelar ingen roll om man går 5 minuter eller en timme. Å andra sidan är det nästan något alla med staffe vittnar om. Staffar avskyr generellt regn. Snö går däremot alldeles utmärkt.

Fridaaaa
2019-11-12 19:22
#17

#15 Det kan jag säga fungerar inte på alla hundar. Skulle aldrig fungera på min kines :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: