Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 625 ggr
Wilola
9/30/19, 4:59 PM

Färskfoder, känslig hund

Kan man ge färskfoder till en hund med känslig mage? Tänker att det blir svårsmält eftersom det är otillagat?

Annons:
Fridaaaa
9/30/19, 5:01 PM
#1

Jag ger det till min kines. Inte helt optimalt men inte hittat rätt foder för henne.
Veterinärfoder = åt hon lite av, gick ner i vikt och så.

Och torrfoder äter hon inte alls.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsis matte
9/30/19, 6:04 PM
#2

Hundars tarmsystem är byggt för att smälta just rå föda, så generellt är det mer lättsmält än torrfoder. Men sedan är det individuellt, jag vet massor av hundar med känslig mage som mått bättre på färskfoder, min nuvarande hund tål det dock inte så bra. Det kan finnas smittor i färskfoder (förekommer iofs ibland även i torrfoder), och det är en aspekt att tänka på med en hund som kanske redan har en lite störd tarmflora.

Changrila
9/30/19, 8:44 PM
#3

Det brukar snarare vara tvärt om, att hundar med känslig mage mår bättre av färskfoder än av torrfoder.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Cireea
9/30/19, 9:10 PM
#4

En av mina hundar fungerar inte på färskfoder och hon har känslig mage. Har försökt ett par gånger men magen havererar fullständigt. Jag tänker att det är väldigt individuellt när det kommer till hundar med känslig mage, vissa fungerar klockrent och andra inte. Man får testa och se.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

S.L
10/1/19, 10:06 AM
#5

Vi ger acana och färskfoder. Vi har provat rätt många olika färskfoder märken men märkt att en sort funkar våra bäst på. Ena hunden har en aning tedens på magkatarr så här får vi inte låta hennes mage vara för tom för länge. Vi ger färskfoder +torrfoder ihop då äter hon sin mat bäst. Som natt-tugg får dom varsin tuggpinne som är mald med kycklig på. Fått för mig att detta gjort susen så kört med tuggpinne i snart 2 år väldig sällan har hon vart dålig i magen. Vi har proklin (tror det heter så kolpasta bra för magen) i nöd samt fått medicin men behöver väldig sällan ge något av dom. Har hört tvärtom om färskfoder det ska vara bättre för magen. Vi har dock märkt att magen verkar bli för tom för snabbt utan torrfoder.

Draken
10/1/19, 11:01 AM
#6

Dotterns Welsh är väldigt känslig i magen Vom och Hundemat, Kyckling. Det fodret klarar han jättebra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Fridaaaa
10/1/19, 11:59 AM
#7

Mush är visserligen barf men de har kommit med en ny, som är för känsliga magar :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: