Raser

Mudi

2019-10-10 18:30 #0 av: Kazlou

Hej! Jag och min sambo har på den senaste tiden intresserat oss för rasen Mudi då vi börjat fundera lite på en valp någon gång i framtiden.

Skulle någon som har en Mudi eller åtminstone erfarenhet av  rasen kunna berätta mer om den? Vi har läst på om den, kollat in den på hundutställningar och träffat en uppfödare och hennes hundar, men skulle ändå vilja veta lite mer och höra andras åsikter om rasen. T.ex. hur ni aktiverar/tränar den,  om den lätt distraheras av annat eller är lätt att ha kontakt med, hur den fungerar tillsammans med andra hundar osv. 

Har även hört att det är en ras som tycker mycket om sin egen röst ;) Vad är isåfall din upplevelse av detta?

Anmäl
2019-10-10 19:46 #1 av: hemul

Antar att du läst informationen på rasklubbens sida?
http://svkfur.com/hem/mudi/om%20mudi.html

För mig låter det som det är en ras som kräver väldigt mycket och som man inte bör ge sig på utan erfarenhet. Var själv intresserad av ungerska vallhundar ett tag, men backade ur på just Mudin. De andra verkar lättare.

Anmäl
2019-10-10 20:06 #2 av: Grejte

Har tidigare varit väldigt intresserad av rasen. Pratade med flera mudiägare och två uppfödare. För mig gick den bort då många är väldigt skälliga och inte alltid är så trevliga mot andra hundar. För mig passade inte dessa egenskaper.

Anmäl
2019-10-10 20:54 #3 av: Fisherling

Finns en del på agility. Speciella hundar, lite i samma fack som berger des pyrenees. Lite misstänksamma, väldigt egna. Tycker EXTREMT mycket om sin egen röst.

Anmäl
2019-10-10 21:18 #4 av: Kazlou

#1 Jo har läst på om den på flera sidor, bland annat den. Erfarenhet (av hundar?) har vi båda eftersom vi växt upp med flera.
Kommer även att försöka träffa fler individer så vi lär känna rasen lite bättre, känns som en ganska okänd ras för oss iallafall och därför vill jag veta mer om den.

Vi vill ha en aktiv ras och har i åtanke att bland annat träna agility men är även intresserade av andra hundsporter. Vårat intryck av den är att den är en hund med mycket fart i då det ”behövs”, men har en bra ”on and off-knapp” och kan ta det lugnt t.ex. inomhus.

Jag själv ser hittills på dem ganska positivt överlag och det mest negativa är väl just det där med skällandet då eftersom vi bor i lägenhet, men det hoppas jag ju isåfall skulle gå att träna bort, åtminstone en del, från valp.

#2 Okej, det är just det jag är lite rädd för, vill gärna att hunden ska fungera med andra vilket ju å andra sidan också kan vara väldigt individuellt, men om det var något som återkom hos flera av hundarna?

Anmäl
2019-10-10 22:24 #5 av: Jazzyjeff

Känner en. Vad jag sett är den rätt högljudd, lätt till skall. Enligt rasstandard tror jag den ska vara rätt reserverad, men den jag känner är väldigt tillgänglig och kelig så den frångår nog normen där.

Tycker den verkar vara väldigt smart, snabb i tanken. Det går FORT ibland tydligen.. tror det är en hund man själv ska vara på G för att kunna uppfostra och hantera. Men som även då verkar kul att träna med i gengäld!

Anmäl
2019-10-11 10:38 #6 av: Lona

Jag har fått intrycket att de har lite "belgarstuk" i mentaliteten - och då är det inte nödvändigtvis de bra belgarna jag syftar på... 😉
Snabba i tanke och reaktioner, eller snarare tvärtom. Reagerar först och tänker (förhoppningsvis) sen. Lägg till att de inte alltid är superbra mentalt, kan ha rätt mycket skärpa och vara reserverade eller socialt osäkra så blir det ingen jättetrevlig kombo. Vet man inte exakt var man ska hitta en BRA hund och har tillräckligt med fingertoppskänsla för att styra upp den så njae, då skulle jag hellre titta på liknande raser men där det finns ett "större utbud" så att det är större chans att hitta rätt individ.
Det är visserligen ett antal år sedan jag kikade mer seriöst på rasen, det finns fler uppfödare och individer nu, men jag kollade även i Finland. De är mer noga med mentaliteten när det gäller vissa raser så det kan vara värt att undersöka. Den stora nackdelen är väl importreglerna, att du inte får ta hem valpen förrän den är vaccinerad mm. Man missar de där viktiga veckorna i början och jag kan tänka mig att med en såpass känslig ras är det ännu viktigare att det verkligen blir RÄTT.
Att ha vuxit upp med hund är naturligtvis en fördel men ger inte alltid så mycket erfarenhet som man tror. Det beror lite på hur engagerad man har varit i hundens träning osv men självklart ska man våga satsa på en lite "knepigare" hund om det är just den rasen man vill ha. Det finns dock raser som jag tror är betydligt mer förlåtande för misstag från ägarens sida än mudi.

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2019-10-11 13:15 #7 av: Kazlou

#6 Vi bor i Finland så att ta en härifrån är inte nåt problem. Vad jag har förstått är det kanske lite ”muditätare” här än i Sverige (även om det inte finns så väldigt många uppfödare här heller) och kanske man hunnit längre med fokus på en bättre mentalitet då?

Hundarna och avkommorna hos uppfödaren som vi hittills har besökt har alla haft bra mentalitet (enligt uppfödaren och ägarna) men hörde om 2 som har lite problem med andra hundar.

Vi får nog helt enkelt träffa fler individer för att riktigt få en överblick över hur dom kan vara.

Anmäl
2019-10-11 20:48 #8 av: Jazzyjeff

Du verkar tänka på rätt sätt. Sen ska man väl komma ihåg att oavsett vilken ras du väljer så kan du få en individ som har lite problem med andra hundar, om det vill sig så.

Anmäl
2019-10-11 21:07 #9 av: Lona

#7, Jag säger absolut inte att uppfödarna och ägarna har fel men om hundarna är bra så upp till bevis! Nu vet jag inte riktigt hur mentalitet utvärderas i Finland men visst har ni något som liknar vårt mentaltest /korning? Är hundarna bra så bör uppfödaren kunna backa upp det med vettiga resultat. Det tycker jag gäller oavsett vilken ras det är, säger uppfödaren att hundarna är bra så bör de ha det på papper oavsett om det gäller mentalitet, hälsa, utställning eller någon form av prestationer.
Vill dessutom ge er cred för att ni kollar så noga innan ni skaffar hunden! 👍

Anmäl
2019-10-11 22:06 #10 av: Kazlou

#8 Jo så är det förstås

#7 Jo, det borde vara samma test. Man märker ju väldigt bra där att det är en ganska reserverad ras överlag men det ser jag egentligen inte som något problem så länge den inte är för osäker/aggressiv mot människor och andra hundar. Har försökt kolla upp dem så mycket som möjligt och det mesta finns nog bekräftat "på papper" så att säga, men synd bara att det är så pass lite som kollar upp MH om de inte ska användas i avel. 

Det här med höfter funderar jag också på eftersom jag känner att jag vet väldigt lite om det. Är det inte lite dåligt att t.ex. ta valpar på en tik med hd C/C just på en ras som används mycket till agility och dylikt eller är det väldigt oberoende hur avkommans höfter blir ändå? Såg en kombination på en tik med hd C/C och hane med hd A/A.

Anmäl
2019-10-11 22:18 #11 av: Lona

Det där med HD finns det väldigt många åsikter om. En viktig bit är hur det ser ut hos släktingarna. En hund med C kan faktiskt rent teoretiskt vara bättre än en med A - om släktingarna till "C-hunden" har bättre leder än släktingarna till "A-hunden".
Sen finns det så mycket mer att ta hänsyn till i aveln och med en ras som har så liten avelsbas (antar jag) så kan det faktiskt vara klokt att använda en "C-hund" om den har andra bra egenskaper att tillföra.
Jag skulle alltså inte direkt spola en uppfödare som gör en korsning med C x A-höfter i det här fallet. (Inom vissa andra raser tycker jag dock att det är förkastligt.)
Generellt sett så klarar sig dessutom en liten nätt hund som mudi betydligt bättre med HD än en tyngre hund som tex Berner sennen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.