Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1111 ggr
Fågelhundsmatte
2019-10-11 09:57

Hur vill du ha en problemlösningskurs?

Min BK har funderingar på att ta in en problemhundsutredare/hundpsykolog som instruktör och erbjuda nån form att problemlösningskurs i mindre grupper. 

Hur skulle du vilja att en sån kurs såg ut? Jag tänker närmast att den skulle rikta in sig på vardagsproblem, som drar i koppel och hundmöten. Så inte separationsångest och riktigt jobbiga grejer, utan lättare vardag. Skulle du vilja ha det som separata helgkurser? Vardagskvällar? Eller att man har teman och man får komma på de kvällar/gånger man vill? Vad skulle man kunna ta betalt? Hur stora grupper? Om du fick bestämma? :)

Annons:
JessicaOlin
2019-10-11 10:12
#1

Ett tips är att gå igenom den eventuella problem hundens bakgrund varför den är som den är Sen får man gå efter de och försöka ta den tid hunden behöver Så man kan hjälpa varje hund på bästa sätt och träna på de koncentrationen på hunden (Vänja av ovanor) Antingen har man nån gång i veckan eller helger Hundkurser kan man ha kanske på ca 2-8 hundar Bara ett tips Har jobbat med kurser förr dock med valpar men själv köpt problemhundar som blivit duktiga utan problem sen 😊

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Fågelhundsmatte
2019-10-11 13:22
#2

#1 Men vad är bättre, helg eller vardag? En gång i veckan, eller varannan? Jag tänkte hur man ville ha upplägget som hundägaren. Plus vad vi kan ta betalt.

Lona
2019-10-11 13:45
#3

Jag tänker att det kanske är bra att ha minst en vecka mellan gångerna så att ägarna hinner träna emellan? Kanske en lite längre gång först med en del grundläggande teori (många problembeteenden hänger ju faktiskt ihop även om de visar sig på olika sätt) och lite träning där ni ser mer ingående på hundarna? Då kan ni lägga upp lite mer individanpassade övningar till gången därpå osv.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fågelhundsmatte
2019-10-11 15:31
#4

#3 De hänger säkert ihop, men jag tänkte typ en gång "sluta dra i koppel" en gång hundmöten, men det kanske är dumt? Att hela kursen ska individanpassas?

Vad är det värt då? Vad kan man som klubb ta, exkl medlemsavg😃

JessicaOlin
2019-10-13 08:27
#5

Lördag eller söndagar då dom flesta är lediga då Priser är svårt då man tänker mest på att de är för hundens och ägarens skull Många tar mellan 1000-2500 / terminv i avgift

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Joyous
2019-10-16 14:06
#6

Trevligt initiativ av din klubb! Funderar dock lite på vad du menar när du skriver lättare problem. Är hundmötesproblematik ett lätt problem? Det kan vara men det kan ju också vara något av det svåraste. Ska alla med mötesproblematik vara välkomna eller enbart de som har en ”lätt” problematik? Kommer man titta på bakomliggande orsaker, exempelvis rädslor eller kommer fokus vara på att lösa problemet? Jag kan väl känna som så att det finns redan vardagslydnadskurser på bhk, kurser för de som har lite ”vilda och galna” unghundar. Hundar som drar i koppel och har svårt att sitta still men som är förhållandevis lättsamma. Ska man nu ta in en problemhundskonsult hade det väl varit bättre att rikta in sig på de som inte riktigt kan få hjälp på en vanlig kurs eller som aldrig riktigt vet om de är välkomna med sina problem. Upplägg - Helgkurs med uppföljning. 5 deltagare Träffas två helger (ca 4 veckor mellan). Helg 1 - Individanpassad träning där var och en får en individuell plan att följa. Var och en får träna på egen hand under ca 4 veckor. Gärna nån fb-grupp eller liknande för att kursdeltagare lättare ska kunna ha kontakt med varandra/planera in träning tillsammans (dom som vill). Helg 2 - Uppföljning, vad har gått bra, mindre bra, ändringar i träningsplanen, komma vidare osv. Erbjudande om att fortsätta gå hos hundpsykologen för vidare hjälp och stöd. Kanske till något rabatterat pris?

Annons:
Upp till toppen
Annons: