Annons:
Etikettraser
Läst 2724 ggr
greenfly
2019-10-25 15:47

Vilken hundras??

Hej! Jag planerar för en till hund i framtiden och vill gärna ha lite tips. Jag vill gärna träna bruks och drag ca 3 dagar i veckan för att sedan ha en hund som nöjer sig med att få strosa på tomten, följa med familjen på olika äventyr, älskar att ligga och mysa i soffan och självklart ta en långpromenad varje dag. Behöver ingen hund att vinna SM med men skall endå kunna vara "med i matchen" på klubbtävling. För mig är det jätteviktigt med en empatisk hund som är bra på att läsa av mina känslor samt en hund som går hyfsat lätt att ha lös. Har ni några tips?

Annons:
[Tismon]
2019-10-25 23:08
#1

Jag kanske är ganska bias då jag har endast haft två hundar, dock läser jag på väldigt mycket och har älskat hundar hela mitt liv. Jag hade föreslagit labbe. Nu har jag en labrador själv så som sagt så är jag kanske lite biased men försöker jag titta på det rent objektivt så ser jag inga problem. De är hundar med mycket kapacitet men de klarar definitivt av att ta det lugnt. Enligt mig är de väldigt kloka och älskar att lära sig, de har en väldigt stor glädje att göra sin ägare till lags. Det finns en anledning till varför de är utmärkta service- och terapihundar. Som de allra flesta hundar reagerar de på rörelser men självklart kan man träna bort det så det borde inte vara några problem med att ha dem lösa, min egna labbe vänder och kommer alltid tillbaka om han skulle fara efter vilt och jag har inte ens riktigt tränat på det momentet ännu Jag tror det mest negativa med labradorer är att de är så fruktansvärt sociala och spontana i sin kontakt med människor, vilket inte uppskattas av alla. Men bara man vet och tränar på det så löser det sig Vill man ha en mindre studsig och flamsig hund så uppfattar jag goldens som mer stabila, jag vet dock inte hur arbetsglada de är då det finns jaktlinjer och utställningslinjer och som jag förstår det ska det vara en ganska stor skillnad.

Fisherling
2019-10-26 12:02
#2

#2 Jag har helt tvärtom upplevelse, att Goldens är mycket mer flamsiga oavsett linjer. Eller tja, inte de värsta utställningslinjerna, majoriteten av dem har verkat halvt lobotomerade.

greenfly
2019-10-26 12:17
#3

Tack för tips! Golden och labrador är absolut två hundar jag funderat på och det verkar finnas en hel del delade meningar om vilken ras som är "lugnast" i tempramentet. Har ni jakt eller utställningslinjen? Jag har även funderat på cocker spaniel och springer spaniel men tänker att deras vikt är en nackdel inom draget.

Fisherling
2019-10-26 12:54
#4

#3 Jag har hängt en hel del på jaktträningar, och labbarna är i princip alltid mycket mer.. Locket på, om man säger så. De håller ihop, trampar inte runt på samma sätt, är inte lika flamsiga. Ganska många är rätt svala mot främlingar, inte det typiska 'labbeglada'. Flatte är etter värre, de är flamsigare än både Golden och Labbe ihop och jobbar hälften så bra.  Aldrig blivit impad av en flatte på jaktträning, och då har jag hängt med på såna i flera år :P
Vi har en "jaktlabbe" med utställningslinjer längre bak, och det märks på mentaliteten. Håller inte alls ihop lika bra och är mer folkkär än träningsvillig.

Springer Spaniel borde funka alldeles utmärkt för drag.. Om du får en som lyfter nosen från marken länge nog för att fokusera på att springa framåt 😉

[Tismon]
2019-10-27 14:12
#5

#2 hmm okej! Jag har väl enbart stött på ganska uppfostrade goldens då och så har jag själv erfarenheten av en flamsig labrador unghund så det kan vara en ganska orättvis jämförelse då de hundarna varit mycket äldre och vältränade. Vad innebär lobotomerad?

[Tismon]
2019-10-27 14:22
#6

#3 Jag tror mycket kan ha med olika individer ger olika intryck så man har sina egna uppleveser som kanske inte alls stämmer överens med rasen som helhet. Jag har en utställningslabbe, tror jag. Var inte fruktansvärt påläst om hur det hela funkade med olika linjer när jag skaffade honom och uppfödaren var inte särskilt seriös, tyvärr.

Annons:
Hornslandet
2019-10-27 21:13
#7

Vad jag vet kan springer spaniels vara riktigt duktiga på drag! Vet ju den där..vad hon nu heter..som kör drag med spaniels och Riesenschnauzers…  :)

Vet inte hur labbar är med drag dock, aldrig träffat nån som kör det med sin. Men tja, varför inte? Kanske kan vara svårare att träna in än med vissa andra raser (generellt sett), vet faktiskt inte. Låter annars som en labbe skulle passa in bra, de är såna jäkla allroundhundar imo.

Majken!
2019-10-27 21:42
#8

#8 Lilla Liam 👍

JoannaLi
2019-10-28 02:03
#9

#7 johodå, du har ju "träffat" mig! Jag och Arrak körde mycket drag. Han tyckte att det var svinigt kul, och var enormt duktig också. En utställningslabbe utan anmärkningsvärd stam. Provade dock att köra par tillsammans med min kompis korsning mellan jaktlabbe och jaktgolden. Han fattade inget, och tyckte att det var jättejobbigt att inte få gå fot 😂

Fisherling
2019-10-28 07:42
#10

Vi har en labbe som drog som ett ånglok och den efter drar inte alls, så det är väldigt individuellt.

greenfly
2019-10-28 19:28
#11

Tack för input!! Jag har fastnat lite för engelsk springer spaniel. Har läst att cocker spaniel kräver väldigt mycket närhet, är det någon som vet om detta även stämmer in hos springer spaniel?😊

Hornslandet
2019-10-28 20:08
#12

#8 Just! :)
#9 se där! Jag menade för övrigt inte att jag inte trodde labbar kan dra, mer bara att det är ovanligt för mig att se det! I värsta fall får man väl köra med en korv på fiskespö framför, då drar nog vilken labbe som helst! ;)

Upp till toppen
Annons: