Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1852 ggr
Henriken
10/25/19, 8:37 PM

Nybörjarhund för nån med hjärtfel

Hej. Skulle vilja skaffa hund, men vet inte riktigt vad som skulle passa. Det finns ju så många olika raser och olika siter som kan skriva så vilt skilda saker så det är svårt att få nån koll. Har kollat lite på corgi och mops, t.ex. men som sagt, så många sidor gör det förvirrande. Har ett hjärtfel som gör hälsa och motion lite av en svajande fråga, så en hund som kräver mycket daglig motion är inte att tänka på, heller ej en hund som klättrar på väggarna om den bara får gå ut för att göra sina behov nån dag sådär. Bor i en trerummare med en liten trädgård. Dock så kan jag för tillfället inte ha dörren öppen för jag har en katt som troligtvis har varit innekatt hela sitt liv, och jag har inte låtit honom gå ut ännu, vilket han verkar både vilja och inte vilja. Det har jag tänkt ta när han inte blir osynlig i höst/vintermörkret, svart som han är. Jag är uppvuxen med katt och har som mest erfarenhet av den glada gamle stallgubbhunden som följer med när jag är ute och rider. Jag är mestadels hemma om dagarna och har nästan helt flexibelt schema. Det är bara några få specifika timmar varje vecka som är låsta och förlagda på nåt ställe som inte är hemma dit en hund inte kan vara med. Skulle bli tacksam för råd om ras som skulle passa.

Annons:
Sunflower_
10/25/19, 9:24 PM
#1

Har du kollat på Bichon raserna? Det är ju raser med en del päls som behövs ta hand om men man kan även klippa ner och underlätta pälsvården. Skulle starkt avråda från mops pågrund av deras extrema andningsproblem samt en hel del andra hälsoproblem.

hemul
10/25/19, 9:49 PM
#2

Håller med Sunflower_ i båda fallen. Inte mops eller nån annan trubbnos. Bichonraserna verkar vara väldigt trevliga och positiva hundar (speciellt frisé verkar glad och käck) och vad jag hört är de inte fysiskt krävande.

Men är det bara enstaka dagar som det fallerar med motionen och du kommer att sysselsätta dig med hunden en hel del så tror jag det är många raser som kan passa. De allra flesta klarar någon dag utan att det händer så mycket.

Vet inte om det skulle hjälpa med just dina problem, men man kan ju motionera på ett sätt som är lindrigare för människan, t.ex. med cykel. Är det läskigt att cykla med hund finns trehjuliga cyklar för vuxna. Då kan man cykla hur långsamt som helst, även med en valp alltså, och dras inte omkull i första taget.

Hade en vän som var CP-skadad och kunde gå bara med svårighet och kryckor, korta sträckor. Hon var dagmatte. Gick finemang med permobilen. 🙂

lizton
10/26/19, 2:01 AM
#3

Bolognese.  Den liknar bichon frise´men den kräver mindre.

"Till karaktären ska rasen vara trofast, mycket klok och måttligt aktiv."

https://www.skk.se/sv/hundraser/bolognese/

Du kanske får stå i kö för att få en valp. Det finns några valpkullar just nu, men jag vet inte om det finns några valpar som inte redan är tingade. Dessa finns:   

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/bolognese/?show=ads

Elsis matte
10/26/19, 7:09 PM
#4

Jag tänker att en vuxen omplacering av mindre sällskapshund vore något att satsa på. Det är mycket jobb med valp och de allra flesta hundar, oavsett ras, är väldigt energiska första åren. En hund som blivit 4-5 år brukar vara betydligt mer cool med att ha lugna dagar då och då.

Estellee13
10/29/19, 12:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

Jag har ett komplicerat hjärtfel och pacemaker och äger två storpudlar, hanen är dock väldigt energisk och behöver en hel del men tiken är otroligt lätthanterlig och lugn. Om du är intresserad av en större ras så kan storpudel vara något,  en tik och möjligen en omplacering då om det skulle kännas lättare, om inte annat så planerar jag en kull på min tik till våren, kommer vara leveransklara till sommaren. Har kennel tillsammans med min mamma :-) Hon fick en kull förra sommaren med otroligt sociala och underbara individer.

Upp till toppen
Annons: