Annons:
Etikettraser
Läst 2256 ggr
Ahk1124
2019-09-23 17:39

Hjälp oss att hitta en ras!

Hej! Vi ska skaffa en valp till sommaren 2020, och behöver verkligen hjälp med att hitta en ras! Vi bor på en stor gård, och det är säkert 200 m till vägen från vårat hus, vi har även vatten nedanför och det är ett + om hunden gillar att bada. Vi har sedan innan en 4årig golden retriever, han är världens underbaraste och är jättefin mot andra hundar. Vi vill att denna valp ska vara av mindre storlek, kanske mankhöjd mellan 15-40 cm? En knähund alltså. Ha ett lagomt aktivitetsbehov som är anpassningsbart, den kommer få promenader varje dag, men om man är sjuk tex klara av att ha en ”soffdag” utan att börja klättra på väggarna. Den måste även orka följa med vår golden. Jag skulle även vara intresserad av att träna med hunden, lydnad och agility framförallt så det är också ett + om hunden är lättlärd. Jaktinstinkterna ska vara minimala, våran golden tex kan dra efter någon fågel ibland, och det är okej men inte mer än det då vi vill kunna ha den lös i skogen osv. Pälsvården ska också vara minimal helst, någon genomborstning då och då, men helst inte en hund man behöver klippa regelbundet. Temperamentet är oxå ganska viktigt för oss, vi vill ha en snäll och mysig hund som gillar att gosa, självklart förstår vi ju att det har mycket med uppfostran att göra också. Några raser vi har funderat på är Bichon (tyckte det var för mycket pälsvård), Cavalier king Charles spaniel (för mycket rassjukdomar) och DSG (för krävande ras för oss) Det är ju inte direkt panik, men det skulle ändå vara skönt att veta:) Så snälla tipsa mig om ALLT ni kan komma på! Självklart behöver det ju inte vara exakt inom våra ”krav”, men om ni börjar tänka på att något skulle passa oss, SKRIV! Tack:))

Annons:
Lona
2019-09-23 18:36
#1

Jag kom faktiskt att tänka på två outsiders; schipperke och ceskyterrier.
Schipperken beskrivs visserligen som en väldigt aktiv och alert hund men de jag har träffat har varit normalaktiva sällskapshundar.
Ceskyterriern behöver förstås pälsvård men det går det ju att lämna bort hunden för om man inte vill göra det själv. Däremellan brukar det inte krävas så mycket pälsvård. Personligen har jag hellre en hund med päls som "sköter sig själv" och behöver större engagemang ganska sällan än en som behöver lite pälsvård hela tiden. Den är inte så "terrieraktig" som man kan tro av namnet, men det är klart att den har ju inte goldenmentalitet. Det har väl egentligen inte schipperken heller, men de har inte hetsigt temperament.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ahk1124
2019-09-23 19:49
#2

#1 Tack för tipsen! Min pappa föreslog nyss pudel, att jag inte tänkt på det tidigare! Undra om jag ska göra en tråd om de med, haha

Lona
2019-09-24 13:41
#3

#2, Pudel kräver dock en hel del pälsvård, även om man har den "sportklippt". (Och fall för Jösse namn inte för någon "doodle-poo", de kan få helt horribel päls som tovar hela tiden!)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sugar Mist
2019-09-24 13:45
#4

Kikat på Sheltie?

-

Ahk1124
2019-09-24 18:32
#5

#2 Jo, vi förstår det, men enligt en veterinär som bor i närtrakterna är det mycket lättare att klippa en pudel, än tex en bichon, för på pudlar kan man bara ta fram rakapparaten och det syns inte så mycket om det blir ”hackigt”, som i annan päls. Och självklart ingen ”DoodlePoo” vi stödjer inte sådan avel. #4 Jo, vi kikade på Sheltie för ett tag sedan, och vi pratade med en vän till oss som sa att hennes sheltie ville valla ganska mycket, och hade börjat valla katten (vi har två) och då ksk hunden får för sig att börja vilja valla våra hönor, och den risken vill vi inte ta:/, men tack för tipset:))

Fisherling
2019-09-24 19:49
#6

#5 Sheltie är verkligen inte en ras som vill valla mycket. De har inte avlats för vallning på många herrans år. Kanske bra att ta en till titt, och inte basera åsikten på endast en individ? Sheltie är en härlig ras!

Annons:
Jojaton
2019-09-24 20:06
#7

Jag har en sheltie med väldigt lite/non existing vallanlag! Visst märker man att han tillhör rasgruppen vallhundar, han är otroligt mån om att hålla ihop grupper och triggas lätt av rörelse - men hade verkligen inte varit orolig för att han skulle valla höns eller andra djur - speciellt inte om man från början är tydlig med att det inte är tillåtet 😊 Nu har min hund rätt mycket motor, de finns de shelties som klarar sig med betydligt mindre aktivering än vad han behöver, men han är ändå anpassningsbar och på inget sätt extrem. Tycker typ allt är kul och vill alltid hänga med - oavsett vad, hur eller när det gäller! Ingen av de shelties jag känner hade haft några problem med att bo med andra djur.

Johanna - Instagram

Lona
2019-09-24 21:11
#8

Instämmer med #6 och #7. Visst har sheltien drag av vallhund, men de är långt ifrån vallhundar idag. (Det beror förstås på vad man menar med "vallning". Att fösa runt lite djur på kommando klarar många hundar men att verkligen valla med allt vad det innebär är det bara ett fåtal raser som kan numera.)
Jag skulle faktiskt vilja påstå att det många gånger kan vara en fördel med en hund av vallhundstyp om man har andra djur som den ska funka med. De har ofta ett naturligt bra sätt gentemot andra djur även om de givetvis behöver träning och uppfostran. Däremot får man förstås se till att de får någon form av vettig stimulans så slipper man "fulvallning".

Jag tycker absolut att ni ska kika lite mer på sheltie! Var dock noga med mentaliteten, den är ganska svajig på sina håll. Välj heller inte från de mest aktiva linjerna. Sheltiens stora framgångar inom främst agility har gjort att en del avlas med mer inriktning på jobb än på sällskap numera.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ahk1124
2019-09-25 16:49
#10

#6 #7 okej, tack vi ska kolla mer på sheltien😊å nej, vi ska inte basera åsikten på en individ, vi vill bara inte att det ska bli ”fel ras” och är beredda på att kolla på alla alternativ som finns, men inte ta några risker. #8 Vad menar du med att mentaliteten kan vara lite ”svajig”? Lyckas inte hitta något om det:/ #9 Tack för tipsen!:))

Sugar Mist
2019-09-25 16:59
#11

#10 När man säger att mentaliteten är svajig betyder det helt enkelt att alla hundarna i rasen inte har toppenmentalitet och vissa individer har brister, och man får helt enkelt ta sig tid att träffa individer och släkt till tilltänkta valpen :)

-

Ahk1124
2019-09-25 20:33
#12

#11 Tack då vet jag:))

Upp till toppen
Annons: