Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1507 ggr
veronicad
2019-10-26 12:55

Skaffa hund som minderårig?

Hej!

Jag kommer (förmodligen) att börja på ett naturbruksgymnasium samt flytta in på internat i augusti 2020 och går i tankarna på att eventuellt skaffa en hund som jag då i så fall tar med till nya lägenheten, men är lite osäker på vad som gäller när personen som ska stå som ägare och ha fullt ansvar för hunden är omyndig. Jag kommer alltså att ha fyllt 16 år och som sagt flytta hemifrån några månader efter det eventuella köpet. Skolorna jag ska söka till har bland annat hundinriktningar där flera av eleverna som börjar på skolan, går en hundlinje och bor på internatet, som givetvis har elevhus som tillåter djur, har med sig sin egen hund så det borde ju gå på något sätt tänker jag. Allra helst vill jag adoptera, men de hundhem och liknande organisationer jag kikat på har en åldersgräns på 18-25 år, vilket är fullt förståeligt men lite surt för min del, så då har jag istället bläddrat runt lite bland olika annonser på Blocket och i olika Facebook-grupper för hundar för omplacering och adoption, men jag gissar att de flesta säljare helst ser att den nya ägaren är över 18 år. Kan tillägga att jag har stor vana för och har haft hund i hela mitt liv, är mycket ansvarstagande och väl medveten om tiden som krävs och kostnaderna som tillkommer med hund. Hunden i fråga kommer givetvis inte att vara ensam i lägenheten de få timmar jag har lektion utan skolan jag troligtvis kommer att börja på är belägen långt ute på landet med rasthage och stor "inhägnad" tillgänglig under dagarna, och rasterna mellan lektionerna kommer jag självklart spendera med att rasta, aktivera och vara med hunden. Är det någon här som gjort liknande, och hur har ni gått tillväga då? Skaffade ni hunden genom omplacering eller adoption, och vilken organisation i så fall? (Vill inte köpa från kennel eller avel). Väldigt tacksam för svar!

Annons:
veronicad
2019-10-26 12:59
#1

(Har naturligtvis planerat långt in i framtiden och gjort mig säker på att jag kommer ha tid och möjlighet att ha hunden hela dess liv, skulle aldrig skaffa ett djur utan att vara helt säker på att jag skulle ha tid med det.)

Fisherling
2019-10-26 13:11
#2

Jag skulle skippa tanken på omplacering när du inte får köpa från seriösa organisationer. Du lär mest troligt köpa på dig en hund med problembeteenden du inte är utrustad för hantera (oavsett hur mycket de lovar att hunden i fråga är helt okomplicerad), vilket kommer göra hundlivet riktigt jobbigt.

Om omplacering är absolut det viktigaste i hela världen, ta kontakt med kennlar som föder upp raser som är relevanta för dig (mest troligt ur sällskapsgruppen, då jag inte ser något angående aktivering för hunden). Uppfödare kan ofta stötta och supporta unga hundägare och får ibland in omplaceringar från sin egen uppfödning som då kan vara aktuella för dig.

veronicad
2019-10-26 13:15
#3

Kanske bör förtydliga att jag i tredje meningen menade att det på något sätt borde gå att skaffa egen hund som minderårig i.o.m att andra i min ålder har gjort samma sak och inte att det "borde gå" att ha hund samtidigt som en pluggar, för det har jag som sagt redan tänkt igenom noga  🙂

Sugar Mist
2019-10-26 13:18
#4

Först och främst- du behöver vara realistisk. 
Du kommer inte kunna spendera raster med din hund. Du kommer behöva ta dig mellan lektioner och ofta i byggnader som inte hör ihop med hundstallet, där hunden kommer vara i under dina lektioner. 
Ofta kommer du inte kunna spendera så mycket tid under luncherna heller.
Sedan så får du inte, lagligt sett, äga en hund. 
Med andra ord behöver någon utav dina föräldrar stå som ägare, på både hunden och försäkringar och det är alltid dina föräldrar som har ansvaret för hunden, även om det är "din" hund. 
Sedan så är det inte några "få timmar" man har lektion, det är inte sällan det förekommer 8-17 dagar på ett gymnasium. 

Något som du bör tänka på när det gäller just hundsportsgymnasium är att det är en väldigt stressad miljö, speciellt i början, och tar du en hund som du inte vet hur den är rent mentalt(gatuhund, omplacering med dåligt förflutet etc) så kommer du inte få en kul skolgång. 

Det finns egentligen ingenting som heter "adoptera" när det gäller hundvärlden. 
Man köper en hund helt enkelt. 
Jag pluggade några år på ett hundsports gymnasium, men jag valde att hoppa av. 
I vilket fall som helst så hörde jag av mig till uppfödare inom rasen jag var intresserad av(redan när jag var 14, några månader innan jag blev 15) och min ålder har aldrig varit något problem, så länge som jag uppträtt på en lite mer vuxet sätt och varit väl påläst om rasen och hundar över lag. 

Jag förstår ditt tankesätt kring "adoption" och omplaceringar, och att man inte "ska" stötta avel och kennlar, men det är ren bullshit och baserar sig framförallt på amerikanska puppymills- det är ingenting som är accepterat eller förekommer speciellt ofta i sverige, eftersom uppfödare bara får föda upp ett visst antal kullar per år, om de är anslutna till SKK.
Dessutom så har du så mycket lättare att hitta en bra hund via en SKK-ansluten uppfödare. 
Många raser har hälsotester som behöver genomföras för att man ska få registrera sina hundar, och dessa resultat kan man se via avelsdata eller hunddata- två stycken register som finns på nätet, där man kan söka upp alla SKK-registrerade hundar. 
En del uppfödare mentalbeskriver även sina hundar(De raser som faller under Svenska Brukshundklubbens ansvar har även det som ett krav för att få avla) och de resultaten kan man också se- vilket betyder att du kan se hur din framtida hunds släkt är rent mentalt! 
Visst är det fantastiskt? 

Lycka till i jakten på hundägandet!

-

veronicad
2019-10-26 13:21
#5

#2, tack för svar! Ja, jag har tänkt lite i samma bana och kommer givetvis att hälsa på, besiktiga och ta reda på så mycket information om hunden som möjligt innan jag går igenom köpet. Anledningen till att jag helst inte vill gå genom uppfödare är främst för att det är en vuxen hund mellan 1-3 år jag söker efter och inte en valp, men jag ska absolut kolla om det finns någon kennel som eventuellt har omplaceringar tillgängliga.

veronicad
2019-10-26 13:56
#6

#4, tack för svar! Som jag skrev ovan är den främsta anledningen till varför jag inte vill köpa hund från uppfödare just att det är en relativt vuxen hund jag söker efter och inte en valp. Men jag ska kolla runt bland kennlar och se om det finns någon som har omplaceringar i passande ras tillgängliga. Skolan jag ska söka till är som sagt ett naturbruk med närliggande klassrum och byggnader vilka internaten, samt "hundinhägnaden", ligger tätt intill, vilket inte alls gör det särskilt komplicerat att rasta och se över hunden under de lite längre rasterna. Lektionerna pågår mellan allt från 10:00-16.30 och runt 8.00-14.30 och med "få timmar" menar jag den totala tid som jag kommer spendera i klassrummen och inte hos hunden, och lunchtid/raster, korta som långa, kommer jag ju att ha. Och jag ska inte gå hundinriktning.

Tack så mycket!

Annons:
veronicad
2019-10-26 13:58
#7

Är inte helt hundra på vad som gäller angående att stå som ägare som minderårig, men så vitt jag vet borde det inte vara något problem så länge en fyllt 16 år och köper djuret för egna pengar. ( https://lawline.se/answers/far-16-aring-aga-djur , t.ex )

Sugar Mist
2019-10-26 14:02
#8

#7 Men har du flera tusen egenintjänade pengar så att du kan köpa en egen hund, eller är det dina föräldrar som kommer behöva stå för den kostnaden? 
Du får ju, som sagt, inte skriva kontrakt och liknande, vilket betyder att du inte får teckna en försäkring på din hund, så då får du stå med en oförsäkrad hund.

-

veronicad
2019-10-26 14:18
#9

7#, ja, det jag som kommer att betala kostnaden med pengar jag tjänat själv och inte mina föräldrar, oavsett om det är jag som kommer att stå som ägare eller ej. Det spelar heller inte så stor roll utan det är mer för enkelhetens skull. Jag kommer självklart att försäkra hunden och kan jag inte stå som ägare själv så får någon av mina föräldrar göra det och teckna samtliga avtal tills det att jag fyllt arton. Det är egentligen inte vidare aktuellt nu utan jag får se hur jag gör om det nu blir så att jag skaffar hund, det är mer en tanke jag har och inget som är hugget i sten. Det jag ville veta var mest hur andra gått tillväga med just själva inköpet för tips och inspiration 🙂

Changrila
2019-10-26 14:21
#10

Det finns mängder(!) av svenska, renrasiga och bra hundar som behöver nya hem. Jag har själv hjälpt till att omplacera ett flertal samt tagit två själv. Grejen med dem är att de sällan kommer ut på annons, inte ens på uppfödarnas hemsidor eller liknande. Istället går de till "någon som känner någon". Genom att ta kontakt med seriösa uppfödare och väl insatta "vanliga" ägare av intressanta raser så kan man bygga upp ett tillräckligt stort kontaktnät för att kunna hitta sådana omplaceringar. Det kräver absolut lite mer jobb än att bara kolla runt på annonser, men resultatet blir ofta bättre.

Sedan tycker jag det är väldigt bra att du vill ha en äldre hund. Jag har själv gått på naturbruksgymnasium med hundinriktning och det var inte en lämplig miljö för en yngre hund. De unga hundar som ändå var där trivdes sällan. Det var stressigt och direkt olämpligt för dem, vilket också var anledningen till att jag hoppade av det gymnasiet trots att utbildningen annars verkade bra.

Kan tillägga att min första hund var en 6årig tik, från seriös uppfödare. Det var en tik som helt enkelt inte trivdes på kenneln och därför fick flytta hem till mig. Hon var visserligen inte helt okomplicerad, men jag kände henne sen tidigare och visste vad jag fick så att säga. Det var en utmärkt förstahund som lärde mig massor.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

veronicad
2019-10-26 16:58
#11

#10, tack för svar och bra tips! Det där med att höra av sig till uppfödare istället för att bara leta efter annonser lät klokt, det ska jag absolut ha i åtanke 🙂 

Ja det är lite så jag tänker också, valpar är ju ofta mer lättpåverkade av omgivningen (och dessutom extremt tidskrävande) så att skaffa en lite äldre, jordnära hund som trivs bland andra djur och människor är i så fall tanken om det kommer till det.

Michaela-N
2019-10-26 22:32
#12

Det sugarmist säger om att du inte kan äga eller köpa en hund är felaktigt. Du kan både skriva köpeavtal om hund och skaffa hund ur alla typer av juridiska former så det är inga problem även om du är minderårig förutsatt att du har dina föräldrars samtycke. Jag har för mig att SKK inte tillåter att man ägarregistreras om man är under 18, men det har ju ingen stor betydelse.

Emouse
2019-10-26 23:03
#13

Jag köpte en till hund som 17 åring och nej, man kan ej stå som ägare eller på försäkring så det ör dina föräldrar som får göra det. Jag gick också på ett naturbruksgymnasium inriktning hund och hade hundarna i hundboxar på skolan den tiden vi hade lektioner. Det fungerade riktigt bra men om din skola erbjuder boxplatser så måste jag sticka upp ett finger, var noga med att hunden du köper klarar av att bli lämnad ensam utanför hemmet och inte för en massa oljud då det kan få konsekvenser. Jag skulle inte ta en omplacering från blocket, om du vill ha en äldre hund så prata med uppfödare som har renrasiga hundar till omplacering som du kan lita på. Vad är det för ras du är ute efter? Vi kan säkert hjälpa till.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
hemul
2019-10-27 02:15
#14

#7 Det där är lite knepigt. Det är ju fortfarande så att omyndig inte får ingå avtal, så jag förstår inte hur någon som är omyndig då ska kunna köpa en hund/en bil/ett hus eller nåt öht där avtal ingås. Ett marsvin t.ex. behöver man ju inte ingå avtal när man köper.

Lösningen kanske är att en förälder eller annan vuxen köper hunden och sedan överlåter den på dig (det kräver inte att DU skriver på något, bara din förälder).

Du kan nog fråga någon uppfödare, om du ändå ska ringa runt. De borde kunna den biten. Annars, är det så viktigt vem som står på papperet för hunden, så länge du och din mamma eller pappa är överens om att det är din hund?

Hur som, lycka till! Låter som härliga år du har framför dig på skolan. 😃

Michaela-N
2019-10-27 07:20
#15

#14 Det stämmer inte, omyndiga får ingå avtal med föräldrars samtycke. Det sker hela tiden - omyndiga ingår avtal varje gång en femtonåring köper lördagsgodis på Ica till exempel.

CayKantos
2019-10-27 10:09
#16

#15 med avtal tror jag dom hänvisar till kontrakt. Jag tror man kan stå på kontraktet som mindreåring men bara med föräldrarnas signatur OCKSÅ.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: