Annons:
Etikettövrigt
Läst 1088 ggr
Pilmen05
10/18/19, 7:51 PM

Hund i hundgård

Hejsan! Har en granne som har en väldigt fin hund. Grejen är den att hunden sitter i en hundgård hela dagarna. Vet inte om han sitter där på natten, men sent på kvällen iallafall. När man cyklar förbi brukar hunden bli väldigt vaktig och morrar o skäller aggressivt. Mannen som äger hunden brukar då ropa tyst till hunden som blir överlycklig över att få höra sin husses röst och tystnar direkt.. Hunden blir bara mer aggressiv för varje gång. Detta har fått mig att reagera, är det verkligen lagligt? Det finns en litet hus där hunden kan gå in men rastgården är bara ca 3x3m. Jag känner för att anmäla honom någonstans men när jag googlar verkar det vara ok..? Hur skulle ni gjort? Mår dåligt varje gång jag cyklar förbi!

Annons:
JoannaLi
10/18/19, 8:02 PM
#1

Det beror på storleken på hunden. 3*3 är fullt lagligt för en mindre hund. Likaså är det lagligt att ha hund e ute dygnet runt, och att hunden vaktskäller, så länge det inte är ihållande under obekväma tider. I första hand: prata med ägaren. Fråga hur han ser på saken, säg att du är obekväm och be honom förklara så att du slipper vara obekväm! I typ, trettiofjärde hand: anmäl.

Sunflower_
10/18/19, 8:39 PM
#2

Som #1 skriver, det är lagligt ifall det är en liten hund, upp till 25 i mankhöjd (Lägger du till 1 m2 får du dock ha en hund upp till 35 cm). Hur stor är hunden, vet du vad det är för ras? Det är lagligt så länge hunden rastas på ett annat ställa iaf en gång per dag. Följer han alla lagar finns det inget att anmäla. Dock kan du ju alltid skriva ett brev till honom eller gå över och prata. Säg att du är lite fundersam över hur hunden har det (rekommenderar dock att du inte skuldbelägger innan du vet hur situationen ser ut). Hur mycket uppsikt har du över hunden under en vanlig vecka? Det kan vara svårt att veta hur mycket uppmärksamhet och aktivering en hund får när man bara ser den stundvis.

Hornslandet
10/19/19, 12:41 PM
#3

Jag ska börja med att säga att det kanske är en dålig situation. Men vill också säga att från det du beskriver så låter det som att du inte vet exakt när eller hur länge hunden är i hundgården.

Några saker.

Att hunden skäller och har sig när du cyklar förbi är inget särskilt konstigt i sig. Det behöver inte betyda att hunden är aggressiv eller mår dåligt.

Det låter även som du läser in dina egna känslor i det hela (att hunden blir överlycklig av att höra rösten osv). Lika gärna kan det vara så att hunden vaktar/larmar och när husse bekräftar att han hört hunden så är jobbet gjort, då tystnar hunden. Så funkar det när min hund larmar på nått. Han får larma, men sen  när jag uppfattat "larmet" så räcker det, och han tystnar när jag bekräftar det med honom.

Jag tycker dock man bör ha större hundgårdar oavsett storlek på hund, men det är min åsikt och inte lag.

Pilmen05
10/20/19, 7:49 AM
#4

Det är en stor hund, någon typ av kamphundsras. Uppskattar till ca 25kg. Vet inte vilken dock! Jag cyklar förbi varje dag morgon och eftermiddag för att komma till bussen så ser hunden ofta. Varför jag tänker att han blir överlycklig när husse säger till är för att hans vakt försvinner helt och han viftar på svansen o vänder sig mot husse. Läser man på hundens kroppsspråk blir han glad! Har endast sett hunden ute 1 gång, och dem har bott här i drygt ett halvår.

Maja2
10/20/19, 8:24 AM
#5

Det är alltid lite vanskligt att Gissa sig till hur grannar och andra sköter sina hundar, oftast blir gissningarna negativa, och sanningen inte ens i närheten.  För det första - Ts du säger att hundgården är ca 3x3 meter? Har du mätat? om vi säger att hunden är 45 cm i mankhöjd så ska hundgården vara minst 15 kvm. Kanske är den 4x4 m och då räcker det till. Du skulle ju kunna fråga hundägaren ifall hundgården är stor nog för hunden.   Min dotter och hennes sambo har sin hund i hundgården medans de jobbar. Hon sover i kojan, går ut och spanar i hundgården då och då, skäller när någon passerar. De tar in henne direkt de kommer från jobbet och har rastat henne. Skolbarn som cyklar förbi på morgonen och på aftonen kan nog få uppfattningen om att hon alltid sitter där. På kvällarna motioneras hon med cykel eller springer lös, tränas i bland annat apportering. På helgerna används hon i jakt under jaktsäsgong, utöver det är hon en underbar familjehund. 

Ibland, om det är fint väder och de ska bort på kvällen, kan hon få sitta i hundgården medans de är borta.

Pilmen05
10/20/19, 9:02 AM
#6

Okej, tack för svar av alla. Ska avvakta och inte anmäla, kommer dock fortsätta hålla koll! :)

Annons:
JoannaLi
10/20/19, 3:09 PM
#7

#6 och överväg att prata med grannen, för jösse skull. Så slipper du gå och misstänka och hålla koll, och grannen slipper bli misstänkt. Att kommunicera lite skadar i den enorma majoriteten av fallen inte det minsta.

Changrila
10/20/19, 5:22 PM
#8

#4
Flera av mina grannar tror nog att mina hundar aldrig får mer än gå ut på närmsta gräsmatta, kissa och gå in igen. Helt enkelt för att det är vad de ser. När vi går våra dagliga långpromenader så gör vi oftast det vid tider då det inte är så mycket folk igång ute, antingen på eftermiddag när de flesta jobbar/pluggar eller mitt i natten. Mina hundar kan också skälla, tex om de ser läskig hund eller om de hör någon i huset som de tror är en inbrottstjuv. Säger jag åt dem att göra något annat så tystnar de dock, och blir glada, för de vet att när jag pratar med dem så brukar det hända roliga saker.

Jag hade inte uppskattat om någon av mina grannar anmält mig för att hundarna "aldrig får gå ut". Däremot hade jag tyckt att det var jättebra om någon som var osäker på hur hundarna  hade det istället kom och pratade med mig, då hade jag på ett trevligt och ordentligt sätt förklarat hur deras dagar ser ut.

Med andra ord: Börja med att prata med grannen.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Upp till toppen
Annons: