Annons:
Etikettbeteende
Läst 840 ggr
Oliverlarsson
2019-10-14 16:41

Ensamträning

jag har en chihuahua valp på nu 9 veckor som verkar trivas bra hemma.

jag vet att det är lite tidigt att ensamträna henne men bara för att se hur hon skulle reagera utan mig så gick jag utanför i ca 10 sek men när jag kom in igen var hon jätteaggresiv och började bitas. så nu vågar jag inte gå ut utan henne igen. kommer det alltid att vara såhär eller kommer det bli bättre? 

hon brukar inte alls vara aggresiv utan snarare god och glad.

Annons:
kinjelooo
2019-10-14 17:23
#1

En valp på 9 veckor är inte aggressiv… Snarare blev hon överexalterad över att du kom tillbaka. Valpar bits, speciellt när de är glada. Rekommenderar valpkurs eller någon bra bok om valpuppfostran!

jenmjao
2019-10-14 19:17
#2

Skulle inte lämna en så liten valp ensam ens 10sekunder (om den inte går ifrån rummet det vill säga), jag började ensamhetsträna vid 6månader och då lämnade jag lägenheten i 13sekunder i början innan det började funka med mer och mer tid.

hemul
2019-10-14 19:39
#3

Det finns olika teorier om vad som är bäst. T.ex. Bodfeldt tycker man ska börja från dag ett. Men bara gå utanför dörren och sen direkt in igen i början. Jag kommer att köra den metoden med nästa valp. Känns spontant mest rätt för mig.

Oliverlarsson
2019-10-14 19:42
#4

#1 nej det är sant fel ordval av mig men tyckte att det var lite läskigt då hon tog tag i mitt byxben och släppte inte tag. även fast hon är så liten och det knappt inte gör ont så vill jag inte att det beteendet ska fortsätta. jag ville heller inte slita i henne eftersom hon är så liten och fragil.

#2 nej det var dumt av mig men jag kommer ändå behöva ensamträna henne inom ca 6-7 veckor så vill bara att hon ska kunna vara ensam hemma iaf 1 timme eller 2.

hemul
2019-10-14 20:07
#5

Om hon inte skrek och tjöt när du gick ut, utan bara blev glad och gick i spinn när du kom tillbaka så skulle jag betrakta första försöket som lyckat! Ta myrsteg bara var ute lika kort ganska många gånger innan du börjar förlänga tiden.

Men jag håller med om att man inte bör lämna en valp ensam hemma "på riktigt" innan den är ganska mkt äldre.

Frida B
2019-10-14 22:25
#6

Jag anser att man bör ensamhetsträna en valp från start. Så tycker inte alld 9 veckor är för tidigt, med min nuvarande började jag dag 2. Ang att valpen är aggressiv så har du fått många bra svar här.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Hornslandet
2019-10-15 09:50
#7

Tycker inte det är för tidigt för att gå utanför dörren sekunder/minuter max. Tex hämta posten och slänga sopor lite fort, det kommer jag göra direkt med min nästa valp. Däremot skulle jag vänta till betydligt senare med att gå till affären (kvartar och längre..).

Michaela-N
2019-10-17 21:09
#8

Ta det för vana redan nu att inte ha valpen omkring dig exakt hela tiden. Stäng dörren när du går på toa år ett bra första steg till exempel. När du kommer ut, gör ingen stor grej av det. Hälsa inte på hunden, ignorera den och låtsas som ingenting har hänt. För det har det ju inte och såna här stunder kommer vara vardag för dig och hunden. om du vill ge valpen uppmärksamhet, vänta någon minut så att den inte kopplar det till att den får uppmärksamhet för att du är tillbaka.

Hornslandet
2019-10-17 22:29
#9

#8 Så har jag alltid gjort när jag lämnar min hund ensam också, även när vi tränade under valptid. Gick rakt in förbi honom och fixade nått i köket en kortis, sen kanske jag klappade honom lite i förbifarten som jag ofta gör annars ändå när jag går förbi.

Upp till toppen
Annons: