Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 950 ggr
Wilola
2019-10-06 19:37

Kamplekar

Blir hundar stressade av kamplekar?

Annons:
Cim92
2019-10-06 20:13
#1

Nån typ av stress såklart, man eggar upp de och triggar kampen, men det behöver absolut inte vara något dåligt, så länge hunden vet att när det är klart så är det klart. Apporterande fågelhundar vill man kanske vara lite försiktiga med för man vill att de ska ha ett mjukt bett, men behöver inte vara så, vet såna som kampar men ändå har ett mjukt grepp, så det handlar nog mest om vilka regler du sätter upp för din hund =)

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Lona
2019-10-06 20:58
#2

Håller till stor del med #1. Det beror väl på vad man menar med stress också, i vissa fall är det positivt, tex om man vill ha hunden lite mer laddad. För hundar som de flesta terriers och "muskelhundar" så kan det vara en super-duper-belöning men då gäller det att man vet vad man sysslar med och att det är föraren som styr leken.
En del hundar blir istället väldigt stressade och får mer eller mindre kortslutning i skallen om man drar upp dem för mycket med kamp. Man får bedöma från hund till hund, helt enkelt, och även beroende på när, var och hur man gör det.
En (bra) apporterande fågelhund är inte dummare än att den förstår skillnaden på jakt/apporteringsträning vs annan träning/lek. Däremot är det väl inte skitsmart att langa upp en kamptrasa som belöning i jaktträningen.😊


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
2019-10-07 10:03
#3

Inte min hund. Vet att det där är olika.. Vissa hundar blir bara mer och mer uppjagade ju längre man kampar med dem. Det är förstås inte negativt ändå, bara att man måste vara medveten om det och lära dem hur man avslutar leken och varvar ner.

Min hund dock blir mer som att han "leker av sig". Är han eller börjar han bli uppjagad eller bara leksugen så vill kan vi kampa rejält en stund.. Efter en viss stund dock så är det som att "happ nu räcker det, nu har jag fått ut det där jag ville", då har han liksom lekt av sig för stunden och vi kan gå vidare eller göra nått annat.

Fisherling
2019-10-07 11:02
#4

Det finns positiv stress och negativ stress. Positiv stress är jättebra för hunden i doser som är lagom för individen.  Familjens hund Benji till exempel klarar inte att kampa  i mer än någon sekund, och det lugnt - han spinner iväg alldeles för mycket och får överslag. 

Tinja kan jag köra med hur länge som helst, hur intensivt som helst. Hon spinner aldrig iväg och tröttnar aldrig. (Hon kan även apportera vilt helt utan problem, är jättemjuk i munnen)

Asni kan jag köra med ett tag, hon spinner aldrig iväg oavsett hur intensivt jag kör, men hon blir trött efter en stund.

Ambrose
2019-10-21 05:11
#5

Inom hundvärlden definierat man egentligen stress som "En ökning av hundens (inre) energi". Stress kan vara negativ, alltså att hunden mår dåligt, blir så uppjagad att den tappar kontrollen etc, men den kan också vara positiv. Att hunden "taggar igång", gör sig beredd och helt enkelt har kul. Hur just kamp påverkar hunden är väldigt individuellt. Skapar det stress? Ja, men hos vissa är den positiv och hos vissa negativ. Det är även skillnad på hur man kampar. Även detta och dess olika effekter varierar från i individ till individ :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

hemul
2019-10-21 18:16
#6

Tycker man märker när de skruvar upp sig för mycket. Och då slutar man. Eller helst innan det händer.

Annons:
Upp till toppen
Annons: