Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1225 ggr
[Tismon]
10/24/19, 3:52 PM

"Buga"

Hej! Jag försöker träna min labrador till att "buga" på kommando, alltså att böja sig fram med båda tassarna som hundar gör när de leker. Han gör detta väldigt ofta självmant, så det är inget som borde vara några problem egentligen. Mitt problem handlar väl bara om tydlighet. När jag tar fram klickers och godis så gör han rätt rörelse, han böjer sig ner men direkt lägger han sig i samma rörelse. Jag kan hinna klicka i rätt stund men han lägger sig oftast efter klicket innan han reser sig för belöningen. Hur kan jag få honom att förstå att jag inte vill att han ska ligga, utan att han ska hålla ställningen? Normalt sett brukar han buga som en gest och har inga problem, det blir bara såhär när jag tar fram klickern. Tacksam för svar!

Annons:
Fisherling
10/24/19, 3:53 PM
#1

Lär in omvänt lockande separat, när hunden kan det, använd det så fort han bugar sig.

[Tismon]
10/24/19, 3:55 PM
#2

Vad menar du? :)

Anne.K
10/24/19, 4:23 PM
#3

Jag håller själv på att träna in Buga på min hund. I början så använde jag min andra hand som stöd under hunden för att hon skulle hålla bakdelen uppe (inget tvingande utan enbart som ett lätt stöd för att hon inte skulle lägga sig ner helt). Och så belönar jag henne i den positionen som jag vill ha. Sedan kan man repeterat några gånger så kan man börja försiktigt ta bort sin stödhand och belöna hunden när hon står kvar i positionen. och så vidare. 

Detta har iaf. fungerat väldigt bra på min hund. Nu är vi i fasen att få in kommando ordet ihop med hennes rörelse. Hon kan rörelsen jättebra nu, men inte förstått kopplingen mellan mitt kommando ord än och rörelsen så nu jobbar vi på det. Så det är sista steget tills jag är nöjd med att hon klarat tricket och vi sedan kan börja använda tricket på riktigt. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Fisherling
10/24/19, 4:58 PM
#4

#2 Omvänt lockande, finns massvis med instruktioner och videos om man googlar.

Hornslandet
10/24/19, 7:26 PM
#5

Skulle börja med att klicka och belöna när han bugar, x antal gånger, även om han lägger sig efter. Sen gå vidare med att bara belöna om han bugar och inte lägger sig ner. Kanske kommer han själv förstå/koppla att belöningen kommer om man stannar kvar i "buga" !

JoannaLi
10/25/19, 12:12 AM
#6

Jag hade klickat för bugan, och sen belönat med hunden i stående, för att få hunden att sträva uppåt i belöningsförväntan. Tycker att jag får bättre chanser att fånga bugan då.

Annons:
[134643]
10/25/19, 7:15 AM
#7

Vad händer om du klickar när han är i rätt position och sen direkt bjuder in honom till att leka/komma och gosa med dig/ta godiset från dig? Alltså typ att när han bugar hoppar du bakåt med belöningen på ett lite snabbt och oväntat sätt så att han blir nyfiken att följa dig? Tänker att han då istället för att lägga sig ställer sig igen :)

Elsis matte
10/25/19, 12:27 PM
#8

Jag kan tänka mig två alternativ (som kan kombineras). Klicka tidigare, vänta inte tills han kommit ner i önskad position utan en tiondels sekund tidigare. Belöna framåt så att han genast återvänder till stående. När du fått ett antal lyckade försök, dvs utan läggande, så kan du börja vänta med klicket en smula så att ni närmar er slutresultatet. Det andra alternativet är att helt enkelt fånga beteendet när han bjuder det spontant i andra situationer.

[Tismon]
10/25/19, 10:42 PM
#9

#4 Okej såvitt jag förstod det (rätta mig om jag har fel) så handlar omvänt lockande om att det inte lönar sig för hunden förrän hunden stannar upp, tex att hunden stannar i sittande position tills jag belönar. Jag tror problemet här är att det inte är tydligt för min hund att jag vill att han ska stanna upp, stannar jag upp för länge (typ att jag väntar tills han går tillbaka till bugande position) blir han förvirrad och tror att jag vill något annat och istället börjar han göra en massa andra tricks. I och med att han lägger sig rak på sak så hinner jag inte ge honom en cue att stanna, till skillnad från när jag ger honom kommandot "bang" (spela död). Först slänger han sig på rygg och i början slängde han sig lika snabbt upp, men den rörelsen tar längre tid och då kunde jag kombinera det kommandot med "stanna". Så la han sig på rygg och jag hann säga stanna så förstod han att han skulle ligga kvar på rygg en stund till. Till detta tricket lägger han sig verkligen på en sekund så jag hinner inte ge honom det kommandot

[Tismon]
10/25/19, 10:44 PM
#10

#3 Det låter intressant! Jag ska pröva och se om det funkar, dock blir det svårt när jag har godis i ena handen och klickern i andra. Kanske kan vänta med godiset i midjeväskan :)

[Tismon]
10/25/19, 10:47 PM
#11

#5 Mitt problem med det är att jag är rädd att han ska blanda ihop kommandot "ligg" med "buga" och vill därför inte göra det aldelles för likt. Han är en väldigt smart hund men har lätt att förväxla olika saker om man inte är tydlig nog 😂 #6 Jag förstår inte riktigt vad du menar?

[Tismon]
10/25/19, 10:53 PM
#12

#7 Menar du då att jag ska klicka och i samma sekund hoppa bakåt? Han lägger verkligen i samma rörelse så då måste man vara riktigt snabb, men jag kan försöka och se vad som händer! 😊 #8 Låter som en bra idé! Jag kan försöka klicka tidigare och se vad som händer, jag hoppas att han lyckas förstå vad jag menar :) Problemet med att fånga detta beteende naturligt är att han inte kopplar det till ett kommando vilket han gör med klickers. Jag har prövat att varje gång han bugar naturligt säga "buga!!" i ett glatt berömmande ton och gått för att ge honom godis, vilket har lett honom till att göra denna gesten oftare än vad han brukade. Dock verkar han inte koppla det till något kommando och då känns det som att om jag vill få honom förstå att detta är ett kommando måste jag gå omkring med en klicker i fickan och verkligen fånga det naturligt vilket kan vara svårt när man inte är beredd och man måste klicka ganska exakt 😂

Anne.K
10/26/19, 9:10 AM
#13

#10 Jag hade klickern i den handen som jag använder som stöd under henne. Eftersom själva handen inte behövs användas så var det lätt att hålla klickern i den handen och så godis i den andra handen när jag lockade ner min hund i buga position med godishanden. Så löste jag det iaf. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
yesseefine
10/29/19, 3:07 PM
#14

Jag hade gjort som #6 :) Eller rättare sagt, jag HAR gjort så.

Ha det gött!
/Josefine

Upp till toppen
Annons: