Annons:
Etikettövrigt
Läst 1109 ggr
Calcifer
10/14/19, 2:51 PM

Klagomål angående hundtäcken

Jag undrar om jag är den enda som fått rätt fula kommentarer kring att jag nu när det blivit kallare ute låter Maya ha hundtäcke. Hon är en amstaff, och har inte direkt en massa päls, och är det kallt ute så fryser hon. Jag har fått höra kommentarer om att hundar inte är accessoarer, inte behöver pjåskas med, etc. Men jag menar, nog för att JAG tycker hon är sjukt söt i sitt täcke så är det rätt tydligt att det inte är någon slags mode accessoar. 

Är det någon mer än mig som fått fåniga kommentarer om det?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
ipopuma
10/14/19, 3:04 PM
#1

Nä faktiskt inte men håller med dig. Inte kul att få tex vattensvans 😅

Calcifer
10/14/19, 3:05 PM
#2

Jag glömde hennes täcke när vi skulle ut på sista kissrundan en kväll och fy fasiken vad hon frös och ack vad elak jag kände mig. Så nu kör jag med filosofin att om jag behöver vinterjacka för att inte frysa, så behöver hon täcke för att inte frysa.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

alidaolsson
10/14/19, 3:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har (som tur är) inte fått några negativa åsikter (än..) angående att jag har täcke på Kira, men har inte haft det så länge heller, köpte det nu inför vintern. Hon är också en Amstaff och de är ju inte speciellt välpälsade.. 🙈 Jag tycker att hon är supersöt! Och de vi mött har också tyckt att hon är gullig i sitt täcke. 🥰 Amstaff är ju en ras med dålig päls så att ha täcke när det är kallt är ju bara bra för hunden! Sen väljer man ju själv det man tycker är fint, både med täcken, sele, halsband, koppel. Så länge det passar bra så bryr sig ju inte hunden om hur det ser ut. Känns som att man bara letar något att klaga på om man stör sig på en sån grej.. 🤦🏽‍♀️

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

[QASIK]
10/14/19, 3:16 PM
#4

Det finns många som gör sin hund en otjänst med diverse hundkläder som kan störa framkomlighet, ögon, m.m. Sen finns det givetvis massor med hundar som inte behöver ytterkläder för deras päls skyddar dem mot kyla och värme också faktiskt. De flesta av oss vill ju klippa våra lurvisar inför sommaren, bara för att vi felaktigt tror att de blir mindre varma då. Men de hundarna far inte illa vare sig med klippning eller med kläder. Och framför allt känner vi hundföräldrar allra oftast våra darlings bättre än vad främlingar gör. Massor med hundar fryser faktiskt för massor med raser är inte i sådan miljö som de är utvecklade för.

Calcifer
10/14/19, 3:18 PM
#5

#3 Ja men då förstår du precis vad jag menar! Jag bor dessutom i norra Sverige och vi kan lätt få -25 grader här. Då skulle det vara otroligt elakt av mig att inte ge Maya ett täcke, eller t.o.m. skor att gå i om det är mycket snö. Jag vet att många har en idé om att alla hundar som har kläder på sig har det för att se söta ut, men herregud. Mayas täcke må i mina ögon se gulligt ut, men det är knappast något fancy eller "gulle" på nåt sätt. Det är funktionellt och ingenting annat. Förstår inte varför folk anser att de ska kommentera om sådana saker.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
10/14/19, 3:23 PM
#6

Fråga tillbaka varför de har jacka på sig nu om det är så varmt. Visst man ska inte pjåska och klä hunden för nöje, men när man märker att hunden fryser är det ju taskigare att låta den gå utan och frysa. Alla hundar har inte päls som är anpassad för kallt klimat brukar jag lite fint påpeka om någon frågar om täcket på mina daghundar.

Den enda gången jag fått negativa kommentarer har varit när jag haft kyltäcket på mopsarna under sommaren, då fattade inte folk att det var kylvästar utan undrade varför i hela friden jag plågade hundarna med kläder i  värmeböljan. Då fick jag upplysa om vad en kylväst är och gör, och att det var en hjälp att hålla hundarna svala.

Annons:
Elsis matte
10/14/19, 4:01 PM
#7

Oj, det har jag visserligen fått, men det var säkert tio år sedan nu… Då var det en tant på BK med lurvig terv, som sade att "hundar minsann har päls". Ja, men det är ju skillnad på päls och päls… Dessutom finns det ju andra anledningar, min hund med spondylos fick ofta gå med täcke eftersom hon fick ont om ryggen kyldes ner, även om det inte var så kallt att hon frös i övrigt. Tycker att #6 förslag var bra. Fråga naivt varför personen tar på sig jacka och skor när hen går ut, "är det bara accessoarer eller klemar du bort dig själv?"

Maleficum
10/14/19, 4:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Undrar om det har något med ras att göra, att Amstaffs anses tuffa hundar som väl inte ska behöva ha kläder och sånt "trams"?

Fick aldrig några såna kommentarer med Fjant och han hade diverse täcken och pyjamasar, snarare fick jag kommentarer att det var gulligt eller häftigt speciellt hans "harlequin" pyjamas jag sydde åt honom och många undra om jag sydde på beställning (fick frågan om pyjamas från en Malle ägare till och med).

Men så var ju han en powderpuff korsning som ju ofta var nedrakad så han kunde ju se rätt naken och ynklig ut. Men även med mycket päls var han frusen eftersom hans päls hade ganska kass värmeisolering.

Kunde dock själv nästan tycka lite synd om honom när jag jobba i stall och han var med vintertid för då såg han ut som en liten michelingubbe med alla kläder han behövde för att inte frysa. Men han brydde sig aldrig.

Däremot hata vår labbe att ha täcke och sånt på sig så det blev sällan även om hon hade behövt det på äldre dagar för sin rygg (hade spondylos).

Och som någon redan nämnt, alla raser är ju inte anpassade för vårat klimat så då ska dem väl inte behöva lida för det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Calcifer
10/14/19, 4:06 PM
#9

#6 Ja och jag tycker det är så  tydligt vilka kläder som är för att de är söta och vilka som är funktionella. Mayas täcke är knappast högmode, rosa, gullegull eller nåt annat. Det håller henne varm, men det är allt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Turast
10/14/19, 5:02 PM
#10

Kan typ inte bry mig mindre om vad folk anser om hur mycket jag klär mina hundar. Har fått kommentarer om när Jamie har fleeceoverall, men känner att om man tror jag klär honom för skojs skull så får man väl tro det. Jag vet ju att jag gör det pga hans armbågar och ocdn och att han blir en mycket gladare hund utan smärta om han får ha varma täcken och overaller

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fridaaaa
10/14/19, 5:36 PM
#11

Fick det när vi hade vår sankt bernhard
På äldre dagar fick hon ha täcke vintertid för ledernas skull. "de ska minsann inte ha täcke", mer än en kommentar

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jojaton
10/14/19, 5:40 PM
#12

Nä elaka kommentarer har jag nog inte fått - men använder inte täcken så ofta. Är det riktigt blött får min sheltie regntäcke för att minska ner torktiden hemma, är det kramsnö har jag en overall för att slippa snöbollar som fastnar i pälsen och gör att vi inte kan gå, mellan/efter träning har han ett Back on Track-nättäcke för att hålla musklerna varma, och sen har vi ett reflextäcke till kvällspromenader. Skulle någon undra så har jag förklaring som jag gärna delar med mig av 😊

Johanna - Instagram

Sugar Mist
10/14/19, 5:47 PM
#13

Nääää, däremot har jag fått frågor utav vänner när jag lagt ut bilder på hundarna när de haft BoT inomhus och om de fotats med regntäcke inne på centralstationen, annars har jag aldrig fått höra något.

-

Annons:
Magrat
10/15/19, 7:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Vi har en Italiensk vinthund, och att inte ta på henne kläder när det börjar bli kyligare är djurplågeri. Men visst har man fått sin beskärda del av kommentarer, jag brukar mest fräsa att om du tycker det är fel tycker jag at du ska klä av dig alla dina kläder ioch stå och vänta på bussen i 17 minusgrader.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Draken
10/15/19, 9:26 AM
#15

V i har täcke på våra eftersom de är nerklippta, och vi får dumma kommentarer ibland.

Värst var den sommaren det var så fruktansvärt varmt (sommaren 18) Det blev ett jäkla rabalder för att hundarna hade kyltäcken på sig. Jag var både djurplågare, sadist, dålig hundägare, ja det var bland det snällaste jag fick höra ;) Tills jag bad dem lägga handen under täcket på hunden, då blev de tyst och skämdes nog lite också. 2 hotade med att anmäla mig till läsnstyrelesn ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hornslandet
10/15/19, 9:48 AM
#16

Klart man ska ha täcke på sin hund om den behöver det för att inte frysa. Aldrig hört talats tidigare om att folk går runt och ger elaka kommentarer för det.

Aldrig haft täcke på min hund själv iofs, så det är inte en del av min egen vardag förstås..

Calcifer
10/15/19, 12:22 PM
#17

Nä jag förstår inte alls varför folk ska lägga sig i. Det syns ju liksom på hunden att hon inte lider. Och som sagt syns det att det är ett funktionellt täcke, inte ett mode-täcke. Jag gick ut med henne på sista kvällskissen för några veckor sedan och tänkte inte att ta på täcke eftersom vi då är ute högst 10 minuter, och det syntes direkt hur mycket hon frös. DET är ju elakt om något mot djuret. Sen dess har hon haft täcke!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Hornslandet
10/15/19, 1:16 PM
#18

Iofs får jag själv frågan ibland om min hund inte har det bra jobbigt på sommaren med sin päls :P

Jojaton
10/15/19, 1:39 PM
#19

#18 Haha på tal om det, förra sommaren fick jag frågan av mina föräldrars grannbarn om inte min hund frös 😂 Över 25 grader ute och hunden är hälften päls!

Johanna - Instagram

Hornslandet
10/15/19, 1:54 PM
#20

Jag blir dock psykad som fan av att inse att min hund har samma "kläder" i 30 minus och blåst som +30C och sol..

(Såklart är det sistnämnda inget han utsätts för nån särskild period)

Annons:
Calcifer
10/15/19, 2:44 PM
#21

Jag tycker det är värre när man ser folk som går med sina hundar i 30+ grader och gassande sol på asfalt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Hornslandet
10/15/19, 4:38 PM
#22

#21 Eller när man ser dem stå still med hundarna i gassande sol på sommaren ute bland folk de själva står och tjötar med, medans hunden står och lider. Såg ett flertal såna som stog och kollade på ett löplopp jag sprang.

[QASIK]
10/15/19, 4:43 PM
#23

#18 känner igen mig där. :)

Jag har en mycket hårig jack-chi som fullkomligt älskar både snö och sol. Hon delfinsimmar i snödrivor som är högre än henne, det är bland det bästa hon vet. Så det är endast när det är väldigt fuktigt ute som jag klär henne på vintern. På sommaren brukar hon alltid ligga direkt i solen, hon älskar att sola också. :D 
Jag klipper henne oftast runt ansiktet och har sedan förra året slutat klippa henne helt inför sommaren. Det var då jag fick lära mig hur viktig deras sommarpäls är för dem. Det borde jag ha begripit innan när barnen hade noterat att hon mer sällan ligger och solar när hon är nyklippt.

Upp till toppen
Annons: