Annons:
Etikettvalpar
Läst 3038 ggr
Jenny84
2019-09-27 16:30

Ej reponerbart navelbråck på valp

Hej Har en fråga Ang en anmärkning på veterinärbesikningen av valp. Där står ; ej reponerbart navelbråck,ca 0,5 cm,känner ingen bråckport " Vad innebär detta? Tacksam för hjälp

Annons:
Elsis matte
2019-09-27 17:20
#1

Valpen har ett litet navelbråck som inte går att trycka tillbaka in i buken. Veterinären kan inte känna själva försvagningen i bukväggen som bråcket kommer ifrån.

Jenny84
2019-09-27 17:25
#2

Ok är det något som kan försvinna eller krävs operation? Kan uppfödaren ta fullt pris om man inte för en diskussion om detta? Det är en blandrasvalp så ska inte ställas ut eller avlas på..

Elsis matte
2019-09-27 17:30
#3

Jag har haft två hundar med mindre navelbråck, ingen av dem hade några problem av det och de opererades inte. Det KAN växa med tiden och behöva åtgärd, men normalt inte.

Lona
2019-09-27 19:20
#4

En nackdel är att försäkringen sannolikt inte täcker en operation om det skulle behövas i framtiden. Det är inte ett dolt fel - det syns ju redan nu - och har uppstått innan försäkringen tecknades (förmodar jag).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jenny84
2019-09-27 21:17
#5

Nackdel för vem,mig som köpare eller uppfödaren?

Katti
2019-09-27 21:35
#6

För dig som köpare. Uppfödaren har inga skyldigheter - du vet ju om bråcket och det finns till och med noterat på besiktningsprotokollet. Det är lite av en chansning, det kan komma att behövas operation i framtiden och i så fall täcks den inte av någon försäkring.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
starcastle
2019-09-28 18:39
#7

Ett väldigt litet bråck som ej kan tryckas in och där dom inte kan känna någon bråckport blir oftast bara som en fettklump på utsidan. Själva öppningen har slutit sig och det är mest ett kosmetiskt problem.

Sen KAN det hända att även ett sånt bråck öppnar sig senare men det tror jag är ganska sällan. Det är många hundar som lever helt vanliga liv med en liten fettknöl på magen.

I ett gammal nummer av Hundsport Special spekuleras det av en veterinär om inte ett sådant slutet bråck egentligen är en "outie" och inte ett bråck. Alltså som en människonavel som putar ut lite, istället för att vara en hål rakt in.

Lona
2019-09-28 21:55
#8

Apropå navelbråck, en kompis labbevalp hade ett litet bråck, ungefär som två genomsnittliga Panodil i storlek, vid leveransen. Borde inte det ha upptäckts både av uppfödaren och av veterinären? Det är väl lite osannolikt att det pluppade ut just under resan till nya hemmet?
Han är drygt ett år nu, bråcket finns kvar men har inte blivit större.
Han kommer från vad jag har uppfattat som en både seriös och erfaren uppfödare.

TS, vad säger "din" valps uppfödare om saken? Om hen snackar bort det så hade jag inte köpt valpen eftersom det inte går att garantera att det inte ställer till problem senare. Uppfödaren bör åtminstone nämna det, även om hen inte drar av på priset eller erbjuder sig att bekosta en eventuell operation.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: