Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 925 ggr
fancie-
10/18/19, 1:41 PM

Äter inte skonkost

Min valp på snart 5 månader har varit lös i magen ett par dar, imorse var den första avföringen ganska ok, fast form men rätt mjuk. När vi kommit in blev hon dock nödig och vi fick gå ut och hon bajsade en liten mängd löst kletigt bajs. Har pratat med en veterinär via firstvet som rekommenderade skonkost, så nu har jag kokat men det går inte ner i damen. Hon pillar endast ut de kokta äggbitarna. Matlusten har annars varit som normalt (hög). Tror ni att jag kan blanda i lite mush i riset för smakens skull? Hon fungerar bra på mush annars. Jag misstänker att detta med lös mage antingen beror på att hon tuggade ett rökt märgben i tisdags kväll eftersom lös mage började på onsdag morgon.

Annons:
TheaV
10/18/19, 7:29 PM
#1

Kokt torsk brukar funka på vår hund :) Det blandas lätt ut med riset dessutom

JoannaLi
10/18/19, 8:04 PM
#2

Alltså ja, rökt märgben låter ju som boven. Både rökta grejer, märg och torkade ben kan ju ge dålig mage. Jag hade inte tokoroat mig, men absolut tror jag att du kan blanda ner lite Mush i riset. Har du torsk eller kyckling i också? Om du har den ena, har du provat den andra?

fancie-
10/19/19, 8:18 AM
#3

Jag hade ingen torsk hemma och vågade inte lägga kyckling då jag tror hon är känslig mot det. Körde på att blanda i mush igår och tror jag fortsätter med det, idag var avföringen helt annan och inget akut bajsbehov. Det blir inga fler rökta ben i alla fall! Allra bäst är naturligt.

Jojaton
10/19/19, 8:26 AM
#4

Ett tips är att alltid ha våm hemma (Mush har smidiga 800gr förpackningar med ”köttbullar”) Våm funkar som en naturlig skonkost och har hjprt underverk varenda gång min grabb varit orolig i magen 😊 Nån gång när han var extra dålig fick han ris och kokt kyckling också, men oftast räcker det med att byta ett mål till våm, eller bara blanda i lite i vanliga ransonen för att magen ska återställa sig!

Johanna - Instagram

fancie-
10/19/19, 9:56 AM
#5

Tack för tipset! Läste om det på nätet också, ska köpa hem så det finns ifall det behövs😊

Changrila
10/19/19, 8:19 PM
#6

När mina hundar blivit dåliga i magen för att de ätit något olämpligt så har de blivit bra igen absolut snabbast när jag struntat i skonkosten och direkt gett vanliga maten. Direkt när det dåliga försvunnit ur kroppen så har magen blivit bra igen.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Upp till toppen
Annons: