Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1448 ggr
CayKantos
9/27/19, 9:05 PM

Platsliggande

Bästa tipsen för att få till platsliggande… Planen är BH men har en hund som är kass på platsen. Det funkar om jag drar upp han enormt och sedan står med hans favoritleksak. Omvänt lockande lixom. Ju större störningar ju lättare vanligen, men inte när det gäller hundar och människor.. Han vill såååå gärna. MvH En matte som känner sig uppgiven inför BH provet

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Majken!
9/27/19, 9:11 PM
#1

Slak lina i halsband på hunden så den inte kan gå iväg om/när den kliver upp, och bli förbannad. Han ska ligga får att han är tillsagd, inte för att det är kul. Undan med godis och leksaker, sociala krav löser det där snabbt åt dig.

CayKantos
9/27/19, 9:22 PM
#2

#1 så gjorde jag förr. Fick en hund som blev osäker och istället ville vara till lags. Han går inte iväg, om man reagerar på något, går ivög PGA av ngt då säger jag till han. Men oftast ställer han sig bara upp som vore han uttråkad.. Han vet vad ligg betyder. Alla hans kommando gäller tills ngt annat sägs. Han har legat bra förr när han var lite yngre men på senaste ställer han sig verkligen upp som om han ba nä det va trpkigt varför ska jag ligga där.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
9/27/19, 9:26 PM
#3

https://www.instagram.com/p/Buyhh_ThbI2/?igshid=1tjelconb8pfv som sagt. Var ings problem förr. Vet inte om det är wn förväntan mot arbete som gör att han reser sig

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
9/27/19, 9:26 PM
#4

#2 Om han vet vad ligg är och struntar i det så säg till honom, det spelar ingen roll om han blir klängig eller hur han nu vill försöka undvika kravet. Men ställ krav, se till så att han inte tar sig därifrån och ta bort alla belöningar.

Hornslandet
9/30/19, 9:49 AM
#5

Jag tänker personligen att jag inte vill stå och hålla i min hunds belöning som han sen ska få efter platsliggning. Dvs att han då är medveten om att där borta finns  den där jättebra belöningen. Jag tänker att jag vill hela tiden jobba mot att han har bilden i huvudet att belöningen är på platsen han ligger, allt sug ska liksom vara mot den platsen och positionen. 

Så vi har tränat är med godis, som "regnar" ner en bit i taget framför nosen. Helst utan att han ser att det kommer från mig. Samtidigt som jag går runt, bakom, över, hoppar över honom osv. Växlar tempo, lattjar med leksaker osv - allt i en svårare svårighetsgrad utifrån vad han verkar klara. Dvs att jag gör allt mer för att få honom att bryta positionen, i lagom ökningar. Och belönar när han inte bryter positionen, alltid på marken framför nosen och inte så att han kan "möta" godiset och därmed ställa sig. Belönar heller aldrig aktivt med lek efter platsliggandet, det är bara ett lugnt frikommando och så är det slut.

Jag tänker att det är bra om man börjar så i närheten av hunden så man kan skapa alla möjliga slags störningar, så kan man även gå iväg på distans mer sen.

CayKantos
9/30/19, 1:04 PM
#6

Tack! Jag har börjat variera leksak/godis bakom honom och fokus framåt oavsett vart jag är. Droppar då också godis men ibland går jag fram flr stt ge extra belöning Belöning bakom tror jag kommer funka jättebra iom belöningen är på platsen som du nämner men han vet aldrig om den ör där eller inte. Iom han ska ha fokus framåt

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
ipopuma
9/30/19, 1:37 PM
#7

Belöning bakom hade jag också rekommenderat. För då ligger han i förväntan. Platsen blir inget negativt utan han ligger mer i "säg belöningsordet, säg belöningsordet…." fokuserat och då kan det banne mig sprängas en bomb men de ligger fortfarande kvar pga förväntan. Beroende på hund kan man ha det som krav. Skulle säga det beror på ras o individ. Min riesenschnauzer kan jag inte göra så för då blir det stress men de är inte förarveka. Dvärgen gå inte heller. Mallen skulle nog gå på men är också gränsfall. Tänkte väl att kelpien är väl ganska hårda och inte förarveka?

Hornslandet
9/30/19, 3:07 PM
#8

Jag förstår hur ni tänker.. det kan säkert funka bra. Det beror väl på vad ens hund ser som stor belöning också. Jag bara tänker spontant att man KAN få vissa problem med att hunden kan ligga "som på nålar" och förvänta sig spring/kamplek med en leksak, istället för att den får förstärkande belöningar medans den utför beteendet, på plats så att säga.. 

Typ skillnaden på "säg belöningsordet, säg belöningsordet så jag får springa och leka…" och "ligg kvar..yes belöning, skitbra att ligga kvar här!..ligg kvar..yes belöning!". Det blir ju som två olika tänk, och båda kan säkert fungera. Men funkar inte det ena kan det ju alltid vara värt att testa det andra menar jag! 

Jag har en hund som de flesta nog tror aldrig skulle klara en platsliggning om de ser honom i lydnad i närheten av andra hundar tex. Men ändå så är han bra på det, spännande nog.. Störning i rörelse är tydligen bra annorlunda störning i liggande (för honom)!

CayKantos
9/30/19, 3:15 PM
#9

#8 men den ligger verkligen vid ha s rumpa. Och jag kan ju belöna med godis i platsen även medan han ligger i platsen :) jag använder mig av båda. Det bra med leksaken bakom är han får fokus framåt. Vilket jag vill ha då det blir som en omvänt lockande. Men jag går runt och belönsr han i position precis som du beskrev också. Gjorde detta igår två gånger för första gången, varierade det du beskrev och leksak bakom. Låg riktigt bra 😁👏

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
9/30/19, 4:43 PM
#10

#8 hmm ja det kanske du kan få. Tycker dock jag har märkt tvärt om. Hundar som ligger i "passivitet" är ur fokus. Vilket är för i visso helt ok i både igp (i kan tänka mig bruks? Men vet ej där). Du får såklart vara konsekvent men du får ju andra sidan en superkoncentrerad hund under platsen o ska du gå ett lydnadsprogram sen är ju hunden med dig. Ja förutsatt att hunden har ork till det. Sen störning med hunden som går försvinner ju i o med koncentration och förväntan. Det min känsla är "ligger jag här då händer det något". Istället för "oj vänta varför ligger jag här?" o då istället få en hund som nosar, reser sig o kanske lägger sig igen. Det som kan vara nackdelen med förväntan i platsen är väl om hunden blir trött, min dvärg hade tex aldrig orkat, eller om hunden taggar upp sig alldeles för mycket. Man får helt enkelt lära känna sin hund 🙈. Jag belönar både ifrån o själva läggandet. Alltså hela momentet. Just för att de inte ska släppa fokus 🙈

Fågelhundsmatte
10/1/19, 1:26 PM
#11

Maria Brandel skriver ju mycket om störningsträning, alltså inte så mycket metoder i sig. Så om du ska stå framför eller bakom, ta det som passar, men hitta störningsnivån som hunden klarar och jobba därifrån. Däremot vill åtminstone jag ha en hund som är trygg i sin platsliggning, därför passar det inte mig att straffa hunden om den kliver upp.  Kliver hunden upp har jag tränat fel, inget jag kan kräva att den "bara ska kunna". 

Ta hjälp av hundpolare att agera störning på avstånd, nära där det har mest effekt helt enkelt och hjälp din hund klara de störningar den inte klarar av. Då får du en platsliggning med kvalitet.

Hornslandet
10/1/19, 1:28 PM
#12

#9 Förstår! Och jag säger inte att du gör fel alls, bara spekulerar och försöker fundera kring alternativ om det inte verkar fungera som du vill. Jag tror att det helt enkelt är väldigt bra att lägga på en massa störningar, konstiga och vanliga och plötsliga - utmana hunden liksom. Inte att man bara går ifrån och ökar avstånd eller dylikt.. 

Jag brukar ibland slänga runt med leksaker, hoppa över honom när han ligger där, plötsligt springa en rush  bakom honom, osv. Det kan även vara utmanande att man själv sätter eller lägger sig ner! Fantasin sätter stopp.. :) Förstås även att göra det på platser där det finns alla möjliga störningar runtom..

Vi gör nog inte så annorlunda, jag tror det enda jag aldrig gör själv är att belöna aktivt när liggandet är slut. min hund får liksom aldrig nån belöning när det är klart (förutom några lugna klappar typ), bara under tiden han ligger. Men det ska jag inte säga är rätt eller bäst för alla!

#10
Hm, du har mycket möjligt rätt där. Det kan nog bli mer "avslappnat" liggande då. Men ser inte riktigt problemet med det sålänge de ligger kvar? 
Jag tänker också att min hund är lite i läget "ligger jag här så händer något", men det som händer är att det plötsligt finns godisbelöning framför nosen på honom, inte att det som kan hända är att han får explodera ut i lek, så att säga. Det är min tanke bara.

Men du har rätt, tror detta är nått man bör individanpassa. Min hund har inte haft problem med att han vill nosa tex. Det som kan hända är att han "slölägger" sig efter en stund (med rumpan på sniskan så att säga) vilket stämmer in på det du tänker med, det är mer passivt än aktivt. Men det brukar mest hända när vi är själva nånstans utan störningar, annars brukar han inte bli så "chill" så att säga.

CayKantos
10/1/19, 1:51 PM
#13

#12 min hund som älskar att ha koll och inte vet vad ligga lugnr med noll aktivitet betyder kan helt enkelt inte det. Ger jag han ej en uppgift hittar han aina egna och det bli att hålla koll på hundsr och människor runt omkring. Det blir alsrig avslappnad ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Changrila
10/4/19, 6:15 AM
#14

Eftersom jag tycker att platsliggning är lika tråkigt som mina hundar tycker, så ser jag till att träna på det i alla möjliga situationer förutom när vi är ute för att träna lydnad. Det blir att jag ger kommando om att ligga när jag klär på mig ytterkläderna, när jag städar eller tömmer diskmaskinen, när jag tar ut cykeln ur cykelförrådet, när vi väntar på bussen… Det blir mer som att jag tränar på att kunna "parkera" dem än att träna på platsliggning, men resultatet blir just att hundarna kan ligga lugnt och ordentligt i alla tänkbara situationer.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

CayKantos
10/4/19, 9:01 AM
#15

#14 gör samma men då hans lite mer vanliga lägg kommando. Då ligger han nästan alltid.. Tror bara det handlar om ngt konstigt när han känner det blir träning eller så jag vettefan.. Men nu går det bättre i träning. Sen så fortsätter vi lägga i vardag också. Idag blir det plats i knalleland 👌

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: