Annons:
Etikettraser
Läst 1612 ggr
Areja
10/7/19, 8:59 PM

Schapendoes

Hej

Är det någon som har en/flera schapendoes? Är intresserad i rasen så ni får gärna berätta om livet med en, vad ni gör med den och dess egenskaper :)

Annons:
[134643]
10/7/19, 10:20 PM
#1

Jag har en schapendoes, han är dock bara 4 månader gammal än så länge. Men kan skriva lite om både honom och rasen mer generellt, fråga gärna om det är något specifikt du undrar! 

Min valp är stencool, älskar människor och går bra ihop med andra hundar. Har i princip inga rädslor, kan bli lite skrämd av höga ljud med släpper det på ett par sekunder. Åkte tåg och tunnelbana i Stockholm förra veckan och han la sig ner och sov på perrongen så ta det lugnt är han duktig på. Passivitetsträning tycker jag är viktigt, det är en vallhund med mycket energi som gärna vill ha koll på läget hela tiden. Men han har inte varit svår att träna, och kan nu utan problem ligga och sova hemma hos kompisar t.ex trots människor och andra hundar bredvid sig. 

Han är sjukt snabblärd och älskar att träna, han gör allt för lite torrfoder! Har även ett härligt föremålsintresse och tycker om att kampa. Jag tycker absolut att det är en ras som ska jobbas med på ett sätt eller annat - de ska inte vara enbart soffhundar enligt mig. Det är smarta hundar som tycker om att få tänka. Däremot så är det definitivt inte hundar som lyder sin förare blint, de gör det som de tjänar mest på. Man kan därför behöva jobba på sina belöningar och planera träningen så att det alltid är lättast att göra rätt och jobbigt att göra fel. 

Han är än så länge klockren att ha lös, är extremt följsam och bryr sig inte om vilt, men det kan ändras såklart. Det är en ras som reagerar snabbt när något händer, min valp är också rätt skällig och låter om något är konstigt eller om det kommer folk osv. Det kan också vara bra att ha i bakhuvudet att det är en ras som kan ha lite extra svårt med att vara ensamma, så träna tidigt och genomtänkt. 

För att sammanfatta tycker jag att en schapendoes passar om man vill jobba med sin hund, men också har en stor dos humor och är beredd på att det inte är en ras som gör något bara för att man säger åt den att göra det. De är glada, clowninga, envisa, charmiga och har energi till tusen. Man har aldrig tråkigt med en schappe, på gott och ont 😊

soozen
10/8/19, 12:16 AM
#2

#1 beskrev mitt i prick tycker jag🙂 

Jag har en tjej på 4,5 år som jag tävlar rally och agility med. Hon har dock inte så stort föremålsintresse, det är mera "ok matte nu har jag kampat med dej i 5 sekunder får jag min belöning nu?"

Att det är en vallhund är fortfarande tydligt fast de inte just används till det längre, hon är en liten mattesgris som inte gillar när hon inte får va me och passivitetsträningen får man också satsa på.

Men överlag är hon alltså supermysig och jättekul att träna med  😍 En sån ras som det lätt blir flera av med tiden 😉

Areja
10/8/19, 9:14 AM
#3

#1 #2 det låter som trevliga hundar!

Finns det många olika linjer? Klipper ni era hundar eller låter ni pälsen bli lång, isåfall hur mycket tid lägger ni på pälsvård?

[134643]
10/8/19, 11:18 AM
#4

#3 jag tycker inte att uppdelningen utställning/arbete är lika stor inom schapendoes som andra raser, även om kanske grövre pälsmonster börjar bli vanligare? Men personligen tyckte jag att det var viktigt att föräldrarna var röntgade, ögonlysta, BPH testade och att de hade tävlat i något utöver utställning. Även såklart personligheten hos föräldrarna. Sen är personkemin med uppfödaren såklart sjukt viktigt. Jag trivs så bra med både tikens och hanens mattar och har mycket kontakt med dem. Guld värt att få stöd därifrån! Tanken är att min ska behålla pälsen. Den brukar vara förjävlig när de byter från valppäls vid lite dryga halvåret upp till 1,5 år typ, sen ska det oftast räcka med att borsta igenom dem en gång i månaden typ. Halva skogen fastnar i pälsen på dem när man är ute och sen släpper det när man kommit in, så det kan vara bra att veta.

soozen
10/8/19, 3:23 PM
#5

Borstar min ca en gång i månaden, hon har lättskött päls. Klippte ner henne med kökssaxen i våras efter att hon blivit utställningschampion, jag är ingen utställningsmänniska så det fick räcka så för mej. Hon är inte kortkort men benen, under magen, lite på huvudet för proportionens skull och så har jag kortat ner. Drar inte in lika mycket skräp och grus så, och så torkar hon fortare 🙂 plus att jag tycker hon blev snyggare, sportigare liksom 😂

Areja
10/8/19, 9:11 PM
#6

#4 Skönt att det inte är jättestor skillnad, då kan man vara petigare med uppfödare? Har du koll på mentaliteten generellt?

Annons:
Areja
10/8/19, 9:13 PM
#7

#5 Håller med att dom ser sportigare ut, även snyggare för min del med! Fäller dom mycket?

soozen
10/9/19, 10:19 PM
#8

#5 Nääe de fäller just inget alls 😍

Upp till toppen
Annons: