Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1429 ggr
Dimocarpus
2019-10-24 07:46

Hundtankar

Hej! Jag är en kattvan människa och har mina pälsklingar till gosbollar. De är helt fantastiska. Jag har hundtankar titt som tätt. Just nu är det inte möjligt pga. jobbet annars är hjärtat där för att adoptera hemlös hund/hundar 100%. Min fråga: behöver hundar hundsällskap hemma trots katter i närheten? Jag kan tänka mig att det är individuellt. Vad är egentligen bäst generellt tror ni? Att de får hundsällskap från början eller räcker vi som sällskap. Jag tänker alltså inte på mig i första hand utan vad ger bäst förutsättning för en hund? Mår de bäst generellt av hundsällskap? Om ja, då kanske jag ska välja två hundar som känner varann. Att skaffa en hund eller två tar ju tid att samla kunskap kring och spara en ordentlig buffert. Så jag är bara ute i goood tid innan jag verkställer min dröm. Tack på förhand!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
JoannaLi
2019-10-24 07:52
#1

Många hundar tycker om hund sällskap ja, men det är inte livsnödvändigt, och min starka åsikt är att man köper inte djur till djur. Så vill du ha en hund, så köp en hund. Låt den landa ordentligt, se till att den känner dig, ditt hem och ditt liv ordentligt (minst ett år, gärna flera) och se till att du har den första hunden där du vill ha den, uppfostransmässigt för hundar tar efter varandras olater superfort, och överväg sen om du (!) vill ha en till hund. För en till hund kan aldrig ersätta vad du behöver ge den första hunden, och du kan alltid ersätta vad den andra hunden ger din hund, t.ex. Genom lek- eller mysträffar med andra hundar. När det kommer till att köpa en omplacering, så vill jag varmt rekommendera en registrerad renrasig hund, för då vet du vad du får, och du vet att du har kapacitet att ge den hunden vad den behöver. Ska du köpa en oregistrerad eller blandras, så överväg att köpa en svensk. Även om du inte vet vad du får, så minimerar du i alla fall risken för att ta in smittsamma sjukdomar som vi inte har i Sverige idag. Och är det prompt nödvändigt att ta en utländsk hund - ta en irländsk. De har samma sjukfomsflora som vi har, och du riskerar inte att ta in nya sjukdomar.

Dimocarpus
2019-10-24 16:50
#2

Min känsla för katter är stark naturligtvis. Inte alls samma med hundar då jag aldrig haft en själv. Men har alltid velat ha. Jag bor väldigt nära Hundstallet. Hur fina rashundar än är och problemfria så kommer jag inte kunna köpa en så länge det finns hemlösa. Jag följer också Hundarutanhem och Irländska hundar. Så längre än Europa kommer jag inte hämta en hemlös för vi har många nog. Förstår att man ska vara medveten om smittorisk. Är påläst inom katt och en av mina är en hemlös som har fått bo i karantän i 3 mån för sanering innan den flyttade in. Känner till zoonos sjukdomar. Jag tänker att sånt löser man, sanering, karantän osv. Det viktigaste är att hunden får ett förevigt kärleksfullt hem. Så en hund är ok så länge jag kan skaffa rastkompisar. Kanske enklare att uppfostra en hund i taget som nybörjare än två på en gång. Jag är en person som funderar väldigt länge och ser till att jag har tillräckligt kunskap innan jag tar mig an ett liv. Tack för reflektion och tips :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[Tismon]
2019-10-24 17:24
#3

Fast det finns renrasiga hemlösa hundar. Blandraser är givetvis fina hundar de också men skillnaden är, speciellt för en nybörjare, att du vet vad du får om hjälper en rashund. En blandrashund har inga garantier, skulle man anse tex att hunden är "mest cavalier king charles spaniel" utan att ta till hänsyn att den är blandning av jack russell också finns det risk att du tar på dig en hund du inte kan hantera, hunden kanske ser ut som en cavalier king charles spaniel men har temperamentet från en envis och hyperaktiv terrier som dessutom kanske gör utfall mot andra hundar (och katter?) och allt blir kaos.

Hornslandet
2019-10-24 19:10
#4

Inget fel i att ha en hund, tycker jag. Är det antingen en kattvan äldre hund så kan de ju absolut få ut en del av att ha kattsällskap. Eller om man skaffar valp, så får den ju lära sig umgås med katterna.

Dimocarpus
2019-10-24 19:11
#5

Tack för din förklaring #3, då har jag missuppfattat #1. Jag förstår. Det är en hel del att tänka på, jag behöver läsa på mer som ni märker och tack för bra svar. Det gav mycket. 

Jag vet inte hur mycket man får styra över rasen. Som det ser ut så är det många blandraser på hemmen. På hundstallet är det enklare att hitta renrasiga än andra ställen. Jag läser på mer och fortsätt skriv, ni som har tips och tankar.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

JoannaLi
2019-10-25 00:17
#6

#5 vad bra att #3 kunde förklara, det var precis så jag menade! Och även hundar från Blocket riskerar att hamna hos Hundstallet,eller hundar som omplaceras från uppfödare, om man ska tänka så. Jag tycker att det viktigaste är att du och hunden matchar och trivs ihop, så ni båda uppfyller varandras krav och önskemål så att ditt hundägande blir 100% rätt, än att man räddar en hemlös enbart på kriteriet att den är hemlös och så blir det kanske bara 50% rätt. Det är trots allt förhoppningsvis en lång tid ni ska leva ihop. Om du ska välja en organisation så har jag fått bäst intryck av Hundstallet. HUH har jag hört folk som inte fått det stöd de önskat av föreningen, och även att beskrivningarna på hundarna inte stämt, tyvärr.

Annons:
Changrila
2019-10-25 06:11
#7

#2, som sagt var så finns det gott om renrashundar som behöver nytt hem också. Jag har själv hjälpt till att omplacera ett flertal och två av mina fyra hundar har varit omplaceringar, varav den sista utan tvekan var avlivningshotad trots att hon var ung och blev en fantastisk hund i rätt hem.

Tyvärr är det inte så enkelt att du undviker sjukdomar och smittor genom att köpa europeisk hund. Det finns MÅNGA riktigt läskiga sjukdomar och smittor runtom i Europa. Sverige är extremt förskonat mot sådant jämfört med de flesta andra länder i världen. Dessutom är det inte ovanligt med pappersfiffel när det gäller omplaceringsorganisationerna, samt beskrivningar av hundarna som inte stämmer överens med verkligheten. Jag har träffat många f.d. gatuhundar som omplacerats genom kända organisationer. I princip samtliga har haft hälsoproblem trots att de beskrivits som fullt friska eller haft en helt annan mentalitet än den som beskrivits av organisationen. Bara för att nämna något problem med organisationerna.

Vill man stödja bra hundhållning och bidra till att fler hundar får det så bra som möjligt, då köper man en hund som från början kommer från seriös uppfödare (eller möjligen hundstallet) och sedan bidrar ekonomiskt till de som jobbar för att förändra situationen i de länder med stora problem vad gäller djurhållningen.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Tismon]
2019-10-25 23:35
#8

Japp så jag tycker främst det viktigaste är att hitta en hund som du känner att du kan klara av att hantera, en hund som har behov som inte översträcker din egna kapacitet, vilket är lättare att veta när det kommer till rashundar. Det bra med seriösa uppfödare är att många erbjuder livslång support och kanske kan man ta hand om en hund från dem som blivit akut omplacerad eller liknande. Ett vanligt problem, jag tror detta är ganska internationellt, är att många skaffar söta valpar och tänkar inte längre än så. När de når puberteten vid 6 månader så har de främst växt en del och är inte så små och enkla att hantera längre, samt får de hormoner och bara i allmänhet blir de mycket jobbigare precis som vi blir när vi hamnar i tonåren. Många hundar i denna åldern blir tyvärr omplacerade. Nackdelen att skaffa en hund i denna åldern är väl att du tar dig an en hund i sin jobbigaste ålder när de precis börjat intressera sig för dofter och allt annat, men har man tålamodet och kunskapen är det i slutändan värt allt arbete 😊 Men ja, som första hund hade jag rekommenderat en äldre tränad hund. Men det är upp till dig vad du känner att kan hantera :) Har du viljan, orken och researchat nog så kvittar väl det egentligen, så länge du känner att det blir rätt för dig!

Dimocarpus
2019-10-25 23:48
#9

Tycker det är så märkligt tänk att man struntar i dem som behöver oss mest för att de råkar ha jobbiga sjukdomar som är "läskiga". Jag tänker inte som er. Hur vet ni inte att jag redan stöttar olika djurorganisationer och är volontär? Tycker det är så konstigt att man gör skillnad på hund och hund. 

Tänker ni så om barn också?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[Tismon]
2019-10-26 00:02
#10

#9 fast det handlar inte om att man nedvärderar de hundarna. De är också varelser, lika vackra och förtjänar lika mycket kärlek som vilka hundar som helst. Jag tror att problemet är att det finns så otroligt många hundar som behöver hjälp att många tycker det känns konstigt att behöva adoptera från andra länder när det finns hundar som redan är i sverige och riskerar avlidas. Sjukdomar kan bli ett problem när andra friska hundar smittas och vi får sjukdomar som inte har existerat i sverige innan och skapar lidande till hundarna här. Jag har personligen inget emot att man hjälper hundar i andra länder men jag förstår varför folk känner sig skeptiska till det :) I vilket fall som helst så tror jag när det kommer till detta är att sålänge du hittar en hund som passar dig och känns rätt för dig så spelar det ingen roll varifrån den kommer. Det är din hund och ingen annans åsikt spelar någon roll då! Många ger bara tips utifrån sina erfarenheter och kunskaper men vad som funkar för dem funkar inte alltid för dig och vice versa

CayKantos
2019-10-26 00:06
#11

#9 jo för att dom sjukdomarna kan ge ett utbrott och påverka tusentals andra hundar.. Vi har ju gott om hundsr som behlver hjälp här och vad man anser jobbigt är upp till varje hund och ägare. Teor inte ngn har sagt du inte stöttar? Såklart det är skillnad på hund och hund. Jag skulle aldrig fixa att bo med en hund som har enorm stress, då jag själv är en völdigt stressad människa kommer vi enbart trigga igång varann ocj det kommer enbart bygga på problemen istället för att lösa dom. Medan en hund som inte har stress allmänt men som kanske är osäker eller liknande nog inte skulle va några större problem här då jag känner mig erfaren och kunnig npg att iaf kunna ha en liten plan och veta när jag behlver söka extra hjälp :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Sugar Mist
2019-10-26 11:37
#12

#9 Klart man utgår från att du inte gör det när det inte framkommit någon tidigare information om det. Barn är en människa och hund är en hund. Trist att behöva dra den där ramsan igen, men man ska inte förmänskliga djur.

-

Changrila
2019-10-26 14:24
#13

#9 När det handlar om jobbiga sjukdomar som är svårupptäckta, sällan eller aldrig kollas upp innan hunden säljs och som dessutom kan smitta (och ha ihjäl) mååånga hundar i ett land där sjukdomarna i dagsläget inte finns… JA det finns anledning att vara negativt inställd till det. Det handlar inte om att vara negativt inställd till hundarna som så eller att inte vilja hjälpa dem, men det handlar om att inte vilja hjälpa en hund med risk för att förstöra för många tusen andra pga det.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Upp till toppen
Annons: