Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1943 ggr
nelia01
10/20/19, 12:32 AM

Hjälp mig välja större hundras?

Hej!
Är en tjej på 18 år som studerar hemifrån (distans) så jag har all tid i världen till att ta hand om en hund. Bor hemma med min familj i en 5:a och har en liten trädgård.

Är uppvuxen med små hundar så som chihuahuas, tysk spets, shitzu, pudlar och king charles spaniel så är numera sugen på att skaffa en större hund.

Är ute efter en ras med få hälsoproblem, ska helst inte vara dominant då vi har 3 småhundar, lite vaktinstinkt  då jag är väldigt paranoid när jag är själv ute samt hemma själv, helst inte vara allt för krävande.

Är inte så jätte intresserad utav att gå på någon bruksklubbs aktivitet men kan nog tänka mig att ge det ett försök.

Jag kommer givetvis träna lydnad själv och när det gäller motion så kan jag erbjuda hyfsat så mycket. Går 4 rundor varje dag på ungefär 1km, ibland mer, ibland mindre. Vi bor nära två större fält där vi brukar släppa hundarna så de får springa fritt o busa med varandra och brukar apportera med min yngsta när hon känner för det.  Brukar även på långa skogspromenader nån gång här och där. 
Älskar att åka skateboard och hade tänkt att vovven skulle få följa med då så den måste orka springa längre rundor (självklart kommer vi att ta pauser). 

Extremt tacksam för svar!
BTW va snälla i era svar <3

Annons:
Jojaton
10/20/19, 6:48 AM
#1

Vad är en större hund, vilken storlek tycker du skulle vara lagom?

Johanna - Instagram

flocken
10/20/19, 7:14 AM
#2

Jag reagerade på motionen. Om man inte går mer än 4 km/dag ska man nog nöja sig med någon utav de mindre sällskapshundarna. Jag går minst ca 8-13 km/dag med mina hundar. Nu har jag valp på 4,5 månad så inte så långt för han. O då har jag haft stora sällskaps hundar. Hade mina hundar bara fått 4 km/dag hade de varit hemska.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fisherling
10/20/19, 7:40 AM
#3

Kanske en Berner Sennen (dock är hälsan tveksam), Leonberger, Landseer eller liknande? Stora sällskapliga hundar som är mer avskräckande än de är vaktiga, och jag har sett alla tre i mästarklass rally, så nog är de bildbara. Iom att du säger ”självklart” lydnadsträning så låter det mer som vardagslydnad, inte tävlingslydnad? Då behöver du inte någon snärtigare hund. Sen lär de inte orka så långt på springturer, men med mängden aktivitet som erbjuds i övrigt vill jag inte riktigt föreslå någon mer aktiv hund.

flocken
10/20/19, 7:48 AM
#4

Precis som #3 säger, någon sennen hund. Jag har sprungit kortare sträckor med en Berner. Men de nöjer sig med "runt området".

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

nelia01
10/20/19, 7:00 PM
#5

#1 En golden retriever skulle ju vara rätt så lagom (:

nelia01
10/20/19, 7:04 PM
#6

#2 Mina hundar är lite äldre, två utav dom är 10 år och orkar inte gå långa promenader därför brukar vi gå runt 4km per dag. Om jag nu skaffar stor är det ju planerat att gå längre promenader när den är vuxen. Sen ska hon ju få följa med och springa när jag åker och brukar åka drygt 5-7km. Dock så åker jag ju inte varje dag så de dagar där det inte blir någon åkning blir det ju extra långa promenader och hjärngympa hade jag tänkt (:

Annons:
nelia01
10/20/19, 7:10 PM
#7

#3 Var inne på att skaffa Berner sennen tidigare men som  du säger så är hälsan inte den bästa.

 Får gå in och läsa lite mera om leonberger samt landseer om det är något! Dock så vill jag ju ha en vovve som orkar springa några kilometer så det kanske krockar lite där..
Yes, det är vardagslydnad jag syftade på.
Tack för ditt svar!

hemul
10/20/19, 7:52 PM
#8

Rätt tänkt om Berner… Jag älskar rasen, men man blir så ledsen när de blir sjuka och måste avlivas. Medelåldern var 6 år sist jag läste någon siffra.

Jojaton
10/20/19, 8:15 PM
#9

Eurasier?

Johanna - Instagram

Micke030415
2/6/20, 12:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Kangal kan jag rekommendera

Micke030415
2/6/20, 12:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11
Micke030415
2/6/20, 12:51 AM
#12
Micke030415
2/6/20, 12:51 AM
#13
Annons:
Wizbot
2/6/20, 8:38 PM
#14

Det är också värt att komma ihåg att dominanta hundar finns i ALLA hundraser och även bland både tikar och hanar. Det är svårt att förutse hur en valp kommer bli även om träning gör stor skillnad. Många hundar kommer försöka hävda sig när de kommer upp i "tonåren".

Hornslandet
2/7/20, 10:25 AM
#15

#2 Det är nog många dagar min brukshund bara fått 4km. Det i sig spelar ingen större roll för om han blir odräglig eller ej, det hänger snarare på vilken annan slags aktiviteter han får eller inte får. Det är lite som för mig själv. Visst mår jag bra om jag går långa promenader varje dag. Men jag mår också bra (eller ännu bättre) om jag går kortare promenader och har jobbigare träningspass då och då regelbundet.

Jag tror inte att en mindre hund blir särskilt mer eller mindre hemsk med samma sträcka tbh.

Upp till toppen
Annons: