Annons:
Etikettbeteende
Läst 1269 ggr
Agoran
10/20/19, 8:09 AM

Kasta pinne

Har skaffat min första hund. Häromdagen stötte jag på en dam som sa att man inte ska kasta pinnar åt hundar. Om de ser en orm kan de tro att den är en pinne. Stämmer detta? Vad tror ni?

Annons:
Fridaaaa
10/20/19, 8:23 AM
#1

Det tror jag däremot inte

Men jag kastar inte pinnar för att det är skaderisk. Tar de själva är en sak men jag kastar inte pinnar. Grenar kan de få släpa på om de vill

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[annajohannas]4
10/20/19, 8:43 AM
#2

Man ska inte kasta pinnar till hundar, då de kan skada sig.

Cim92
10/20/19, 9:36 AM
#3

Min hunds bror sprang efter en pinne som satte sig i marken som ett spjut och han sprang rätt in i den, den åkte in i armhålan och missade precis de viktiga organen. Jag kastar pinne med min hund men då får han vänta vid min sida tills den har stannat helt och först då får han springa och hämta den. Annars föredrar vi bollar eller en frisbee =)

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Agoran
10/20/19, 9:53 AM
#4

Det var hon som tänkte kasta pinnen men hindrade sig. Jag frågar för att jag undrar över om de kan tro att en orm är en pinne. Vi leker inte på promenader, det gör vi hemma med hundleksaker.

Changrila
10/20/19, 10:10 AM
#5

Jag kastar pinnar till min yngsta ibland och än så länge har hon inte trott att någon orm varit en pinne. Jag är också noga med att kasta på ett sätt som gör att pinnen alltid landar liggandes på marken.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[annajohannas]4
10/20/19, 10:26 AM
#6

Nej, de kan inte tro att en orm är en pinne. Hunden är ändå intresserad om den ser en orm, dels när den rör sig och lukten. Angoran, hälsa henne att det är bättre att kasta en boll eller annat i stället för pinnar, för de kan komma så olyckligt att hunden skadar sig illa.

Annons:
hemul
10/20/19, 1:57 PM
#7

Annars är det rätt bra att leka på promenaden, gärna lite överraskande. Promenaden blir rolig, du blir rolig. Jag menar att det får till följd att hunden blir mer uppmärksam och följsam. Dessutom har ni kul, båda två. Leka ska man göra ofta och (nästan) överallt är mitt motto.😉

Jojaton
10/20/19, 2:15 PM
#8

Jag förstår inte riktigt argumentet, går man i skogen ligger det ju tusentals pinnar på marken? 🤔 varför skulle de ha lättare art tro bara för att man kastar den? Finns viss skaderisk men du behöver nog inte vara orolig ur orm-synpunkten!

Johanna - Instagram

Fisherling
10/20/19, 6:03 PM
#9

Jag skulle vara försiktig med att kasta pinnar. Inte helt ovanligt att pinnen ställer sig på högkant och de spetsar sig själva - hände min väns blandras i somras, fick ett långt gapande hål in under tungan när pinnen ställt sig i marken när hunden skulle ta den. 

Jag kastar bara pinnar som är för tjocka för att ställa sig, eller ner i vatten.

Agoran
10/20/19, 10:18 PM
#10

#3 Usch vad otäckt. Skönt att det inte blev värre. #7 Okej, tar till mig det. #8 Ja, det är lite så jag tänker med. Bor på landet och grannarna har sett mycket orm i sommar. Jag "bara" två, en huggorm och en Hasselsnok. #9 Usch då. Jag kastar aldrig pinnar, det var damen som vi mötte som tänkte kasta och hejdade sig. Tydligen är det en annan hundägare som sagt åt henne att inte kasta pinnar åt dennes hund när hon är hundvakt.

Hornslandet
10/21/19, 11:01 PM
#11

Tänkte hon kasta en pinne åt en främmande hund hon råkade på? Vad är det för fel på folk ibland..

Upp till toppen
Annons: