Annons:
Etikettraser
Läst 1067 ggr
emran
2019-10-10 21:32

Val av ras!

Hallå! 

Jag har planer på att köpa en hund inom något år men står lite i valet och kvalet om vad jag ska ha för ras. 

Det jag vill ha hund till är dels sällskap, men framför allt en turkompis som vill hänga med på skogspromenader, vandringar och dra canicross och på skidor. Hunden ska kunna klövjas och kunna dra utan större problem, så jag är inte intresserad av en allt för liten ras. 

Förutom den fysiska biten vill jag även kunna träna mycket mentalt - främst nosarbeten som spår och specialsök, men även en del lydnad. 

Jag vill inte ha en hund av en ras som är väldigt skällig, eller har korthårig päls. Jag vill heller inte behöva dra upp den mycket i aktivitetsnivå för att kunna träna ordentligt, för jag utgår från att kunna träna något varje dag i veckan. 
Det är även viktigt att det är en ras som brukar kunna vistas utan problem bland människor och hundar, och där det inte finns så många sjukdomar och hälsoproblem inom rasen. 

Vad har ni för förslag?

Ha det gott igelkott Vinkar

Annons:
lizton
2019-10-10 23:22
#1

Samojed. Alla är inte skälliga. Kolla med uppfödaren hur föräldrarna är. Tips: gå med i någon samojedgrupp på Facebook och fråga om rasen. Du får fler svar där av aktiva samojedägare. En grupp heter "Samojed i Sverige" och den har över 1500 medlemmar.

Changrila
2019-10-11 06:08
#2

Vad tror du om schnauzer?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

emran
2019-10-11 10:25
#3

#2 Menar du mellanschnauzer då?

Ha det gott igelkott Vinkar

Turast
2019-10-11 13:49
#4

Tycker fortfarande aussie 😏 vi kan klona marcie 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Changrila
2019-10-11 18:46
#5

#3 precis :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

malinroth
2019-10-12 21:35
#6

Kanske Eurasier kan vara en ras att kika närmare på? Har själv inte mycket erfarenhet av rasen men av det jag hört och sett av den verkar den kunna passa in på din beskrivning.

Annons:
Upp till toppen
Annons: