Annons:
Etikettbeteende
Läst 2027 ggr
DonQuijote
2019-09-28 18:03

Hunden vägrar vara hos hundvakt

Jag har en hund med separationsångest, Rejäl sådan. Det handlar alltså inte om rädsla för isolation, han har inga problem att vara i ett annat rum än en själv med stängd dörr så länge han vet var jag är, han kan vara helt ensam i någon minut nu medan jag slänger sopor men nu har det blivit problem med hundvakterna. 

Nu senaste två veckorna har två hundvakter slutat eftersom han helt vägrar att vara ifrån mig. Han är tyst och verkar lugn när jag går men sen skäller, gnäller, river han på dörren och går runt i timmar. Detta är med hundvana människor som vet vad de gör och som han tycker om. Den enda han accepterar att vara med är min bror som har passat honom sedan han var valp. Tidigare har det gått ganska bra även hos andra hundvakter men nu går det inte alls. 

Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till här? Några förslag?

Annons:
Sunflower_
2019-09-28 19:17
#1

Vad gör hundvakten när han börjar hålla på så?

Maja2
2019-09-29 07:36
#2

Hundvakten kanske ska ta en lång promenad, med aktivering av olika slag inlagd i promenaden. Jag får inte riktigt ihop att hundkunniga människor stannar kvar inomhus med hunden om den får det beteendet.

ifoundnemo
2019-09-29 09:02
#3

Är det du som lämnar hunden eller hunden som lämnar dig? Våra hundar blir mycket lugnare om det är dem som går ifrån oss än när det är tvärtom, så hundvakter brukar gå ifrån med hundar och börja passningen med en promenad.

DonQuijote
2019-09-30 21:26
#4

#2 #3 Hundvakterna tar en promenad, de går ifrån mig och innan de går ser jag till att hunden är lugn. Problemet är att hunden har grav ångest när de kommer in (oavsett hur länge de är ute) och det har blivit en ond cirkel nu då hundvakterna slutar för att de helt enkelt inte kan lugna honom med massage, avgränsat område, aktivering, promenad, låta vara etc. (inte allt samtidigt) och han mår sämre och sämre för att han inte har en hundvakt som stannar. Nu har det gått så långt att jag inte kan prata med folk ute och vi inte kan gå hem till någon för att han får så stark ångest av att han tror att jag ska gå. 

Det här är dessutom en hund som alltid tyckt väldigt mycket om människor, som sitter i knät på en främling om han får men de senaste veckorna drar han sig direkt undan och vill inte gå ifrån mig.

Maja2
2019-10-01 05:19
#5

Om beteendet förändrats så radikalt så kanske han är sjuk eller har ont på något sätt?

Fågelhundsmatte
2019-10-01 09:43
#6

Det låter ju inte normalt. Hur gammal är hunden och hur länge har du haft den? Finns den nån historia bakom? Om det är verklig separationsångest så måste man ju göra en utredning. Svårt att ge nåt "enstaka tips" på nätet. 

Jag hade börjat att se över er relation i ett sånt fall. Sen håller jag med #5, är hunden frisk?

Annons:
DonQuijote
2019-10-01 13:16
#7

#5 #6 Beteendet har egentligen inte förändrats radikalt utan snarare har det kommit och gått för varje gång han är hos en hundvakt och blivit värre med tiden. Nu har det blivit så illa att flera hundvakter slutade, vilket ju gör att hunden inte hinner bli trygg hos en hundvakt innan det är dags för en ny så vi sitter i en ond cirkel där han mår sämre av bristande rutiner (pga ny hundvakt alldeles för ofta) och skäller och är osäker vilket gör att hundvakter inte orkar ha honom hos sig och slutar.

Hunden är ordentligt undersökt tidigare men jag har ändå bokat veterinärtid i veckan och ska även gå till en fysio. Det är såklart möjligt att det är smärta, men verkligen all den här hundens ångest är kopplad till hundvakter. Är han bara med mig eller en familjemedlem som han också är trygg med (som tyvärr inte kan passa så ofta) är han en glad och nyfiken hund som faktiskt har förvånansvärt lätt för att slappna av för en vild unghund (han är drygt ett år).

Jag har haft honom sedan han var valp, han fick separationsångest när han var ca 6 månader och lämnades ensam hemma för länge (ca 1,5 timmar när han bara klarade en halvtimma utan problem) pga en olycka på vägen hem. Sedan dess har han haft extrem separationsångest. Jag började helt om från början och nu kan jag gå ut med sopor och han är lugn, men det tog många många månader att komma hit. Han kan alltså inte lämnas ensam hemma heller om jag måste bort vilket ju gör att jag inte kan börja om helt med hundvakter heller :( Jag har tagit hjälp av hundpsykolog, gått kurser med inriktning på stress hos hund, han får alla receptfria tillskott man kan tänka sig men vi kommer ingenstans då hans stressnivå är så hög varje gång han varit ifrån mig.

Fågelhundsmatte
2019-10-01 13:28
#8

Kanske ute på tunn is, men icke receptfria preparat då?

DonQuijote
2019-10-01 13:40
#9

#8 Jo det har också blivit aktuellt nu och ska diskuteras igenom med veterinär. Det känns dock som ett väldigt stort och jobbigt steg, jag vill ju inte medicinera min hund och jag har inte riktigt velat inse förrän de senaste dagarna hur illa det faktiskt är och hur dåligt min hund mår. Men är det nu inget fysiskt alternativt en kombination av fysiskt och psykiskt trauma så måste jag på något sätt få ner hans ångest så att han är mottaglig för träning och att bli lugnad när han är stressad. 

Som det är nu har han ingen livskvalité dagarna efter att han varit hos hundvakt, han klarar inte ens lite nosework inomhus utan att direkt bli frustrerad för att han är så utmattad.

Maja2
2019-11-08 05:26
#10

Hur har det gått?

DonQuijote
2019-11-16 13:55
#11

#10 
Hunden har börjat medicineras och jag ser framsteg, framförallt i ensamträningen :) Det är fortfarande inte populärt att vara hos hundvakt, men med en som är van vid svårare raser eller har en egen hund som distraherar går det fint. Nu när stressnivån sjunkit är han också mer mottaglig för mental stimulering och det har liksom brutit den onda cirkeln.

Upp till toppen
Annons: