Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 431 ggr
Maleficum
2019-10-28 12:13

Behöver förebyggande tips.

Vi har skaffat oss en valp (mellanpudel) och hon kommer i början främst bo hos mina föräldrar men planen är att hon stundtals även ska bo perioder hemma hos mig så inom den närmsta tiden ska dem komma på besök så vi kan börja introducera henne till Kenzie (min kanin).

Men till min fundering. Jag bor i kedjehusliknande lägenhet (med tomt) och grannen har en stor hund som släpps ut på sin tomt emellanåt och hon blir helt galen om hon ser någon inne på min tomt (människa, kanin, hund, vad som) speciellt om personen/djuret försvinner ur sikte tex går in och då kastar sig mot staketet mellan tomterna och skäller som en galning (tyvärr en väldigt osäker och understimulerad stackare)!

Jag vill ju inte riskera att vår lilla valp ska bli rädd av detta (det går fort när hon väl blir utsläppt så inte mycket tid att hinna reagera, kan säga att jag själv hoppat högt flera gånger då jag inte märkt hon kommit ut förrän hon satt igång och skälla och kasta sig mot staketet). Hur ska man bäst tackla detta och vänja valpen att det inte är något farligt? (Min kanin, som är blind, har ju lärt sig vad det handlar om och vet att kommer man in då får man godis och våra tidigare hundar samt hundar jag passat har det funkat bra med men de har alla varit vuxna redan).

Ska man vänta med att låta henne gå ut på tomten helt och hållet i början (isf när kan man sen börja låta henne gå ut på tomten)? Alltid vara med ute i början (brukar ha öppet när jag är hemma så kaninen kan hoppa ut och in som han vill)? Hur ska man bete sig på bästa sätt om hon skulle vara ute och bli rädd (så man inte förstärker rädslan). Vill ju att hon ska kunna gå ut på tomten om hon vill.

Tyvärr går det ju inte att göra så mycket åt grannhunden (har tidigare försökt sätta skynke för gallret så att insynen ska bli sämre men det har tyvärr inte hjälpt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: