Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1683 ggr
apportbocken
11/1/19, 5:10 PM

Matfunderingar

Chester har ju käkat Acana+Mush (lite av båda varje måltid) ett tag nu. Det är två bra foder tycker jag MEN ett problem är att avföringen inte är som den ska hela tiden. Det är inte jättedåligt men samtidigt inte så som det ska vara när det är bra. Jag läste nyligen att det kan vara dåligt att blanda färskfoder och torrfoder då hundens mage blir ”förvirrad”. Det låter ändå relativt rimligt och jag hade gärna gått över till färskfoder (Pondus) helt om det inte fanns en hake vilken är att Chester alltid har varit väldigt kräsen med tugg. Inte ens köttiga märgben är någon höjdare. Om man hade tagit bort torrfodret hade han ju inte tuggat alls och då ruttnar väl tänderna bort så småningom? Det är troligtvis inte tänderna som är problemet då han varit en finsmakare sedan han var en liten valp och får tänderna borstade regelbundet. Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med det här egentligen… Har ni några bra tips på tugg som även de mest svårflörtade hundarna alltid kan ligga och tugga på en längre stund? Eller finns det något torrfoder med högt köttinnehåll som kräsna hundar kan äta utan roligheter i form av färs? Alla tankar mottages tacksamt.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
Fisherling
11/1/19, 6:07 PM
#1

Att säga att torrfoder är bra för tänderna är ungefär som att säga att det är bra för våra tänder att tugga knäckebröd :P Aldrig träffat en hund som går på torrfoder som har bättre tänder än mina färskfoderhundar 😉

Mina har lika fina tänder när de enbart går på färskfoder som när de även får ben. De luktar dock ännu mindre i munnen när de får tugga ordentligt, vilket jag tycker de gör bäst med saker så som kalkonhalsar, lammhals i bit, oxsvans och andra köttiga bitar med ben och brosk.

apportbocken
11/1/19, 6:28 PM
#2

#1 Men tack! Så tuggmotståndet i sig är alltså inte så viktigt som jag fått för mig. Vilka ben och delar tycker dina mest om? Då ska jag verkligen överväga att byta till färskfoder, ska bara få med mina föräldrar på det.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Fisherling
11/1/19, 7:47 PM
#3

#2 Nej, jag har inte sett en enda pålitlig vetenskaplig undersökning som visar på att tuggmotståndet från torrfoder skulle bidra till bättre tandhälsa. Har inte heller haft någon personlig erfarenhet av att det skulle ligga någon sanning i det. Om det var så, då skulle väl tänderna trilla ur mun för jämnan på vilda djur. 

Här tävlar oxsvans (köps på typ Ica) och kalkonsvans om platsen som favvomat. Men lammben är också väldigt poppis. Asni åt precis upp sitt lammrevben, hon fick det för två timmar sen och har tuggat konstant 😃

Lona
11/1/19, 8:10 PM
#4

Jag ger visserligen mina hundar torrfoder men det är av helt andra skäl. Torrfodret gör knappast någon nytta för tänderna utan då är det som #1 skriver, ben och annat lämpligt tugg som gäller. Kompisens hundar som har haft väldigt fula tänder har blivit betydligt bättre av att tugga på (upphittade) rådjurshorn. De har haft precis lagom tuggmotstånd för en labbe som oftast har rätt mycket kraft i käkarna. Jag varierar mellan olika typer av ben, klövar, horn och så vidare, lite beroende på vad jag får tag på. Dessutom försöker jag hitta tugg som tar ungefär lika lång tid för hundarna (labbe som tuggar rejält och terrier som mer smågnager) att äta upp. Jag har även mindre goda saker som ligger framme som de kan gnaga på när de känner för det, tex vissa typer av horn eller klövar.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
11/1/19, 8:32 PM
#5

#3 Kalkonsvans? Var sitter den? Är det gott? 😃

(Jag fattar vad det skulle vara - kalkonhals. Kan bara inte låta bli - älskar felskrivningar, egna och andras. 😉)

apportbocken
11/1/19, 8:44 PM
#6

#3 Bra med tugg som finns i mataffärer! Är inte så pepp på köttiga ben eftersom Chester alltid går iväg med dessa och jag känner mig lite mesig när jag vill påstå att det faktiskt känns lite äckligt att ha sånt liggande på mattor hemma. Jag tänkte inte att torrfoder hade någon form av tandhygienist effekt men hade fått för mig att det var bra för tänderna att jobba och att tuggmotståndet i torrfoder var bra på så sätt. Men det är alltså inget att hänga i julgranen. #4 Chester har ett torrt märgben som han tuggar på i sisådär 5 min på kvällar ibland, det är nog något i alla fall. Jag skulle vilja köpa lite renhorn för Chester att tugga på, det måste ju vara det snällaste tugget för djuret det kommer från! Smart det där med att se till att det tar lika långt tid för dem att tugga. Får alltså skaffa en hund som tuggar lika snabbt som Chester haha.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
tiger tok
11/1/19, 9:25 PM
#7

Tjurmuskel brukar vara populärt

Fisherling
11/1/19, 9:26 PM
#8

#5 När man skriver oxsvans och kalkonhals för många gånger är det lätt att blanda ihop 😂

#6 Jag har lärt mina hundar att bara tugga där jag har lagt fram speciella hund-handdukar. De åker sedan direkt i tvätten.

Mina hundar tuggar också på renhorn, de älskar det! … Lite för mycket. De slutade liksom aldrig, så jag tar bara fram det ibland :P

Märgben är inte bra tugg, eftersom det är så pass hårt att det skadar emaljen och tänderna själva. Benji bröt av en tand på ett märgben, och han är inte den enda hunden jag känner som varit med om liknande.

apportbocken
11/2/19, 8:59 PM
#9

#7 Det är faktiskt ett av få tugg som ändå är värt att smaka på enligt Chester! På sistone har han inte tuggat så ihärdigt på det men den vi har hemma kanske börjar bli lite torr eller något… #8 Smart med tugghanddukar ändå! Hur lär man in det på bästa sätt? Jag trodde renhorn skulle vara tråkigt men det kanske kan vara värt att kolla på ändå. Med tanke på hur snällt framställt det är (jämfört med andra djurdelar) kanske det kan vara rimligt att köpa en bit i onödan. Attans alltså. Då får vi lägga bort märgbenet och kanske ersätta det med ett horn?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Upp till toppen
Annons: