Annons:
Etikettaktivering
Läst 626 ggr
Wilola
2019-10-08 17:13

Söka efter föremål

Hur lär man en hund att söka efter föremål som man har gömt? Jag har låtit honom nosa på t.ex en leksak och sen gömt den i ett rum, men han verkar inte förstå att det är leksaken han ska leta efter för han fortsätter leta även efter att han har nosat på leksaken.

Annons:
Jojaton
2019-10-08 18:14
#1

Om du bara slänger ut leksaken fullt synlig - hämtar han den då? Annars hade jag börjat med det, att ser han en leksak ska han ta och lämna den hos dig för då händer roliga saker (tex lek (med eller utan leksaken) eller så får man en godbit)

Johanna - Instagram

JoannaLi
2019-10-08 18:40
#2

Ja, börja enkelt. Antingen kasta och hämta, eller platsa hunden i ena änden av ett rum, smyg lite mystiskt iväg och göm föremålet i andra änden, när hunden går dit för att undersöka belönar du. Sen ökar du belöningskriterierna tills hunden även tar med sig föremålet in.

Hornslandet
2019-10-08 20:56
#3

Jag började med min som valp. Tog fram en pryl eller leksak, visade den för honom och liksom "triggade" honom på den:
- "Kolla här, DEN ska vi hitta!! Wowow!"

Lät honom kolla och kanske nosa på den en snabbis (nosandet inte så viktigt imo, han ska ju hitta den pga att den luktar färskt av "mig" så att säga då det ligger andra prylar här hemma å).

Stängde in honom i hallen bakom dörr. Gick runt fram och tillbaka i rummet/rummen jag ska gömma grejen i. La ut den nånstans och gick runt lite till.  Öppnade dörren, visade mina tomma händer med kroppsspråk typ "OJ, den har ju försvunnit!" och triggade honom att gå och leta på så vis.

Sen fattade han ganska fort efter några gånger att han skulle hämta leksaken. Jag gjorde felet i början att leka/kampa med den när han kom, tycker det ska vara apport och överlämnande, sen kan man belöna med godis eller kampleksak (annan)!

Det hjälper väldigt mycket om hunden gillar att apportera i allmänhet, så uppmuntra det alla chanser du får!

Om han kan apportera, och bara nosar på grejen och går vidare så skulle jag bli GLAD när han nosar på rätt grej och på så vis uppmuntra honom att han då gör rätt, och få honom att hämta den genom att uppmuntra mer, osv. Efter några såna gånger kanske han fattar att det är grejen som luktar mest som husse/matte man ska hämta, det är var grejen går ut på!

Just det, du kan ju se till att verkligen gnugga grejen i händerna och andas lite på den också innan du lägger ut den så den "stinker" människa :P

Upp till toppen
Annons: