Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1552 ggr
matildahamster
9/26/19, 12:42 PM

Tips på bra foder?

Jag tänkte byta foder till min 6,5 månaders valp. Hitills har han ätit torrfoder åt valpar från ett märke som heter acana. Nu tänkte jag prova något annat och undrar om ni har ett tips på en hälsosammare diet. Färskfoder kanske? 

Jag önskar tips (märke/hemsida osv) på ett foder som är hälsosamt men som inte kostar en förmögenhet heller. Gärna något som man kan beställa i stor mängd på en gång så det blir billigare kilopris.  Ps, jag bor i Stockholm utanför tullarna.

Tack så mycket

Annons:
Sugar Mist
9/26/19, 1:09 PM
#1

Acana är ett bra foder, och om han fungerar på det- varför byta?

-

flocken
9/26/19, 1:25 PM
#2

Tänkte detsamma, varför byta? Jag kör halla färskfoder på min 14 v valp. 20 kr för 500g. Han äter ca 330 g/dag Min förra hund var blä med mat. Tröttnade, åt inte, allergisk. Det längsta han åt ett foder var 2 mån. Fick byta hela tiden. Var glad att din hund äter en sort. O en sort som är bra.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Ekibackensfjäderfä]
9/26/19, 1:28 PM
#3

Jag säger som tidigare, varför byta om hunden mår bra och fungerar på det foder som du har?

matildahamster
9/26/19, 1:30 PM
#4

Jag tänkte byta av två anledningar egentligen. 

Först, så har jag hört att råfoder är bättre än torrfoder. Men sen så verkar han inte gilla sin nuvarande mat så mycket heller. Han äter alltid maten efter ett tag, men enda gången han riktigt slukar maten med entusiasm är när jag lägger till en äggula i skålen (vilket jag gör nån gång ibland). 

Men visst, om ni här på hundar iFokus tycker det är lika bra att inte byta foder så kan jag ju absoult fortsätta mata han det han får i nuläget.

matildahamster
9/26/19, 1:31 PM
#5

Men jag kanske helt enkelt ska vara glad att han äter över huvud taget även om han inte äter med entusiasm?

flocken
9/26/19, 1:39 PM
#6

Jag blev nog lite knäpp med foder med min förra hund. Det slutade med att han fick äta vad han ville. Oavsett innehåll. Så Pedigree från Ica blev det tillslut. Nu med vår valp ville jag ha färskfoder. Det ville jag med den förra oxå men var inte super lätt att hitta något utan kyckling som han var allergisk mot. Att det blev halla var att de även har torrfoder.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
[Ekibackensfjäderfä]
9/26/19, 1:49 PM
#7

#4 Hur ger du maten, torrt blött? Mina hundar har i alla tider fått torrfoder uppblött, utom två hundar de har bara ätit när det varit torrt. Ge honom bara äggulan vid sidan om, inte när han ska ha sin mat, för då kanske han väntar på den.

Att ge sin hund råfoder är en smaksak, vissa föresrpåkar det andra inte.

Hur länge står han och trugar med maten? Får han något innan, som ben godis mm? Det är besvärligt med hundmat, men om en hund äter maten och inte är allergisk mm, så är det ingen ide att byta.

matildahamster
9/26/19, 2:02 PM
#8

Jag har gett honom både torrt och uppblött, han verkar inte föredra det ena framför det andra men jag ger oftast lite uppblött. Han brukar vänta 10-15 min innan han äter. Han brukar inte heller få godis/tuggben precis innan så det är nog inget problem med att skulle vara mätt heller. 

För övrigt så brukade jag förut ge honom mat 3 gånger per dag. Men han åt aldrig frukostportionen så nu ger jag honom 2 gånger per dag - första portionen ca kl 11, andra ca 18. 

Men efter era ord så lutar det mot att jag helt enkelt fortsätter med samma foder. Tack förresten för alla hjälpsamma svar.

Jojaton
9/26/19, 2:20 PM
#9

Har han alltid väntat med att äta eller det har kommit med tiden? Min hund har ätit råfoder (främst Mush, men har provat många olika märken) sedan han var 9-10v och mår utmärkt på det. Bra i päls, muskler, mage och mun - och ä l s k a r maten. Han hade dock en period som unghund där han knappt åt någonting. Började märkas när han började tappa tänder och höll på tills han var ungefär ett år. Under de värsta månaderna (7-9) så kunde han gå två-tre dagar med bara enstaka tuggor. Gissar att det berodde på alla hormoner, för nu som tvååring äter han allt utan problem - har blivit en riktig matgalning. Tänker att det kanske är nått liknande med din hund? 😊

Johanna - Instagram

Jojaton
9/26/19, 2:22 PM
#10

Litet tillägg. Vet en vars hund slutade tycka om valpfodret i ungefär samma ålder som din hund - men där vuxenfodret i samma märke slank ner utan problem. Nu var detta visserligen en chihuahua så hon växte ju färdigt väldigt fort - men det kanske kan va värt att testa att byta mot ett vuxenfoder och se om bara det ökar intresset för maten?

Johanna - Instagram

matildahamster
9/26/19, 2:49 PM
#11

#9 Ja, min hund kanske mycket väl är som din var, för när han var mindre åt han bättre. Så det kanske det är just pga alla hormoner och sånt! Men att byta till vuxenfoder vågar jag inte testa för då kanske han inte får i sig all näring som han behöver när han växer (obs jag är inte någon veterinär eller expert så jag kan mycket väl ha fel om det). Tack för input.

Maleficum
9/26/19, 11:45 PM
#12

Har du testat en annan smak? Hade en inneboende hund förut (som åt Arcana) och han föredrog helt klart vissa av smakerna framför andra (kunde periodvis vara lite kinkig med maten, föredrog att äta efter morgonpromenaden under bra dagar men åt helst på natten under "sämre" dagar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Changrila
9/27/19, 6:13 AM
#13

Hade jag nöjt mig med att mina hundar fungerade bra på det foder de åt, då hade jag aldrig upptäckt hur bra de kunde må på ett foder som passade dem perfekt. Skillnaden är enorm.

Med andra ord har jag full förståelse för att man vill prova ett nytt foder även om man tänker sig att det som hunden äter fungerar. Varför begränsa sig till bara en fodersort? Det låter i mina öron vansinnigt tråkigt.

Om du TS vill ha hjälp med var du kan köpa färskfoder av olika sort så skriv ett privat meddelande till mig med var du bor lite närmare än bara "utanför tullarna" så kan jag hjälpa dig att hitta något bra :) Torrfoder har jag inte gett på många år nu så det har jag dålig koll på.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Katti
9/27/19, 10:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Till skillnad från många andra i tråden tycker jag absolut att du ska byta till färskfoder. Det är mycket naturligare och även näringsmässigt bättre än torrfoder! En jättefördel med färskfoder är också att när hunden är van vid rått kan man byta som man vill mellan olika sorter och även BARF (kött, ben och organ i sin ursprungliga form). Mina hundar äter sällan samma mat flera dagar i rad!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Frida B
9/28/19, 8:48 AM
#15

#14 har du källor på att det skulle vara bättre näringsmässigt? Skulle vara intressant att ta del av. :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Katti
9/28/19, 10:21 AM
#16

Det går inte att göra torrfoder utan kolhydrater som "binder ihop". I färskfoder stoppar man precis vad man vill, utan måsten.

Vi har insett att hundar inte mår bra av det spannmål torrfodertillverkare har använt så mycket av genom tiderna för att det är billigt, men nu är det plötsligt inne med "spannmålsfritt". Då har man istället i t ex ris och potatis, och några tillverkare av dyrare foder hittade i sin strävan ärtor och linser som bindemedel. Det finns nu mycket starka misstankar om att detta har orsakat hjärtfel hos många hundar värden över.

https://dognews.se/2018/11/21/rapporter-om-sjuka-hundar-av-spannmalsfria-hundfoder/

Allt för vår bekvämlighet att snabbt kunna slänga upp en skopa  till hunden istället för att ge dem vad de är gjorda för att äta… I min värld är det självklart att tar man in en köttätare i sin familj så ger man den kött. 

Frågan är om de som ger torrfoder vet vad det som står i innehållsförteckningen betyder? Köttgrevmjöl, torkat fläskprotein, hydrolyserade animaliska proteiner…

Det här är innehållsförteckningen, i fallande skala, på ett dietfoder för känsliga hundar från en av de största tillverkarna. Dyrt foder med andra ord! 

Spannmål, fisk och fiskprodukter, oljor och fetter, kött och animaliska biprodukter, mineraler, vegetabiliska biprodukter.

Proteinkälla: laxmjöl.

Kolhydratkälla: bryggeriris.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Frida B
9/28/19, 7:01 PM
#17

#16 känner väl kanske inte riktigt att "dognews" är särskild tillförlitlig källa. Hade hoppats på icke inriktade studier :) men man kan inte få allt här i världen.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: