Annons:
Etikettraser
Läst 2941 ggr
jsanden
2019-09-25 20:25

Chodsky pes

Är det någon här som har en Chodsky pes? Är nyfiken på den rasen som nästa hund och vill veta allt om hur de är i vardagen samt i träningen :)

Annons:
CayKantos
2019-09-26 07:14
#1

En ras med potential men tyvärr inte så stabil i dagsläget. Värken fysisk eller psykisk. Vad är dina planer med kommande hund? 😊 Edit: har ej chodsky sjölv men pratat med mycket uppfödare och ägare av rasen (iom jag själv funderade på en) samt agerad instruktör/träningskompis för några stycken :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

jsanden
2019-09-26 11:35
#2

#1 Jag tränar mycket lydnad, spår och sök med min nuvarande hund och kommer fortsätta med det med min framtida också. Eventuellt starta på någon tävling, men har inte några större ambitioner där utan är först och främst ute efter en rolig träningskompis. Tycker Chodskyn är en hund i lagom storlek, men har också fått uppfattningen om att det finns problem med både hälsa och psyke tyvärr. Har en Schäfer nu men sugen på att testa en ny ras :)

Fisherling
2019-09-26 11:47
#3

Skulle inte våga mig på Chodsky. Jag har kollat dem några gånger och det är i princip aldrig man hittar en avelskombo där båda är friröntgade, båda är skottfasta och har en utvärderad släkt. 

Utöver det finns det problem med allergier.

Lona
2019-09-26 12:45
#4

De verkar dessvärre ha hamnat, åtminstone delvis, i "utställningsträsket" vilket sällan (dvs aldrig) är av godo för en ras. Jag håller med de övriga, är inte imponerad vare sig av de jag har sett IRL eller av deras resultat på nätet. Dock har rasklubben en trevlig grej: "Träffa en Chodský pes" och en lista med ägare som gärna träffar spekulanter. Bra när det gäller en ovanlig ras! 👍 Vill du ha en kompetent brukshund, även om du inte vill tävla med den, så välj en ras som kan visa upp resultat i de grenar du är intresserad av.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

jsanden
2019-09-26 13:35
#5

Hmm, kanske en ras jag får lägga på hyllan då. Kelpien då, är det någon som har erfarenhet av dem?

Lona
2019-09-26 14:52
#6

Bla CayKantos (som redan finns här i tråden) och FridaB har kelpie. 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
jsanden
2019-09-26 15:14
#7

#6 tack! :)

CayKantos
2019-09-26 15:36
#8

Något specefikt du undrar? Så dålig att svara rak på😂 men kelpie är allmänt väkdigt stabila och bra hälsomässigt i kroppen. Det är knoppen man ska lite mer koll på linjer och individer

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

jsanden
2019-09-26 16:49
#9

#8 Aldrig träffat någon på närmare håll så är lite nyfiken på hur de är i träningen. Är det lätta att träna eller mer åt det envisa hållet? Har de lätt för att koppla av när inget händer eller går de lätt upp i stress? Är det mycket rädslor i rasen? Är de lika pratiga som Schäfrar kan vara? :)

Katti
2019-09-27 21:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Kelpies är, generellt, extremt träningsvilliga och lättmotiverade. De flesta kopplar av utan problem när det inte händer något, men det bygger ju både på att de aktiveras på ett lämpligt sätt så att de är nöjda med livet, och på träning vad gäller just biten att koppla av. Tycker inte rasen har mycket rädslor, men självklart ska man titta på släktingars MH och ev korningsresultat när man planerar för valp. De är definitivt inte schäferpipiga!

Ett rasdrag är att de är extremt sociala. Med alla! Så ska man ha kelpie ska man inte vilja ha en hund som bara gillar den allra närmaste kretsen! Och det är en bra idé att tidigt träna på att man faktiskt inte kan kasta sig upp i famnen på alla 😎.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

jsanden
2019-09-27 22:02
#11

#10 låter som en rolig och kvick ras! Gillar att de är lite mindre också, väldigt behändig storlek. Extremt social är min Schäfer jag har nu också så det är jag van vid 😅

CayKantos
2019-09-27 22:11
#12

Oj mit meddelande kom ingen vart! Du får en lite kortare version ;) Kan starta med min som individ som inte är super rastypisk. Kopplsr av bra hemma men är fortfarande ung så vill gärna busa och/leka ibland. Han ör väldigt tacksam att träna. Han gör sitt bästa men är völdigt självstöndig och presterar samt trivs bäst i självständiga arbeten såsom sök eller ansra nosarbeten. Lydnad har vart lite trixigt just iom hans starka självständighet. Men vi har börjat förstå och acceptera varann samt jag som ger han mer ansvar vilket han tar emot bra för det mesta. Kan stressa upp sig i förväntan på arbete men annars vökdigt lätt att ha o göra med. Inga rädslor och väldigt fin mentalt och fysisk. Gnällandet är igen ngt man hör i förväntan men annars tyst. Lite mer allmänt då, jag har inte alls upofattningen av att kelpies genereklt har lätt att koppla av (hemma kanske men inte ute på en träning/tävlingsplan eller i jobbiga/stressiga miljöer), men det kan också bero på att kelpies tyvärr har gått åt lydnads/rallylydnads och agility hållet. Rädalor finns, som i alla raser, men tycker generellt att kelpies är väldigt sunda i kropp och knopp! Mentaliteten är nog det man borde ha mest koll på då det finns lite rädslor och en bra portion osäkerheter inom rasen. På tal om osäkerheten. Den typiska ÖVERGLADA kelpien, hoppandet gnällande, nafsande och extrema beteende äe ofta grundat i osäkerhet, vilket rent av exploderar. En hund som spänner sig i glädje men även osäkerhet. Jag visste inte om detta då det inte oratas myckrt om det innan rasen, men s länge man är medveten kan man lätt jobba med det fepn valpstadiet. Har numera en hund som gärna hälsar lite extremt men som är mycket tryggare i sig själv och människor utan att balla ur. Gör han mycket lugnare runt folk också. Generellt tycker jag inte kelpies ör jättefarliga nör det kommer till ljudande utlver lite gnöllande gär o var. Men sällan skällande och/eller ett helt piporkester. Kelpies idag är ofta väldigt samarbetsvilliga och relativr veka, sen beror der på linjer. Jag hsr ju som sagt raka motsatsen, självständig och "hårdskallig" 😂 Med rätt grunder kan en kelpie vara underbar att leva med, men även ryktade att vara hemska som valpar. Jag hade tur (tur i otur för nösta kommer kännas hemsk i jämförelse) och fick en ovanligt enkel kelpie och egentligen enkel hund.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2019-09-27 22:17
#13

Blev inte så kort ändå Bjuder på en av mina favoritbilder https://www.instagram.com/p/Bx-D10iiYTm/?igshid=b61ga5f51qsx Och våran första tävling, energi på max men han tar glädje i arbete och som synes var allt annat än fot suoerkul😂 https://youtu.be/hmuLhzZnbdg

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
jsanden
2019-09-28 00:01
#14

#12 tack för informationen! Så svårt det här med vilken ras som passar en som handen i handsken. Schäfern jag har är självständig på sitt sätt, nu är hon visserligen ung ännu och tog över henne när hon var 5 månader så inte haft henne så länge. Men är ändå rädd att få en till självständig hund, vill gärna ha en mer samarbetsvillig den här gången. Men ska försöka träffa Kelpies så man får se dem mer på närmare håll och bilda sig en bättre uppfattning :)

CayKantos
2019-09-28 07:23
#15

#14 Som sagt.. Du kommer inte hitta jättesjölvständiga kelpies idag beroende på linjerna. Detta pga deras stora framgång ocj efterfrågan inom lydnad, rallylydnad och agility. Sen så är det ju inte jätterastypisk för schäfrar att va självständiga heller. Sen kan man va självständiga på olika sätt, i levnadsväg, i arbete, mm. I arbete anser jag det viktigt med lite självständighet och självförtroende, flr mycket kan göra det svårt och för lite kan lätt göra en hund smått osäker eller lite för lydig för min smak :p

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

jsanden
2019-09-28 11:53
#16

Nä så vart lite som en chock då min tik vart så självständig och envis, inte det jag hade förväntat mig riktigt😅 men men, är ju roligt med utmaningar också så man får tänka till lite extra. Vart kommer din Kelpie ifrån?

Lona
2019-09-28 17:29
#17

Schäfer finns ju i alla möjliga varianter, vissa förigare än andra. Även bland bruksschäfrarna kan det skilja en hel del, förutom att det finns individuella variationer, naturligtvis. TS, varifrån kommer din? @Majken! här på forumet har bra koll på schäfer, åtminstone på de rena brukslinjerna. Om du kan tänka dig en del apportering/jaktträning (behöver inte vara med riktigt vilt) förutom spår och sök, har du funderat på retriever eller möjligen spaniel, avlad lite åt jakt/arbetshållet? De kan visserligen jobba självständigt men det är mer att man delegerar den biten i så fall, inte att de säger "F*ck you, kan bäst själv!" 😁 Spaniel har visserligen en tendens att vilja nosa jämt, näsan arbetar 24h / dygn. Det kan kräva en del jobb att få dem att bryta kopplingen mellan hjärna och nos för att istället koppla upp hjärnan mot föraren. 😅


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

CayKantos
2019-09-28 23:40
#18

#16 Amirace, se PM :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

jsanden
2019-09-30 11:01
#19

#17 min kommer från Grahnskans. Har funderat litegrann på jaktgolden faktiskt, men inte tittat något närmare på det :)

jsanden
2019-09-30 11:01
#20

#17 min kommer från Grahnskans. Har funderat litegrann på jaktgolden faktiskt, men inte tittat något närmare på det :)

Annons:
19Mikaela93
2019-10-22 10:10
#21

Har inte läst igenom hela tråden, men jag har själv tittat på Chodsky Pes. Jag valde däremot bort rasen pga den lilla avelsbasen, vilket bidrar till hög inavelsgrad. Sen att dom får avla på c höfter, ser jag inte heller som positivt… Personligen valde jag långhårig Schäfer istället och står i kö.. Hittade en uppfödare som har den typen jag tycker om och som hälsotestar, och utöver det gör BPH och Korar sina hundar vilket slår utställnings titlar enligt mig 👌

Upp till toppen
Annons: