Annons:
Etikettraser
Läst 2549 ggr
[JenniferMh]
10/15/19, 12:24 PM

Vilken ras?

Hej igen allihopa! Jag skrev här på iFokus för ett tag sedan och frågade om en Rottweiler skulle passa mig och mitt liv. Jag har nu kommit fram till att en brukshund inte passar mig, i alla fall inte i dagsläget. Så, jag tänkte be er om hjälp med att välja ras. Jag fick lite tips i mitt förra inlägg men kände att ingen av de raserna passade mig. Så jag gör ett till inlägg där jag beskriver lite mer vad jag söker i en hund. Jag planerar att utbilda mig inom hund inom de närmaste åren och då måste hunden gå ihop med alla hundar, en tränings sak förstås men om jag har uppfattat det rätt så har vissa raser det svårare att gå ihop med andra hundar av samma kön. 

Jag söker en hund som är: 

Lugn 

Tystlåten

Lättlärd

Mellanstor, inte mindre än en Jack Russell Terrier och inte större än en Rottweiler

Korthårig, men ändå klarar av kyla bra, typ som en Rottweiler

Reserverad, eller i alla fall tyr sig till mig och inte vill fram och hälsa på alla

Jag vill aktivera hunden med:

Lydnad

Godis/föremålssök

Lite enklare Parkour 

Långa promenader

Lösspring 

Drag skulle vara kul att testa på

Jag är villig att testa på lite allt möjligt med hunden

Min diagnos: 

Jag har en diagnos som gör att jag kan få neråt perioder och har väldigt ofta ångest. Jag söker därför efter en hund som kan ta det lugnt vissa perioder, inte mer än en vecka i taget, kanske en vecka i månaden då det bara blir promenader. Jag ville skriva att jag ofta har ångest eftersom att jag är lite nyfiken på att utbilda hunden till att känna av när ångesten är på väg och då kan vara nära mig och lugna mig lite. 

Med vänlig hälsning Jennifer 🙂

Annons:
Michaela-N
10/17/19, 9:12 PM
#1

Vad tycker du om spaniel- och retrieverraserna?

Fisherling
10/17/19, 9:33 PM
#2

Jag skulle också säga någon spaniel eller retriever, dock inte jaktavlad om du inte vill ge dig hän jaktträning. (Som iförsig är riktigt rolig träning, jag har kört en hel del med Tinja, min aussie)

[JenniferMh]
10/18/19, 2:02 PM
#3

#1 Jag har funderat mycket på Labrador men jag gillar inte riktigt att de är så glada i andra människor, det känns som ett ganska stort problem för mig. Jag vill att hunden ska ty sig till mig. 🙂

#2 Spaniel raserna ska jag läsa på mer om, deras päls har alltid skrämt mig men ska ändå läsa på om dem nu. 🙂

Lona
10/18/19, 3:19 PM
#4

TS, av det du skriver så får jag intrycket att du kanske har lite social ångest eller liknande? I så fall kan det faktiskt vara en fördel med en hund som är öppen och tillgänglig även om det känns ologiskt. Vad du definitivt inte vill ha är en hund som slår över i osäkerhet eller rent av rädsla vilket är lätt hänt med många raser som ska vara "reserverade". En sån hund behöver en betydligt större insats av dig som ägare för att tränas till att kunna vara lugn och trygg med folk - träning som är jäkligt tuff om man själv har sociala issues. Det är faktiskt ofta lättare att lära en "labradorglad" hund att inte välta och pussa ihjäl folk i sin iver att hälsa än att lära en osäker hund att främmande är ok. Att jag skriver det här beror på att jag bland annat har social ångest själv och har haft hela skalan när det gäller hundar, från rädd via ointresserad till "älskar alla". Det är inte en slump att jag numera har två raser som är kända för att vara sociala och tycka om folk. Min labbe är för övrigt en riktig mammagris även om hon definitivt gillar folk så det behöver inte innebära att du inte har en speciell relation till hunden. Om jag har fel så ber jag om ursäkt och hoppas att du inte tog illa upp. 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[JenniferMh]
10/18/19, 4:04 PM
#5

#4 Ja jag har social ångest. Jag har faktiskt aldrig tänkt på det så, att det kan vara en fördel att ha en öppen och tillgänglig hund. Jag har ju tänkt att jag inte kommer ha en speciell relation till hunden om jag skaffar en Labrador eller Golden tillexempel. Men det känns bra att din Labrador är en mammagris, då behöver jag inte oroa mig för det! Du har absolut inte fel och jag tog verkligen inte illa upp! Tack för att du skrev detta så att jag inte väljer fel ras utan faktiskt väljer en social ras istället. 🙂

Fisherling
10/18/19, 7:45 PM
#6

#5 Nog för att labbar älskar folk, men våra labbar har alltid blivit gladast av att träffa sina nära och kära 😃

Annons:
Lona
10/18/19, 9:18 PM
#7

Ja, en av de sex labbar som bor här är lika glad och "plåstrig" mot vem som helst, övriga har definitivt en speciell förkärlek för respektive husse eller matte även om min nog är värst med att vara "mammig".


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

MoonysElin
10/19/19, 6:42 PM
#8

Jag har en cocker spaniel som nu är 1,5 år och tror att det kan vara en ras som skulle kunna passa dig. Jag var själv inne på labrador men valde cocker då de är mindre. Minus med rasen är ju pälsen, men jag brukar lämna in min till en duktig trimmare då och då och låta behäng, fanor och öron vara korta, då räcker det med en genomkamning någon gång per vecka (man kan raka ner också men då ändrar pälsen struktur och blir lockig och svårskött när den växer ut så då får man fortsätta raka hela tiden sedan). Storleken är behändig då man kan bära dem vid behov. Min hund gillar absolut andra människor och är social men han gillar godis mer så jag tror inte att det hade varit svårt att få honom att låta bli andra människor om jag haft med mig gott godis ut på promenaden och redan som valp tränat in att man får godis om man tittar på matte istället för andra (jag är själv social och gillar att prata med folk så mig gör det ju inget att han då och då söker kontakt med andra). Min hund har för övrigt varit extremt okomplicerad, älskar att träna men fixar att ta det lugnt, är alltid glad och vill vara med. Jättehärlig ras! Kan ha ganska lätt till ljud/skall dock men jag har tränat sedan han var liten att man inte skäller (avlett, belönat tystnad osv) och han skäller sällan (kan gnälla en del dock, ffa om han vill ha mat…). Jag tränar ganska mycket med min hund, i dagsläget mest rally och lydnad och det är verkligen en kul ras att träna med. Var dock nog med att få träffa föräldrarna och välj med fördel valp efter lugna individer då det finns stora skillnader inom rasen. Lycka till med ditt rasval!

DonQuijote
10/19/19, 7:36 PM
#9

Jag skulle inte vara rädd för att ha en social hund för att du själv har ångest, tvärtom. Att ha min sociala hund mellan mig och andra människor hjälper enormt då fokus tas bort från mig och fokuseras på honom :)

[JenniferMh]
10/23/19, 11:50 AM
#10

#6 #7 Det låter bra! 😃

#8 Tack för tipset! Ja man kan ju faktiskt lämna in hunden till en trimmare, smart! Ska läsa på om rasen nu! 🙂

#9 Okej, ja det låter ju faktiskt bra att fokuset tas bort från en själv och läggs på hunden! 🙂

[JenniferMh]
10/27/19, 2:54 AM
#11

Hej igen allihopa! Jag har nu bestämt mig för att skaffa en Labrador eller Golden, tack vare era tips och tankar! Jag har bestämt mig för att ta en omplacering, alltså en äldre hund. Jag vill nu höra alla era tankar och erfarenheter av Labrador och Golden. Vad skiljer sig egentligen mellan de två raserna? Ska jag ha en utställningsavlad eller en dp? Jag har provat på att träna apport med dummies förr och tycker att det är riktigt kul så det är något som jag vill fortsätta med! Super tacksam för svar! 😃

Upp till toppen
Annons: