Annons:
Etikettvalpar
Läst 1275 ggr
yesseefine
10/29/19, 2:45 PM

Vilken ras passar mig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min plan är att skaffa en till hund (har en liten pomeranian/papillon) om ett par år. Min absoluta favoritras är Border Collie och just nu så känns andra raser lite till en besvikelse. Anledningen till att jag älskar dem är deras otroliga samarbetsvilja och intelligens. Energin. Problemet är att om jag skaffar en Border Collie så kommer jag ju behöva valla den, vilket inte är mitt huvudsyfte med att ha hund just nu…. Därför är det ju tyvärr inte BCs som är det ultimata för mig nu :( 

Har ni några tips på en mellanstor hund som är väldigt intelligent, samarbetsvillig, går generellt bra överens med hundar och människor (barn!), som är relativt lätt att ha med sig överallt, lätt kan ha i skogen lös (gillar att vara ute i skogen och campa)? Jag vill att den ska fungera bra med agility :) Tänk BC som inte behöver vallning. 

Tack!

Ha det gött!
/Josefine

Annons:
Fisherling
10/29/19, 2:47 PM
#1

Mellanpudel eller Sheltie skulle jag spontant säga.

Amandla
10/29/19, 3:06 PM
#2

Mellan- eller storpudel 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
yesseefine
10/29/19, 3:08 PM
#3

Vill gärna ha lite "hundiga" hundar. Inte så pluttigulliga :) Jag tycker att både pudel och sheltie inte är så… hundiga haha. Om ni förstår..

Ha det gött!
/Josefine

Amandla
10/29/19, 3:10 PM
#4

En stor fördel med pudel är ju att du kan klippa den precis som du vill. Vissa storpudlar är störtläckra helt nedklippta, det brukar vara svårt då för folk att förstå vilken ras det rör sig om 😃


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Fisherling
10/29/19, 4:13 PM
#5

#3 Då kanske du får se förbi dina egna fördomar och fokusera på att skaffa en ras som passar till vad du vill göra med den, snarare än en som ser ut så som du vill 😉

Det finns dessutom shelties som är nästan lika stora som mina aussies. Så alla är inte pluttiga. De varierar extremt i storlek.

Jojaton
10/29/19, 4:27 PM
#6

Nu är min sheltie visserligen rätt liten (en hane precis under 35cm) och söt - men väljer du en sheltie från mer "arbetande" linjer så får du en hund som har otroligt mycket samarbetsvilja, som inte tröttnar på att jobba, som är väldigt lättlärd och med bra fräs - samtidigt som de är väldigt enkla i vardagen - det är sällan folk med shelties har stora problem med sina hundar. Som sagt varierar de en hel del i storlek också, och speciellt den amerikanska typen är inte riktigt lika näpna i uttrycket.

Johanna - Instagram

Annons:
yesseefine
10/29/19, 4:39 PM
#7

Jag känner att jag var rätt otydlig med mitt första inlägg nu i efterhand. Mellanstor/stor, ska jag nog skriva. Jag menar en i BC-storlek. Schäfer är en annan hund som lockar, men den känns lite för stor. BC (med lite variation) känns perfekt i storlek. Jag har funderat på sheltie, just för att den har sådant jag söker. Men jag har tänkt just att den är för liten, jag har inte hittills sett en sheltie i aussie-storlek? :) Men jag får i sådant fall kolla upp den mer då. Hur svårskött är en sheltiepäls?

När jag menar pluttinuttig menar jag antingen för liten, eller att den känns lite… "fånig"? Jag vill ha en mer rejäl hund, typ. Jag älskar min hund, men han känns inte riktigt som en "Josefinehund" just eftersom hela han är så pluttig, både personligheten och kroppen. Utseendet bryr jag mig inte så mycket om, så länge det inte orsakar otroligt mycket jobb… Jag vill helst nöja mig med lätt kontinuerlig borstning och småklipp :)

Ha det gött!
/Josefine

Fisherling
10/29/19, 5:00 PM
#8

#7 Brukshundar skulle jag skippa helt. 

Du skulle kunna titta på Miniature American Shepherd, men då gäller det att ställa rejäla krav på uppfödarna om vettig mentalitet, då många (i princip alla jag träffat faktiskt, och jag har träffat en hel del..) har olika problembeteenden och rädslor. De ska vara mindre än aussies men en oerhört stor del av avelsbasen är samma storlek som mina två tikar.

Men min första rekommendering står kvar om Sheltie. Tror det är ett MYCKET säkrare kort både gällande mentalitet och träningskapacitet.

Jojaton
10/29/19, 6:07 PM
#9

Min sheltie har en syster som är över 45cm, träffade en 7mån valp i helgen som var 41. Uppemot 50cm är ovanligt men över 40 bör inte vara några jätteproblem att hitta. Vanliga månader lägger jag max 1h på pälsvård, inkl kloklippning. Vid fällning något mer men de har en funktionell päls. Man får trimma bakom öronen och under tassarna, samt hålla efter i armhålorna och "byxorna" efter tovor.

Johanna - Instagram

Jojaton
10/29/19, 6:09 PM
#10

Schapendoes kanske också kan vara något att kika närmre på? De är ju enligt rasstandard lite större än genomsnittssheltien.

Johanna - Instagram

CayKantos
10/29/19, 8:06 PM
#11

Pudel går bu att få i fler storlekar som ovan skriver. Kan vara riktigt roliga hundar om man har lika instressen. Völdigt liyala och trogna sina ägare.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
10/30/19, 1:43 PM
#12

Schappe vore kanske inte så dumt. Verkar vara bra allroundhundar.

Jojaton
10/30/19, 2:18 PM
#13

Ja pudlar är också extremt smarta och samma där, väljer man en från lite mer "arbetande" linjer så har de extremt mycket will to please!

Johanna - Instagram

Annons:
Upp till toppen
Annons: