Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1204 ggr
frijoh
2019-09-28 16:39

Klövskor

Någon som vet var man kan köpa klövskor? Alltså skor du fäster tex rådjursklövar i för att kunna lägga viltspår? :)

Annons:
Amandla
2019-09-28 17:26
#1

Finns det särskilda skor för det? Jag brukar dra klöven efter mig i ett snöre, det är så jag lärt mig att göra.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
frijoh
2019-09-28 18:28
#2

1# jag har läst att det ska finnas men hittar inte var man kan köpa sådana skor. Är tänkt för att det inte ska lukta av människans spår utan endast från klövarna. Jag har också endast erfarenhet av dra klöven efter mig i ett snöre men skulle vilja testa detta med klövskor 😃

Maleficum
2019-09-28 20:39
#3

Med en snabbsökning på Google hitta jag vad jag tror du menar, Spårläggarskor: https://www.jaktwebben.com/product/sparlaggarskor

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
2019-09-28 22:02
#4

#3, Förmodligen är det vad TS efterfrågar, sen finns det någon form av skor (och en käpp) som blaskar ut blod också.
Det känns som att man kan göra åtskilligt roligare saker för en tusenlapp än att lägga den på ett par såna skor! För att inte tala om att det inte ser särskilt bekvämt eller säkert ut att klöva (ha,ha) omkring i skog och mark med ett par såna.
Det må så vara att "de på kontinenten" använder såna, jag har då aldrig träffat en svensk jägare eller spårläggare som gör det.

TS, var fick du tipset? Nyfiken på vem som använder och lär ut om såna, om det tex är en viss typ av jägare/eftersöksfolk.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JoannaLi
2019-09-28 22:14
#5

#2 Men det kommer väl fortfarande lukta människovittring? Det är ju inte enbart skorna som luktar (även om de kommer göra det med), men tex hår- och hudflagor är ju rätt mycket av vittringen i spåret. 

Jag hade som sagt personligen hellre lagt pengarna på något annat.

frijoh
2019-09-28 22:27
#6

#3 tack! Var typ något sånt jag tänkte, men att hela klöven ska vara under skon, så att min sko inte nuddar marken alls, hahah, blir nog svårt att gå i skogen med sådana. #4 har inte fått tips av någon utan har kollat runt på olika alternativ för att göra viltspåret jag lägger till min hund svårare utan så mkt av min vittring, och då kom det upp lite om folk som skrivit om klövskor. Hur det fungerar i praktiken vet jag inte alls och jag håller med dig om att en tusenlapp för ett par sådana inte är värt det 😬. #5 ja, att helt få bort människovittring är nog svårt, men när man lägger ett spår med snöre+klöv som släpar efter så vet man ju inte om hunden går efter min vittring endast eller viltklöven eller både och.

Annons:
oh-la
2019-09-29 08:57
#7

#6 Jag tror inte att några skor på jorden hjälper mot det, tyvärr. Du kommer alltid att gå ner med foten i marken så skon på något vis rör mossa, granris, gräs eller liknande. Jag tänker att, varför krångla till det? Jägare som utbildar eftersökshundar på vilt tränar med klöv, snöre och blod. Dom hundarna spårar vilt live vid skadeskjutning när det inte finns skolukt i spåret alls. Tyvärr tror jag bara att skorna är pengar i sjön om syftet är att få bort skolukt. Hunden fattar ändå. Då skulle jag hellre försöka få flera olika personer att lägga spåren så att spåret luktar blod och klöv men olika skor. Risken är ju större att hunden spårar dig än skor generellt.

Lona
2019-09-29 11:14
#8

Dessutom luktar ffa blodet mycket mer - och mer intressant - än vi människor så hunden går sannolikt mycket på den vittringen också. Jag gjorde en kul grej en gång: hade köpt nya gummistövlar som jag inte hade packat upp. Tog med dem i spåret, mitt i stannade jag och bytte skor. Rätt konfunderad hund men visst löste hon det! 😁


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JoannaLi
2019-09-29 12:20
#9

En bekant gjorde något lite kul. Drog klöven efter sig, men hade snöret i ett longerspö typ. Så efter typ 500 meter skog kom spåret ut på en åker, och då drog hon ut spöet, så att klöven drogs 10 meter åt sidan från fotspåren. 

Tror inte att man måste göra det särskilt många gånger, innan hunden lärt sig exakt vad den spårar, om den var osäker innan. 

Sen kommer ju ett människolagt spår aldrig ha samma kvalitet som ett eftersöksspår, så det spelar ju ingen större roll hur man gör. Människor har ju rört klöven, klöven är död och innerhåller ingen "levande vittring", man blodar för mycket, oftast med blod som inte kommer från samma djur som klöven - osv osv. Hundarna fattar ändå, man behöver inte krångla till det så.

frijoh
2019-09-29 12:21
#10

#7 ja egentligen kanske det bara är att krångla till det som du skriver, jag tänkte att det skulle göra det mer likt ett riktigt viltspår (alltså ett vilt djur som sprungit i skogen på riktigt 😅) då min hund fortfarande har högre intresse på spår i skogen än de jag lägger tyvärr . #8 haha smart, den måste jag också testa!!!

hemul
2019-09-29 14:13
#11

Ja! Inte för att jag vet nåt om spår, men rent logiskt låter ju det där med longerspöet smartare. Då kan man ju även se om hunden följer rätt vittring.

frijoh
2019-09-29 20:20
#12

#9 gud vad smart med longerspö!!! MÅSTE testa det! Tack för att du delade med dig!

Upp till toppen
Annons: