Annons:
Etikettraser
Läst 2514 ggr
Mardur
2019-09-28 09:09

Tips på ras?

Hej!

Efter många år av längtan efter att skaffa hund igen så har vi på riktigt börjat fundera på att skaffa hund. Problemet är bara vad för ras det i så fall skulle vara. Vi vill helst inte ha en alldeles för långhårig hund och inte heller en som behöver ständig aktivering, utan kan ta det lugnt. 

Just nu bor vi i en relativt stor 3a (lägenhet) med uteplats och vill därför inte heller ha en alldeles för stor hund. En liten eller mellanhund hade passat allra bäst. Till sommaren nästa år hade det förmodligen blivit en valp då jag går ut skolan och bara kommer gå komvux och läsa upp 3 kurser till universitet. Det kommer alltså bli en hel del hemmasittande och då känner vi att vi kan ta hand om en valp.

Så vad för ras hade varit lämplig till en normalstor lägenhet? Hunden ska helst inte vara för stor som sagt, och även kunna ta det lugnt. Vi har tänkt på fransk bulldogg och har koll på uppfödare nära oss, men vill inte ta ett beslut om ras just än. Ser gärna att det en ras som är lik en fransk bulldogg i temperament, till exempel. Hundvanan är relativt stor då vi haft 3 dobermannhundar när jag var liten, och jag går nu en djurvårdslinje på gymnasiet och har även "jobbat" på hunddagis och hundpensionat.

Annons:
JoannaLi
2019-09-28 22:17
#1

Storlek på lägenhet har ingenting med rasval att göra. 

Fundera mer på vad ni kan erbjuda hunden, det är faktiskt det som är mest intressant.

Mardur
2019-09-29 11:25
#2

#1 Nej, självklart. Men jag vill inte heller trycka in en gigantisk hund i en liten lägenhet så att den inte ordentligt kan göra någonting inomhus, sen är vi inte supersugna på en stor hund heller. Vi är ju som sagt ute efter en mindre hund som inte är beroende av konstant aktivitet då det inte är någonting vi kommer ha tid med, som spår/sök och liknande. Däremot kommer ju hunden få ordentligt med motion och vill även att det är en hund som är "intelligent" och lättlärd, och som gillar mental träning och självklart även fysisk aktivitet. Dock vill jag inte ha en hund som lätt blir understimulerad, utan faktiskt klarar av lite lugna tider också. Dobermann kräver ju mycket till exempel, så en sådan hund passar inte oss just nu. 

Var ute efter att höra folks personliga erfarenheter på olika mindre hundraser som skulle kunna passa detta, och vad som kanske inte fungerar lika bra. Förstår om jag kan ha varit otydlig i mitt första inlägg. :)

JoannaLi
2019-09-29 12:26
#3

#2 Notera att du fortfarande skriver mycket vad du inte vill ha i en hund. Sätt dig ner, och  fundera realistiskt, i timmar och minuter och i vilka nivåer, kan erbjuda en hund en helt vanlig vecka. (Alltså inte under semestern när solen skiner, utan en vanlig varagsvecka när vädret är halvpissigt.) 

Jag har personligen levt med en labbe på 30 kg på heltid och en whippet på 20 kg på halvtid i ett 10 kvm stort studentrum. Gick alldeles utmärkt.  Inne vilar man, ute hittar man på grejer.

hemul
2019-09-30 03:06
#5

Vad är likheten? Att båda raserna har andningsproblem?

Oklartliv123
2019-09-30 09:08
#6

Varför inte en liten blandis? Har en Lhasa apso/pudel här hemma. Väger runt 12kg 40cm manke. Hänger gärna med på långa promenader eller springturer, men säger inte heller nej till att ligga i soffan hela dagarna. Fäller inget vilket ät ett stort plus! Att klippa är faktiskt ganska kul;)

Annons:
Jojaton
2019-09-30 09:24
#7

#6 för att man inte har en aning om vad man får för typ av hund när man köper en blandrasvalp.

Johanna - Instagram

Oklartliv123
2019-09-30 10:18
#8

#7 Vad menar du?

lizton
2019-09-30 16:09
#9

#5 Likheter är att ingen av dessa raser är särskilt krävande när det gäller aktiveringsbehov . Pälsvård behövs knappast. Andningsproblem finns hos båda raserna, så man får vara mkt noga i val av uppfödare. Kanske värre problem med frallan än mopsen.

Bjallstal
2019-09-30 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Chinese crested powder puff. Jag har reumatism och i perioder klarar min kropp inte av mer motion än kissrundor runt kvarteret. Men när jag når bra(absolut största delen av tiden) så orkar han hur mycket som helst. Vi tricktränar lite och har allmänt vanlig sällskapshundsliv och den rasen är perfekt för det. Finns även de som tränar och tävlar med sina kineser, inom mpnga olika discipliner.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
2019-09-30 21:19
#11

fäller inte heller någon päls. Utom när de byter från valppäls till vuxenpälsen

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Fågelhundsmatte
2019-10-03 09:01
#12

Håller med #3

Annars så skulle jag hålla mig till rasgrupp 9

Sunflower_
2019-10-03 11:52
#13

Som det har sagts tidigare behöver du utveckla vad du kan erbjuda hunden, mer konkret. Vad betyder ”ordentligt med motion” etc. Skulle direkt avråda från Fransk bulldog, Mops och dem övriga trubbnosarna. Enligt mig är det inte alls okej att bidra till den typen av avel. En avel som medvetet tar fram hundar med sådan missbildad exteriör att dem inte ens kan andas (plus en hel del andra hälsoproblem som tillkommer).

Annons:
lizton
2019-10-05 23:49
#14

Bolognese kräver inte så  mycket. Ingen klippras utan man ska borsta igenom pälsen regelbundet. Bolognese är inte så vanlig så man får nog vara ute i god tid om man vill ha en valp. 

"Rasen betecknas som glad, livlig och tillgiven. Den tycker om att vara sin ägare till lags och är trofast. Den är sällan högljudd, kräver varsam träning och är en relativt frisk ras."

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/bolognese/

Edliv12
2019-10-08 09:35
#15

Jag har en kompis som har två shih tzus, dem är jätte fina och är altid jätte lugna när vi är inne, hon bor i lägenhet. Och dem anpassar sig efter än. När det regnar vill dem helst ligga inne och sova istället för att gå ut. Men dem går också gärna på en långpromenad när det är fint väder.

Upp till toppen
Annons: