Annons:
Etikettraser
Läst 1097 ggr
Sand
2019-10-08 08:40

Vilken ras passar?

Vi har efter långt övervägande kommit fram till att nu är rätt i tiden att skaffa hund då vi kommer att vara hemma det närmsta året. Efter det kommer den antingen vara hemma med en av oss eller följa med till jobbet. Nu funderar vi över vilken ras som kan passa. Vi bor i ett radhus nära skogen och en en familj på två vuxna och 3 barn (7, 4 och 1 år), samt en katt. Vi är aktiva och gillar att vara ute. Önskemål på hunden: Någonstans mellan 10-30kg och 35-50cm i mankhöjd. Förutom att vara en familjemedlem tänker vi att hunden (när den är äldre) ska orka hänga med ut och springa 5-10km, vi är även nyfikna på rallylydnad och nosework. Vi kommer dock att börja gå en valpkurs och sedan vardagslydnad. Vi önskar inte en ras som har väldigt nära till skall. I övrigt kommer jag inte på några specifika krav. Men vad är det vi är ute efter. Jag har tittat runt på olika raser i över ett år, men tänker att det vore bra med tips fall jag missat nåt som verkar vettigt 🙂

Annons:
Fågelhundsmatte
2019-10-08 08:53
#1

Finns många som passar. I princip alla hundar kan hänga med och springa en mil i vuxen ålder.

Om ni inte är mer rasspecifika än så hade jag nästan valt uppfödare framför ras. En bra uppfödare är guld värd.  Sen hade jag valt bort: alla bruksraser, hundar av spetstyp och hundar med högt aktiveringskrav. Sen gillar ju jag spaniel. :)

Sunflower_
2019-10-08 09:02
#2

Så ni har inga andra önskemål än att det ska vara en mellanstor hund som passar för att ha med på löptur, kunna funka på rallylydnad, nosework och inte vara skällig? Tänker tex angående pälsvård, personlighet etc. Hur mycket har ni tänkt träna med hunden? Dvs, hur kommer en vanlig vecka för hunden att se ut? Vill man satsa på rallylydnad och nosework är det ju definitivt roligare att ha en mer driven hund men absolut inte värt att ha samma hund ifall man inte kan tillgodose hundens krav på stimulans. Så det spelar ju stor roll ifall ni tänkt satsa på det eller ”bara” testa på och köra ibland för kul. Även bra att veta hur aktiveringen kommer se ut utöver det, som tex dagliga promenader osv. Tänker direkt på spaniels och retrievers, Cocker spaniel, Welsh springer spaniel, Engelsk springer spaniel, Golden, Labrador. Dock ligger väl dom sistnämnda i gränsen på storlek. Eftersom du redan tittat runt på raser, finns de några speciella du fastnat för? Då kan man få en hum om vad du själv gillar 😊

Sand
2019-10-08 09:39
#3

Tack för input 😃 Pälsvård är helt okej så det spelar mindre roll om det krävs eller ej. 😃 En vanlig vecka i framtiden (nu i början kommer vi ju vara hemma och således ha mer tid) kommer vi båda jobba. Troligtvis kommer hunden då vara med mig på jobbet (min partner funderar dock på att börja jobba natt istället och isåfall så kommer ju hunden få mer tid för aktivering under dagen också) och få kortare promenader typ 20-30min) morgon, lunch och eftermiddag. Kvällstid kommer det att antingen bli en längre promenad och/eller löprunda de dagar barnen har träningar. Övriga 2 vardagar kommer det finnas tid för träning. Under helgen är vi gärna aktiva med hunden och familjen i skogen och/eller tränar hund. Vill gärna ha en hund som inte blir helt nipprig om träningen skulle utebli en dag pga livet dock. Tränar gärna aktivt, men har i dagsläget inga stora tävlingsambitioner. Jag har varit inne på labbe och golden mest (men tycker de är på gränsen i storlek) , även kikat lite på spanielar (min partner är dock inte så förtjust i dem)). Hade även ögonen på Lapsk vallhund ett tag, men de gick bort pga lätt till skall. Min partner är helt insnöad på border collie, men jag anser att de har för högt aktivitetsbehov för att funka i vår familj (tror jag iaf).

Edliv12
2019-10-08 09:40
#4

Min kompis har två shih tzus, dem är jätte fina. När man är inne ligger dem och sover och när dem är ute så går dem gärna en lång promenad. När det regnar vill dem helst inte gå ut haha. Dem kräver inte lika mycket tid som min sheltie. Man kan ju ha dem både långhåriga och korthåriga. Jag tycker själv att det är sötast när dem är korthåriga.

Zadeira
2019-10-08 10:17
#5

Synd att din partner inte är så förtjust i spaniels, jag tycker din beskrivning oassar på spanielraserna. Har själv en cocker spaniel som daghund och cockern har verkligen vunnit mitt hjärta, det är en trevlig och rolig ras att ha att göra med både till träning och till vardagsliv. Dessutom älskar jag storleksformatet, det är en lagom stor hund att ha med sig överallt.

lydisleon
2019-10-08 10:44
#6

Mellanpudel kanske kan va nåt, om ni inte har något emot pälsvård?

Annons:
Jojaton
2019-10-08 12:32
#7

Border collie är absolut inte rätt för er - det är en arbetande ras som kräver mer än vad ni kan tillgodose :)

Spaniels låter som ett kanonval, men kanske även shapendoes (eller har de väldigt lätt till skall? har fått för mig att de är rätt tysta men har själv sheltie så nästan allt är ju tyst i jämförelse haha!) perro de agua espanol och (dvärg)schnauzer kan vara värda att kika lite närmare på?

Johanna - Instagram

Lona
2019-10-08 15:02
#8

Det är lite svår storlek, de flesta lämpliga raser är snäppet större (som tex retriever och collie) eller mindre (ett flertal sällskapsraser tex). Vill ni ha en hund som är lite mjukare i sättet eller en som är lite mer kavat? En hund som gärna samarbetar eller en som är mer "egensinnig" och kanske behöver en annan typ av fostran? "Älskar alla" eller mer reserverad? Alla typerna har sina för- och nackdelar. Många raser med vallningsbakgrund hamnar på den mjukare skalan sett till mentaliteten. Brukar vara lättsamma men ibland ganska känsliga hundar. Border collie vill jag absolut avråda ifrån, för både er och hundens skull. Den är en riktig arbetsmaskin som helst dessutom ska få valla för att må riktigt bra. Annars lär ni få en hyperaktiv, stressad hund som springer efter allt och visar felaktiga vallbeteenden. Schapendoes däremot skulle kunna vara ett bra alternativ. Kan ni tänka er en något större hund så kika gärna på collie (finns både kort- och långhårig) och vit herdehund också. De räknas visserligen som bruksraser men funkar utmärkt som aktiva sällskapshundar också. Lite för liten kanske, men Lancashire heeler kan också funka. De har lite mer "skinn på näsan", de är mer utpräglade boskapsvallare vilket kräver en annan typ av hund. Åt det mer robusta hållet är (mellan)schnauzer. Har mer egen vilja och är mer robust mentalt, lite "coolare" liksom, även om de på intet sätt är slöa eller tråkiga. Eurasier är i största laget kanske och tenderar att vara lite osäkra mentalt. Till skillnad från de flesta spetsar så har den dock hyfsat hög skalltröskel.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sand
2019-10-08 18:07
#9

Tack för att ni tar er tid att svara!

Ja jag känner också att en BC är bättre lämpad att bo nån annanstans än hos oss. 😃

Vill nog ha en hund som är hyfsat mjuk och följsam, lite egen hjärna gör inget, men den ska inte hitta på allt för mycket eget, jag vill att vi ska kunna vara ett team. Den behöver absolut inte älska alla, men bör inte heller ha superstor integritet och vara för reserverad, då det rör sig en hel del folk hos oss som inte är familjen.

Ska ta och läsa på lite om Collie, de jag har träffat har varit ganska så reserverade och lite nervösa själar, men det kanske inte är typiskt för rasen? Schapendoes har jag alrit träffat IRL, men ska kika på dem också.

Lancashire heeler har jag aldrig hört talas om, det ska också kollas upp. Ska även ta ett varv till med att kika på spanielarna.

lizton
2019-10-08 23:54
#10

Storpudel är en lättlärd, social och mycket intelligent ras. Jag uppfattar dem som lugnare och tystare  än de mindre pudelraserna.  

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/pudel-stor/

Bedlingtonterrier är en tystlåten ras. 

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/bedlingtonterrier/

Upp till toppen
Annons: