Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1949 ggr
Cornish-rex
10/10/19, 8:31 AM

Vilken ras passar oss?

Hej!
Jag och min man går i tankarna på att skaffa en valp framöver. Vår familj består av en Sheltietik på 1,5 år, två katter och några höns. Vi har absolut ingen brådska, utan vi tittar i lugn och ro efter en ras som skulle passa oss. Och jag tror att vi behöver er hjälp :)

Vi är inte nybörjare inom hundar. Jag har tidigare haft collie, storpudel och riesenschnauzer. Min man är uppväxt med några olika blandraser. Jag känner därför att vi har vana och har inte behöver av en "förstagångsras".  Men vi har inte heller hittat någon ras som är helt för oss. 

Vår sheltie är helt fantastisk, men jag saknar en del saker hos henne. Först och främst tappar hon fokus fort under träningen. Hon tycker inte att det är så kul. Jag saknar den där entusiasmen, som jag själv känner. Mer go.  Sen tycker jag att hon är lite väl vek, även för att vara vallhund. 

Vi söker en ras som inte kräver för mycket pälsvård.  Min man vill inte heller ha en för stor hund, så storleken får max vara border collie (vilket inte är en ras för oss). Men inte för liten heller! Shih tzu är för liten exempelvis. Inte heller en med för hög skalltröskel, så spets hoppar vi också. 

Det blir långa skogspromenader varje dag och mycket träning. Men vi vill inte ha en allt för nipprig hund som är helt outtröttlig. Inte för mycket jaktlust, följsam, samarbetsvillig, stabil mentalitet, alert med en tydlig på och av-knapp, intelligent och träningsglad.  Det gör inget om rasen är lite reserverad, så länge den fungerar i familj. 

Vi har planer på att flytta till en större gård och ser vår framtida hund som en självklar del av den. Vi har bland annat tittat på berger des pyrénées à face rase, men utbudet är begränsat och det är svårt att hitta en riktigt bra individ. 

Höga krav, men finns det någon ras där ute som skulle passa oss? Jag är medveten om att mycket av det vi söker är individberoende. Men det skulle ändå vara roligt att höra om vi missat några raser i vårt letande.

Annons:
Cornish-rex
10/10/19, 8:34 AM
#1

Jag menar givetvis en hund som inte skäller för mycket 😞

Fisherling
10/10/19, 10:01 AM
#2

Face rase är en riktgt svår ras, även för erfarna ägare. Jag känner en hel del och de är extremt speciella hundar, där gäller fingertoppskänsla in i absurdum. De skäller även en hel del :P Om jaktträning är något ni skulle kunna tänka er att köra så skulle kanske en nätt jaktlabbetik passa, de är dock inte speciellt reserverade.

Jojaton
10/10/19, 10:07 AM
#3

Någon spaniel (faller kanske på pälsvården), eller schapendoes kanske? Jaktlabbe om ni kan tänka er jaktträning precis som Fisherling säger.

Johanna - Instagram

soozen
10/10/19, 10:39 AM
#4

Tycker också ni kan kika på schapendoes 🙂

Changrila
10/10/19, 11:15 AM
#5

Just att vara vek och sakna arbetslust är ju tyvärr inget jätteovanligt problem hos shelite. Har er hunds föräldrar gått BPH eller MH? Hur ser det ut i övriga släkten? Det jag började tänka var att om er shelite kommer från lite vekare/tråkigare linjer så kanske en shelite ändå kan vara rätt ras för er, om ni sätter er ner och letar efter uppfödare som avlar på hundar med lite mer krut i.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Jojaton
10/10/19, 11:28 AM
#6

#5 de vill dock inte ha en ras med låg skalltröskel, och även om jag som sheltieägare absolut håller med om att det låter som att den kommer från lite tråkiga linjer med dåligt driv och väldigt vek så blir de inte mindre skälliga för att drivet ökar 🙈

Johanna - Instagram

Annons:
Fisherling
10/10/19, 2:22 PM
#7

#5 Var inne lite på samma spår som #6, hade nog absolut föreslagit en sheltie av roligare linjer, men alla har ju definitivt lätt till skall :P

Cornish-rex
10/10/19, 9:21 PM
#8

Hej! Så roligt med många svar. Vår sheltie skäller aldrig, så det finns undantag ;) Vi har definitivt inte lagt sheltie på hyllan helt, men är nyfiken om det finns fler raser som skulle passa. Jag ska kolla in era tips närmare! Tyvärr är jaktträning inget som vi har eller vill fördjupa oss inom. Vi kan göra vissa undantag. Om det är helt rätt ras, förutom skall eller pälsvård så får man kompromissa! :D

Fisherling
10/10/19, 9:40 PM
#9

#8 Jag tycker ni borde kolla med på sportiga linjer av sheltie, där de går MH/BPH med trevliga resultat. Finns många häftiga shelties!

Vixxen
10/13/19, 11:23 PM
#10

Springer spaniel kanske?

IngaTrnqvist
10/14/19, 12:51 AM
#11

Vilka egenskaper är det du fallit för hos just face rasen? Har själv en face rase och är väl insatt i linjer osv, du får gärna skicka PM om du vill bolla tankar om rasen.

Upp till toppen
Annons: